De Europese Commissie wil miljarden euro’s steken in het ondersteunen van de Europese auto-industrie. Het geld is onder meer bedoeld voor het stimuleren van innovatie en grondstoffen om binnen de Europese Unie (EU) batterijen voor elektrische voertuigen (EV’s) te produceren.
Dit is door Eurocommissaris Apostolos Tzitzikostas van Duurzaam Transport bekendgemaakt. Tzitzikostas presenteerde deze week een actieplan dat de toekomst van de Europese auto-industrie moet veilig stellen. De Europese Commissie wil onder meer dat de sector minder afhankelijk wordt van import vanuit het buitenland.
Zo is Northvolt de enige grote accufabrikant binnen de Europese Unie. Het bedrijf kampt echter met forse financiële problemen en vroeg vorig jaar een Chapter 11-reorganisatie aan bij de Amerikaanse overheid. Aandeelhouders stemden begin dit jaar ermee in dat het Zweedse bedrijf zijn activiteiten voortzet.
De Europese Commissie maakt in totaal 1,8 miljard euro vrij voor het beschikbaar maken van grondstoffen voor batterijproductie. Dit moet de EU minder afhankelijk maken van het buitenland op dit gebied. Tegelijkertijd wil de Europese Commissie met de investering de verduurzaming van de Europese auto-industrie ondersteunen.
Daarnaast wil het samen met private partners in 2027 een miljard euro beschikbaar maken voor innovatie binnen de sector. De focus ligt daarbij op zelfrijdende voertuigen. Tzitzikostas meldt dat de investering moet zeker stellen dat de EU op dit vlak innoveert. De Europese Commissie wil dat de volgende generatie voertuigen niet alleen in de EU wordt geproduceerd, maar ook wordt aangedreven door Europese technologie.
De EU wil ook de vraag naar EV’s stimuleren. Het zet daarbij onder meer in op een schoner zakelijk wagenpark. Het moedigt EU-lidstaten aan tot acties om bedrijfsvoertuigen schoner te maken.
Daarnaast geeft de Europese Commissie autofabrikanten twee jaar langer de tijd om te voldoen aan de strengere CO2-doelstellingen die zijn ingesteld. Vanaf dit jaar mochten auto’s die door autofabrikanten in de EU worden verkocht volgens de oorspronkelijke plannen gemiddeld niet meer dan 94 gram CO2 per kilometer uitstoten. De huidige limiet ligt op 118 gram. Fabrikanten die deze norm overschrijden, moeten een boete betalen van 95 euro per gram CO2 boven de norm, per verkochte auto. De boetes kunnen voor grote autofabrikanten miljoenen euro’s kosten.
De verkoop van elektrische voertuigen (EV) kan een belangrijke rol spelen in het verlagen van de gemiddelde CO2-uitstoot van verkochte voertuigen. Echter, door tegenvallende prestaties op de EV-markt halen veel autofabrikanten het doel niet. Volgens een eerdere analyse van Dataforce, waarover Automotive News in augustus berichtte, dreigde dan ook een miljoenenboete voor veel autofabrikanten. Zo lag de gemiddelde uitstoot bij Volkswagen op 125 gram, bij Ford op 123 gram, en bij Renault-Nissan-Mitsubishi op 114 gram.
De strenge doelstellingen konden in de EU op veel kritiek rekenen. Niet alleen van autofabrikanten, maar ook vanuit diverse lidstaten. Zo trokken Tsjechië en Italië samen op tegen de regels. De landen stelden daarbij dat het geld dat autofabrikanten aan boetes kwijt dreigen te zijn beter besteed kan worden aan de productie van schonere auto’s. Zij waarschuwen dat de boetes juist averechts werken.
Eurocommissaris voor Klimaatactie Wopke Hoekstra zei eerder nog tegen het Europees Parlement dat het noodzakelijk is vast te houden aan de doelen. Onder meer voor het creëren van een voorspelbaar investeringsklimaat voor autofabrikanten te creëren. Ursula von der Leyen, voorzitter van de Europese Commissie, kondigde deze week echter aan dat autofabrikanten twee jaar langer de tijd krijgen om aan de emissiedoelstellingen te voldoen. De deadline is uitgesteld tot 2027, waarna de fabrikanten de gemiddelde CO2-uitstoot per voertuig alsnog tot de vastgestelde normen moeten hebben teruggedrongen. Wel houdt de Europese Commissie eraan vast dat vanaf 2035 alleen nog uitstootvrije auto’s verkocht mogen worden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Wolfgang Eckert via Pixabay