maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 maart 2019

Goodyear ontwerpt band om auto's te helpen vliegen

Vliegende auto's. Het lijkt nog steeds een beetje science fiction, maar er wordt inmiddels aan alle kanten serieus aan gewerkt. Ook Goodyear, de bandenspecialist, wil graag een steentje bijdragen. Het heeft een band ontworpen dat auto's moet helpen vliegen.

De luchtloze band, genaamd Goodyear AERO, is een twee-in-één-band die is ontworpen voor de autonome, vliegende auto’s van de toekomst. De band zou zowel dienst kunnen doen als een band om op de weg te rijden, als een ‘propeller’ om door de lucht te vliegen. 

Features

“Al meer dan 120 jaar streeft Goodyear obsessief naar innovaties en uitvindingen, waarbij het samenwerkt met de pioniers die verandering en ontdekkingen in het transport stimuleren”, aldus “
Chris Helsel, Chief Technology Officer bij Goodyear. “Nu mobiliteitsbedrijven steeds vaker oplossingen voor in de lucht zoeken als antwoord op de uitdagingen van stedelijk transport, zijn wij als bandenspecialist aan de slag gegaan met het ontwerp van de Aero; een band die zowel op de weg als in de lucht gebruikt kan worden.”

De AERO heeft een aantal specialistische eigenschappen meegekregen, zo valt te lezen in een persbericht van Goodyear:

  • Multimodaal ontwerp: De AERO is een multimodaal kantelrotorconcept. De band zou in zijn traditionele oriëntatie gebruikt worden als aandrijving om krachten van en naar de weg over te brengen en te absorberen. In een andere oriëntatie zou hij dienen als aandrijfsysteem om lift te geven in de lucht. Op geschikte voertuigen zou de AERO de pendelaars van de toekomst de vrijheid geven om naadloos over te gaan van de weg naar de lucht.
  • Niet-pneumatische structuur: De spaken van het concept zouden steun bieden om het gewicht van het voertuig te dragen en dienstdoen als propellerbladen om lift te geven wanneer de band gekanteld is. Deze unieke luchtvrije band maakt gebruik van een nietpneumatische structuur die flexibel genoeg is om schokken op te vangen op de weg en sterk genoeg om te draaien met de hoge snelheden die nodig zijn om verticale lift te creëren.
  • Magnetische voortstuwing: het AERO-concept zou magnetische kracht gebruiken om wrijvingsloze voortstuwing te verschaffen. Dit zou de hoge rotatiesnelheden mogelijk maken die vereist zijn om het voertuig op de grond te rijden en, wanneer het wiel wordt gekanteld, een voertuig in de lucht tillen en het voortbewegen.
  • Optische detectie: De AERO zou gebruikmaken van op licht gebaseerde glasvezelsensoren om de toestand van de weg, de slijtage van de band en de structurele integriteit van de band zelf te controleren.
  • Kunstmatige intelligentie: Het concept zou ook voorzien zijn van een ingebouwde AIprocessor die de informatie van de sensoren van de band combineert met gegevens van vehicle-to-vehicle- en vehicle-to-infrastructure-communicatie. De AI-processor zou deze datastromen analyseren en bepaalde acties aanbevelen. Op die manier kan het voertuig zich aanpassen aan de vlieg- of rijmodus. Daarnaast zou de processor mogelijke problemen met de band identificeren en oplossen voor ze zich voordoen. 

 

Hoewel de AERO een puur conceptueel ontwerp is, zijn er wel technologieën in gebruikt, zoals een niet-pneumatische structuur en intelligente bandenmogelijkheden,  die vandaag al worden ontwikkeld door Goodyear. momenteel ontwikkeld. Anderen kunnen mogelijk de basis vormen voor nieuwe ideeën en nieuwe producten in de toekomst .

Goodyear heeft het concept met name ontwikkeld om het debat op gang te brengen over de banden en transporttechnologieën voor een nieuw mobiliteits-ecosysteem.

 

Klik op onderstaande afbeelding om een promotievideo van de AERO te bekijken:

 

Bron: Goodyear.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven