maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 03 augustus 2021

Elektriciteit uit bovenleiding over 4.000 kilometer snelweg

Siemens Mobility en Continental Engineering Services (CES) gaan samenwerken. Dit doen ze voor de ontwikkeling en productie van pantografen voor vrachtwagens. De eHighway-technologie van Siemens Mobility voorziet vrachtwagens van elektriciteit via een bovenleiding.

De samenwerking heeft tot doel belangrijke delen van snelwegen in het Duitse transportnetwerk te elektrificeren met bovenleidingen. Op die manier kunnen vrachtwagens hun CO2-uitstoot aanzienlijk verminderen. Het nieuwe partnerschap combineert expertise uit twee technologiewerelden. Siemens Mobility is specialist in spoorelektrificatie. Continental Engineering Services is ontwikkelings- en productiedienstverlener voor autotechnologieën. De twee bedrijven zullen nu hun knowhow bundelen om snel serieproductie van vrachtwagenpantografen te realiseren.

Vrachtvervoer

“Vrachtvervoer over de weg speelt een centrale rol in de strijd tegen klimaatverandering. In Duitsland is het verantwoordelijk voor een derde van alle CO2 -uitstoot in de transportsector. Vrachtwagenfabrikanten streven verschillende concepten na om dit te verminderen. Met zijn eHighway ontwikkelde Siemens Mobility al een kant-en-klare technologie voor energiezuinig, kosteneffectief en emissievrij vrachtwagentransport. Deze technologie is te combineren met andere aandrijfsystemen om klimaatverandering in deze sector te bestrijden, ” zegt Michael Peter, CEO van Siemens Mobility.

Spoorelektrificatie op de snelweg

Op de eHighway kunnen vrachtwagens volledig elektrisch rijden. Tegelijkertijd kunnen ze hun accu opladen zonder brandstof te verbruiken. “Bij CES passen we het principe van spoorelektrificatie toe op de snelweg. Verdere ontwikkeling en productie van pantografen is nodig om aan de automobielnormen te voldoen. De samenwerking tussen Siemens Mobility en Continental Engineering Services is daarom een belangrijke stap in de richting van klimaatneutraal vrachtvervoer”, legt Dr. Christoph Falk-Gierlinger, CEO van CES, uit.

4.000 kilometer

Doorslaggevend bij de eHighway is dat elektrificatie van complete snelwegen niet nodig is. Het “Nationaal Platform voor de Toekomst van Mobiliteit”, een innovatie-initiatief van het federale ministerie van Verkeer, beveelt aan om tegen 2030 4.000 kilometer autosnelwegen uit te rusten met bovenleidingsystemen. Het houdt daarbij rekening met het feit dat ongeveer twee derde van het brandstofverbruik in het lange-afstands-vrachtverkeer plaatsvindt op de meest bereden 4.000 kilometer van het 13.000 kilometer lange snelwegennet. Als elektrificatie van deze netwerkkern mogelijk is en vrachtwagens rijden hier met elektrische aandrijving (batterij, hybride, waterstof) dan zou dat een grote bijdrage leveren aan klimaatbescherming.

Drie openbare routes

De eHighway van Siemens Mobility wordt momenteel getest op drie openbare routes in Duitsland: (1) op de snelweg A5 in de deelstaat Hessen tussen de kruising Zeppelinheim/Cargo City Süd op de luchthaven van Frankfurt en Darmstadt/Weiterstadt. (2) In de deelstaat Sleeswijk-Holstein op de snelweg A1 tussen de knooppunten Reinfeld en Lübeck. (3) En op de rijksweg B462 in de deelstaat Baden-Wuerttemberg tussen Kuppenheim en Gaggenau. De eHighway-veldtesten krijgen financiering van het federale ministerie van Milieu, Natuurbehoud en Nucleaire Veiligheid. Daarnaast ondersteunt het federale ministerie van Verkeer en Digitale Infrastructuur de opschaling van bovenleidingen voor langeafstandsvervoer. Dit doet het in zogenaamde innovatieclusters. Het ministerie wil tegen 2023 grote proefprojecten te starten. Siemens Mobility en CES zijn van plan het bovenleidingsysteem te maken voor vrachtwagens in heel Europa.

Foto: Continental

Deel dit artikel

Meer nieuws

Recycling MDF en HDF-platen mogelijk met innovatieve technologie

(productnews)
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de...
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de productie van laminaatvloeren. Recycling gebeurt doorgaans niet. Het merendeel ervan wordt verbrand aan...
Algemeen / 18-10-2021
Lees meer

Amerikaanse staalfabriek draait nagenoeg volledig op zonne-energie

(productnews)
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van...
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van EVRAZ North America is hiermee naar eigen zeggen de eerste staalfabriek ter wereld...
Energie / 18-10-2021
Lees meer

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 18-10-2021
(productnews)
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten...
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank...
Automotive / 18-10-2021
Lees meer

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-10-2021
(productnews)
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is...
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is ontstaan vanuit een innovatiecompetitie van de Gemeente Amsterdam, waar het in twee...
High tech / 15-10-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven