maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 02 september 2020

EVBox en The Mobility House slaan handen ineens rondom V2G-systemen

EVBox en The Mobility House slaan de handen ineen. EVBox is een leverancier van slimme en schaalbare laadoplossingen, terwijl The Mobility House zich richt op slim laden en Vehicle-to-Grid (V2G)-systemen.

Als onderdeel van de samenwerking gaat EVBox hardware leveren voor projecten van V2G die The Mobility House uitvoert. The Mobility House levert de softwarematige kant van projecten en neemt de uitvoer op zich. De partijen willen gezamenlijk de overgang naar emissievrij vervoer versnellen door de toepassing van nieuwe V2G-technologie.

Energieopslag in voertuigen

De opwekking van hernieuwbare energie is in belangrijke mate afhankelijk van weersomstandigheden. Denk hierbij aan de windkracht of de hoeveelheid zonlicht. Om mogelijke tekorten aan duurzame energie op te vangen kunnen elektrische auto’s worden ingezet als tijdelijke energieopslag. In veel gevallen worden zij immers een groot deel van de dag en nacht niet gebruikt.

The Mobility House heeft hier een intelligent laad- en energiemanagementsysteem genaamd ChargePilot voor ontwikkeld. Dit systeem optimaliseert de samenwerking tussen elektrische auto’s en (externe) accu’s. Het systeem is niet afhankelijk van een laadstation of gekoppeld aan een specifieke voertuigfabrikant. Ook is het mogelijk het ChargePilot-systeem indien gewenst op te schalen.

Laadproces optimaliseren

Het systeem is onder meer interessant voor gebruikers zoals bedrijven die grotere hoeveelheden elektrische auto’s willen opladen. In sommige gevallen overschrijdt de benodigde hoeveelheid energie hierbij de maximale capaciteit van de aansluiting op het energienetwerk. Het verzwaren van deze aansluiting is niet alleen kostbaar, maar ook niet altijd mogelijk.

ChargePilot optimaliseert daarom het laadproces. Het systeem laadt voertuigen met een dynamisch vermogen op, waarbij het vermogen wordt afgestemd op de behoefte van de gebruiker en de beschikbare energie. Ook is het mogelijk laadtijden in te plannen, zodat voertuigen op een gunstiger moment worden opgeladen. Het systeem is geschikt voor uiteenlopende voertuigen, variërend van personenauto’s en bestelbussen tot stadsbussen.

Smart Fossil Free Island

EVBox gaat hardware leveren voor V2G-projecten die The Mobility House uitvoert. De partijen werkten eerder samen aan een project op het eiland Porto Santo in de archipel van Madeira, Portugal. Dit eiland wordt ook wel het ‘Smart Fossil Free Island’ genoemd. Het project is in 2018 van start gegaan en is een samenwerking van Groupe Renault, Empresa de Electricidade da Madeira (EEM) en The Mobility House. Het project heeft als doel het Porto Santo te veranderen in een ‘lichtend voorbeeld van duurzaamheid’.

Een belangrijk onderdeel van het project is de integratie van elektrische auto’s en gebruikte accu’s. Hiermee wordt het aandeel zonne-energie in de totale stroomvoorziening van het eiland vergroot. EVBox leverde bidirectionele laadstation voor het project, waarmee elektrische voertuigen van Renault direct kunnen laden naar het elektriciteitsnetwerk. Dit wordt ook wel het V2G-principe genoemd.

Vraag en aanbod afstemmen

Het systeem bestaat op dit moment uit 22 unidirectionele en bidirectionele elektrische voertuigen van Renault. Zij zijn gecombineerd met twee stationaire accusystemen die bestaan uit gebruikte accu’s uit Renault voertuigen. Met behulp van een cloudplatform genaamd ‘Marketplace’ worden vraag en aanbod van de verschillende producenten en gebruikers van duurzame energie op elkaar afgestemd. Indien de productie de vraag niet kan bijbenen springt het energieopslagsysteem bij en geeft energie af aan het energienetwerk, dat hierdoor toch volledig op duurzame energie blijft draaien. Het systeem vangt zo fluctaties in de energieproductie op.

Om zeker te stellen dat gebruikers van aangesloten elektrische voertuigen over voldoende acculading beschikken, kunnen zij via een app aangeven wanneer zij het voertuig nodig hebben en hoe ver zij willen rijden. Het systeem zorgt vervolgens dat de hiervoor benodigde acculading op het gewenste moment beschikbaar is.

Lab Space in Amsterdam

EVBox opende begin dit jaar ook al zijn Lab Space in Amsterdam. Op deze nieuwe locatie test het bedrijf toekomstige laadstations in de praktijk. In het lab worden AC- en DC-tests op verschillende voertuigen en met verschillende belastingen uitgevoerd. Ook wil het bedrijf in het lab de load balancing en vehicle-to-grid technologieën verder verbeteren.

In november opende EVBox daarnaast een gemoderniseerde fabriek in Frankrijk, waar per maand 45 snelle DC-laders worden geproduceerd. Ook beschikt het bedrijf over een trainingscentrum waar het technische trainingen over AC- en DC-laden verzorgt.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven