De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan het Europese topoverleg op zeker te stellen dat het dialoog een boost geeft aan het concurrentievermogen van de automotive-sector.
De aftrap van het strategische dialoog tussen onder meer fabrikanten, leveranciers, sociale partners en diverse Eurocommissarissen vond eind vorige week plaats. Het overleg staat onder leiding van voorzitter van de Europese Commissie Ursula von der Leyen. De Europese Commissie wil de toekomst van de auto-industrie veiligstellen, en tegelijkertijd zekerstellen dat stappen worden gezet op het gebied van verduurzaming.
Het strategisch dialog moet leiden tot een ‘Industrial Action Plan’. De presentatie van dit plan staat voor woensdag 5 maart op de planning, is door Von der Leyen bekend gemaakt.
RAI Vereniging is blij dat op Europees niveau wordt gesproken over de problematiek in de Europese automotive-sector. Voorzitter Frits van Bruggen: “Goed dat er nu op het hoogste niveau in de EU wordt gesproken. Het is zaak zo snel mogelijk spijkers met koppen te slaan. Toenemende concurrentie, het risico van importheffingen en steeds meer regels hebben een verlammend effect. Dat moeten we doorbreken.”
RAI Vereniging wijst erop dat er ook voor Nederland veel op het spel staat. Zo is Nederland een belangrijke speler in de sector. Niet alleen als belangrijke producent van zware bedrijfswagens, maar ook aan leverancier van zowel kennis als onderdelen voor auto- en automotive-fabrieken in onder meer Duitsland. Daarnaast spelen Nederlandse toeleveranciers en innovatoren een belangrijke rol in batterijtechnologie, voertuigsoftware en smart mobility-oplossingen.
“Dit gaat om veel banen en een groot economisch belang. In onze Europese hoofdstad Brussel, in de VS en in Duitsland is de toekomst van de auto-industrie inmiddels ‘chefsache’. Het alarmerende rapport van Mario Draghi over het concurrentievermogen van de EU – vooral ten opzichte van China en de VS – heeft daarin een belangrijke rol gespeeld. Vanuit Den Haag is het echter erg stil. Het zou goed zijn als de Nederlandse politiek dezelfde urgentie gaat voelen”, stelt Van Bruggen.
RAI Vereniging wil dat het kabinet en de Tweede Kamer in Europees verband meer gewicht in de schaal legt. Het kabinet moet zich volgens de vereniging explicieter uitspreken over het belang van een concurrerende, innovatieve en duurzame automotive sector. Het zou daarom direct betrokken moeten zijn bij de strategische dialoog en moeten inzetten op intensievere samenwerking met andere koplopers zoals Duitsland, Frankrijk en Zweden.
Ook wil RAI Vereniging dat het kabinet zich meer inzet voor bedrijven die investeren in duurzame mobiliteit en productie-innovatie. Het waarschuwt dat indien deze inzet uitblijft, Nederland investeringen dreigt mis te lopen doordat andere landen als Duitsland, Frankrijk en de VS gunstigere voorwaarden hanteren.
Het wijst op de sterke positie van Nederland op het gebied van batterijtechnologie en elektrisch rijden, onder meer door de aanwezigheid van Brainport Eindhoven, de Automotive Campus en kennisinstituten als TNO en TU Delft. RAI Vereniging vraagt het kabinet om structurele investeringen in deze ontwikkelingen en laadinfrastructuur, het zo snel mogelijk oplossen van knelpunten rondom netcongestie en verbeteren van de toegang tot Europese innovatiegelden.
Ook directeur-generaal Sigrid de Vries van de European Automobile Manufacturers’ Association (ACEA) benadrukt dat de overheid moet inzetten op de groene transitie. “Autofabrikanten willen het, maar daarvoor moeten obstakels weggenomen worden”, zegt De Vries tegen BNR.
De Vries wijst op de Europese regelgeving, waarin is vastgelegd dat nieuwe auto’s die op de Europese markt komen vanaf 2035 geen CO2 meer mogen uitstoten. De Vries: “We moeten het pad breder maken om uiteindelijk de doelstelling te halen.”
Al langer maken Europese autofabrikanten zich zorgen over boetes die zij opgelegd dreigen te krijgen nu de groene transitie van autofabrikanten tegenvalt. Veel autofabrikanten lijken de strengere CO2-emissiedoelen niet te halen, wat kan leiden tot torenhoge boetes. Fabrikanten hopen deze boetes niet opgelegd te krijgen. De Vries benadrukt dat de industrie de groene transitie wilt voortzetten, en wijst daarbij ook op de investeringen die al gedaan zijn. “We hebben al 250 miljard geïnvesteerd in elektrificatie. Als de EU wil dat de transitie slaagt, hebben we hulp nodig”, zegt de directeur-generaal van ACEA tegen BNR.
Met name op Europees niveau is er volgens De Vries nog te weinig animo voor elektrische auto’s van Europese bodem. “Er is interesse, maar op Europees niveau valt het nog tegen”, aldus De Vries.
Auteur: Wouter Hoeffnagel