maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 27 september 2023

‘EU-ministers akkoord met afzwakken van Euro 7-norm’

Ministers van de verschillende EU-lidstaten zijn akkoord met een aanpassing van de aanstormende Euro 7-uitstootnorm. Zij geven hiermee groen licht voor het afzwakken van de norm.

Dit meldt Reuters. De Euro 7-norm is een nieuwe norm die de uitstoot van voertuigen verder aanscherpt. De norm is in 2022 gepresenteerd, en leidden tot een storm van kritiek. Diverse EU-lidstaten waaronder Frankrijk, Italië en Tsjechië verzetten zich fel tegen de invoering van de Euro 7-norm. De landen stellen onder meer dat de nieuwe normering autofabrikanten veel geld en moeite kost, terwijl de milieuwinst beperkt zou zijn. Ook beargumenteren de EU-lidstaten dat het geld dat de Euro 7-norm kost, beter geïnvesteerd kan worden in het elektrificeren van het Europese wagenpark.

Voorstel voor een compromis

Spanje kwam daarop met een voorstel voor een compromis, waar de ministers van de EU-lidstaten zich volgens Reuters nu achter scharen. Onderdeel van dit compromis is onder meer dat de Euro 7-norm vasthoudt aan de NOx-uitstoot die we al kennen uit de Euro 6-norm. Dit brengt geen verandering met zich mee voor benzinevoertuigen, maar zorgt wel voor lagere eisen voor dieselvoertuigen. In de Euro 6d-norm is deze grens vastgelegd op 80 mg per kilometer, wat in Euro 7 60 mg per kilometer zou worden. Deze grens is al langer van toepassing op benzinevoertuigen.

Vasthouden aan de Euro 6-norm betekent ook dat minder strenge eisen worden gesteld aan de wijze waarop de uitstoot van voertuigen moet worden gemeten. Een andere belangrijke wijziging is dat voertuigen niet tien jaar lang hoeven te blijven voldoen aan de vastgestelde uitstoot normen, terwijl dit bij het originele plan voor de Euro 7-norm wel het geval was.

Ook slijtage van banden en remstof tellen mee

In de praktijk brengt Euro 7 ook in afgezwakte vorm nog altijd aangescherpte eisen met zich mee. Een belangrijke verandering ten opzichte van de Euro 6-norm is dat ook schadelijke stoffen die slijtage van de banden en remstof veroorzaken meetellen.

Reuters meldt ook dat de Euro 7-norm voor vrachtwagens en bussen niet wordt afgezwakt. Dit is opvallend, aangezien Euro 7 juist de eerste norm zou moeten worden waarin het onderscheid tussen vrachtwagens en bussen enerzijds en personenvoertuigen anderzijds zou worden losgelaten. Dit onderscheid blijft volgens Reuters echter dus ook in de afgezwakte Euro 7-norm bestaan.

Nog niet definitief

Hoewel de ministers van de verschillende EU-lidstaten akkoord zijn met het compromis dat Spanje voorstelt, betekent dat niet dat de Euro 7-norm definitief wordt afgezwakt. Zowel de Europese Raad, het Europees Parlement als de Europese Commissie moeten nog akkoord gaan met het plan. De Euro 7-norm moet vanaf 1 juli 2025 van kracht zijn.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: Arek Socha via Pixabay

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven