maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 17 oktober 2017

Elektrische bus legt recordafstand af op één acculading

Het Amerikaanse bedrijf Proterra maakt bekend met een elektrisch voertuig een recordafstand te hebben afgelegd op één acculading. Het bedrijf wist met de 12 meter lange elektrische bus Catalyst E2 max een afstand van 1.772,21 kilometer af te leggen op één acculading. Het vorige wereldrecord stond op naam van de Schluckspecht E, een elektrisch voertuig van de Duitse Offenburg University of Applied Sciences. Dit voertuig wist in augustus 2011 een afstand van 1.631,48 kilometer af te leggen op één acculading. Proterra meldt dat dit voertuig 46 keer lichter is dan de Catalyst E2 max. Hierbij moet echter wel worden opgemerkt dat de Schluckspecht E een accu heeft met een capaciteit van 23 kWh, wat ruim 28 keer minder is dan de 660 kWh accu van de Catalyst E2 max.

Proterra is een bedrijf dat in 2004 is opgericht en zich richt op de ontwikkeling en productie van elektrische stadsbussen. Deze bussen verbruiken geen fossiele brandstof, stoten geen uitlaatgassen uit en zijn dan ook milieuvriendelijker dan traditionele bussen. Het bedrijf lanceerde in 2008 zijn eerste elektrische stadsbus: de Proterra EcoRide BE35. 

Proterra Catalyst

Deze bus is in 2014 vervangen door het huidige model van Proterra: de Proterra Catalyst. Deze is lichter, langer en energie-efficiënter dan zijn voorganger. De Proterra Catalyst is leverbaar in twee varianten: een model met een lengte van 11 meter die ruimte biedt aan maximaal 28 passagiers en een versie met een lengte van 12 meter waarin maximaal 40 passagiers kunnen worden vervoerd. Deze modellen zijn beide leverbaar in verschillende configuraties:

  • De FC met een bereik van ruim 80 kilometer, een 79 kWh accu en een laadtijd van 10 minuten.
  • De FC+ met een bereik van bijna 100 kilometer, een 105 kWh accu en een laadtijd van 13 minuten.
  • De XR met een bereik van bijna 220 kilometer, een 200 kWh accu en een laadtijd van minder dan 3 uur.
  • De XR+ met een bereik van zo’n 310 kilometer, een 330 kWh accu en een laadtijd van minder dan 3 uur.
  • De E2 met een bereik van ruim 400 kilometer, een 440 kWh accu en een laadtijd van minder dan 3,5 uur.
  • De E2+ met een bereik van bijna 490 kilometer, 550 kWh accu en een laadtijd van minder dan 4 uur.
  • De E2 max met een bereik van ruim 560 kilometer, 660 kWh accu en een laadtijd van minder dan 5 uur.

De E2+ en E2 max zijn alleen leverbaar met een lengte van 12 meter. De overige modellen zijn zowel als 11 meter als 12 meter lange variant leverbaar. Alle versies hebben een maximale snelheid van ruim 100 kilometer per uur en accelereren in 6,8 seconden naar een snelheid van ruim 30 kilometer per uur. 

Oplaadstations

De bussen kunnen in de remise worden opgeladen met behulp van oplaadstations, waarbij het voertuig met een stekker aan het station wordt gekoppeld. Daarnaast is het mogelijk speciale oplaadstations langs busroutes te plaatsen, bijvoorbeeld bij bushaltes of busstations. Deze oplaadstations zijn gericht op de Proterra Catalyst FC-reeks, waarvan de accu in 10 tot 13 minuten volledig kan worden opgeladen. Dit maakt het mogelijk de bussen tijdens reguliere stops op te laden, zodat de voertuigen min of meer onafgebroken kunnen worden ingezet. De bussen worden automatisch aan dit laadstation gekoppeld, zonder dat de bestuurder hiervoor handelingen hoeft te verrichten. 

De bussen maken gebruik van een regeneratieve remsysteem. Dit systeem zorgt dat de bus automatisch afremt indien de bestuurder zijn voet van de gaspedaal haalt, waarbij energie wordt opgewekt. Deze energie wordt opgeslagen in de accu van de bus en kan worden ingezet om het voertuig op een later moment voort te bewegen. Proterra stelt dat dit systeem er ook voor zorgt dat het rempedaal in de bus aanzienlijk minder hoeft worden te gebruikt dan in een conventionele bus, waardoor minder onderhoud aan de remmen nodig is. In een conventionele bus moeten de remmen volgens het bedrijf ongeveer iedere 30.000 kilometer worden vervangen, terwijl dit bij de bussen van Proterra om de 160.000 kilometer nodig is. 

Veiligheid

Om de veiligheid van passagiers te garanderen zijn de accu’s in de Proterra Catalyst bussen voorzien van een versterkte behuizing en in een apart compartiment geplaatst, dat met een stalen barrière is gescheiden van het passagierscompartiment. Daarnaast zijn veiligheidssystemen ingebouwd die de temperatuur van de accu’s monitoren. De carrosserie van de bus is gemaakt van een composietmateriaal dat is versterkt met koolstofvezel. Ook is de bus voorzien van MobileEye technologie die helpt botsingen te voorkomen door bestuurders tijdig te alarmeren voor mogelijke aanrijdingen. 

De bussen van Proterra zijn al langer leverbaar in de Verenigde Staten. Het bedrijf is (vooralsnog) niet in Europa actief. 

Bron: Proterra
Bron: Offenburg University of Applied Sciences

Deel dit artikel

Meer nieuws

Groei digitale toepassingen in de zorg stagneert

Groei digitale toepassingen in de zorg stagneert

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 16-04-2024
(productnews)
De groeiende omarming van digitale toepassingen in de zorg is in 2023 niet op alle vlakken doorgezet. Hoewel de adoptie in...
De groeiende omarming van digitale toepassingen in de zorg is in 2023 niet op alle vlakken doorgezet. Hoewel de adoptie in sommige vakgebieden is gestegen, blijft groei in andere gebieden...
Medisch & Zorg / 16-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Vertrouwen van bouw- en maakindustrie in AI is groot

Onderzoek: Vertrouwen van bouw- en maakindustrie in AI is groot

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 15-04-2024
(productnews)
Het vertrouwen van de bouw- en maakindustrie in kunstmatige intelligentie (AI) is groot. Ruim acht op de tien (82%) van de...
Het vertrouwen van de bouw- en maakindustrie in kunstmatige intelligentie (AI) is groot. Ruim acht op de tien (82%) van de Nederlandse bedrijven die in deze sectoren aan de slag...
Bouw & Constructie / 15-04-2024
Lees meer

Eerste beelden klimaatsatelliet PACE vrijgegeven

Eerste beelden klimaatsatelliet PACE vrijgegeven

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-04-2024
(productnews)
NASA’s klimaatsatelliet PACE, met aan boord het Nederlandse instrument SPEXone, heeft de mijlpaal van First Light bereikt....
NASA’s klimaatsatelliet PACE, met aan boord het Nederlandse instrument SPEXone, heeft de mijlpaal van First Light bereikt. Daarmee heeft de wereld nu toegang tot satellietbeelden die type en grootte van...
High tech / 15-04-2024
Lees meer

Nieuwe technologieën om ijsvorming tijdens vluchten te detecteren

(productnews)
De opeenhoping van grote onderkoelde waterdruppels op vliegtuigen kan een uitdaging vormen voor de vluchtuitvoering....
De opeenhoping van grote onderkoelde waterdruppels op vliegtuigen kan een uitdaging vormen voor de vluchtuitvoering. IJsvorming als gevolg van supergekoelde grote druppels (Supercooled Large Droplets, SLD) kan zich vormen op...
Algemeen / 15-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven