maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 28 oktober 2019

Eerste leerervaring met AGV’s smaakt De Cromvoirtse naar meer

Staalleverancier De Cromvoirtse zet een AGV (Automated Guided Vehicle) in voor het intern transport tussen twee afdelingen. Het bedrijf uit Oisterwijk kwam op een vakbeurs in contact met Gibas, leverancier van het autonoom rijdende voertuig. De investering van De Cromvoirtse is niet alleen bedoeld om tijd te besparen, maar vooral ook om ervaring op te doen met deze nieuwe technologie. En die ervaring smaakt naar meer, stelt directeur/eigenaar Janwillem Verschuuren. “Onze medewerkers zijn trots op hun nieuwe collega.”

De Cromvoirtse levert platen van staal, rvs of aluminium. Het productiebedrijf snijdt, knipt en zaagt de platen op maat. En als klanten dat willen, verzorgt De Cromvoirtse ook het kantwerk. “Wij zijn met name sterk in kleine aantallen, van seriegrootte 1 tot 100. En we hebben hele korte doorlooptijden, doorgaans tussen de twee en vijf werkdagen”, vertelt directeur/eigenaar Janwillem Verschuuren.

De korte doorlooptijden zijn mogelijk door de vergaande mate van digitalisering en automatisering. “De tijd die we nodig hebben voor het programmeren van ons machinepark, hebben we daardoor weten te reduceren tot nagenoeg nul. Een nieuwe order kost ons net zo weinig tijd als een herhaalorder. Daarom worden we vooral ingeschakeld door bedrijven die prototypes of producten op maat maken. Denk aan producenten van machines, boten of transportsystemen.”

Van tien naar zestig meter
Twee jaar geleden heeft De Cromvoirtse een nieuwe stap gezet in automatisering van de bedrijfsprocessen. Aanleiding was de verplaatsing van de kantafdeling, waardoor de afstand tot de lasersnijafdeling groeide van tien naar zestig meter. Tot dan toe werden karren met halffabricaten door de medewerkers tussen de bedrijven door snel even van de lasersnijafdeling naar de kantafdeling geduwd. Na de verplaatsing werd dat opeens een flinke wandeling, waarvoor medewerkers tijd moesten vrijmaken. “Een afstand van tien meter is nog te overzien, maar een afstand van zestig meter niet meer”, legt Verschuuren uit.

De oplossing is gevonden in een automatisch geleid voertuig (AGV). Die brengt de karren met halffabricaten nu feilloos van de lasersnijafdeling naar de kantafdeling. Lege karren brengt hij weer terug. En als een kar met producten van de lasersnijafdeling naar de afhaalbalie voor klanten moet worden getransporteerd, wordt de AGV eveneens ingeschakeld. “De keuze voor een AGV is gemaakt met het oog op de toekomst. We zochten een laagdrempelige, eenvoudig te implementeren oplossing om ervaring op te doen met autonome voertuigen.”

Autonoom voertuig
De AGV die De Cromvoirtse heeft aangeschaft, is de MiR 200. Leverancier is Gibas, specialist in productieautomatisering. “Wij zijn met Gibas in gesprek gekomen op een beurs. Daar hebben we gesproken over de MiR 200, een eenvoudig te programmeren en te bedienen autonoom voertuig. Wat deze AGV onderscheidt van andere, is zijn flexibiliteit. Als hij een obstakel op zijn pad ziet staan, zoekt hij automatisch een nieuwe weg daaromheen. Andere AGV’s blijven staan waar ze staan totdat het obstakel handmatig is verwijderd. Dat is voor een flexibel bedrijf als het onze – waar regelmatig goederen staan op onverwachte plekken – niet handig.

Installatie van de AGV vergde eigenlijk maar een paar uur. Het voertuig maakte eerst een ronde om met zijn laser de omgeving te scannen en digitaal in kaart te brengen. Vervolgens diende iemand op die digitale kaart aan te geven welke objecten permanent en tijdelijk zijn. “De tijdelijke objecten zijn verwijderd, waarna de AGV over een adequate plattegrond van de hal beschikte. Op basis daarvan zoekt hij nu automatisch zijn weg.”

Eén druk op de knop
De bediening van de MiR 200 is eenvoudig. De kar die naar de andere afdeling moet worden gebracht, moet worden klaargezet in een vak met een tolerantie van circa tien centimeter. Eén druk op de knop van het bedieningspaneel is vervolgens voldoende om de AGV daadwerkelijk aan het werk te zetten. “De MiR heeft een haak waaraan de karren worden gekoppeld. We hebben na verloop van tijd alleen het aanhaaksysteem moeten aanpassen. Met een totaal van zestig karren heeft het even geduurd voordat we daarmee klaar waren”, legt Verschuuren uit.

De ingebruikname ging gepaard met enkele kinderziektes. Zo moest de AGV een rijbaan oversteken waar ook vrachtauto’s rijden. Die bleken elkaar niet te kunnen zien. “Maar met een vlaggetje op de AGV is dat opgelost. Ook hebben we gemerkt dat de AGV de onderste twee centimeter niet kan zien. Daarom parkeren we onze heftrucks nu met de lepels iets omhoog. En als de zon op de sensor schijnt, begint het voertuig spoken te zien. Dat hebben we opgelost met een zonwerende folie op de sensor. Samen met Gibas hebben we deze kinderziektes weten te verhelpen.”

Nieuwe collega
De medewerkers van de Cromvoirtse zijn blij met de AGV. “Ze zijn trots op hun nieuwe collega”, lacht Verschuuren. “Dat merken we als klanten ons bedrijf bezoeken. Als de AGV niet rijdt, schakelen ze ‘m handmatig in om te laten zien wat hij kan. Wat dat betreft is de investering goed geweest voor ons imago als een innovatief en vooruitstrevend bedrijf. Geen enkele medewerker ziet het voertuig als een bedreiging, maar veel meer als een aanvulling.”

De MiR 200 bespaart niet alleen tijd, maar heeft zoals beoogd de nodige leerervaringen opgeleverd. Verschuuren verwacht in de toekomst meer AGV’s in te zetten. “We denken onder meer aan een AGV voor het automatisch beladen van onze machines. Dat moet dan een AGV zijn die automatisch een plaat van een stapel oppakt en in de machine legt. Ook kijken we nu naar AGV’s die goederen op hoogte in onze stellingen kunnen zetten. Dan praten we in feite over een onbemande heftruck.”

“Start klein”
De beslissing van De Cromvoirtse om te investeren in een AGV, kan Verschuuren iedereen aanraden. Deze technologie heeft de toekomst. “Als ik een advies mag geven: doe net als ons en start klein. Het is een nieuwe technologie, waarmee je aan de slag moet gaan om te ontdekken wat de mogelijkheden en onmogelijkheden zijn. En kijk niet alleen daar de AGV zelf, maar ook naar de besturingssoftware en de leverancier. Die drie factoren bepalen samen het succes van de oplossing.”

Benieuwd naar de robotiseringsoplossingen van Gibas? Bezoek Gibas tijdens de Logistica op standnr. B021 in hal 1 van de Jaarbeurs. De Cromvoirtse komt naar Jaarbeurs in maart 2020 voor ESEF Maakindustrie.

Logistica vindt plaats op 5, 6 en 7 november in de Jaarbeurs te Utrecht. Registreren voor de beurs kan hier.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek naar toegang Europese fabrikanten medische apparatuur tot Chinese markt

(productnews)
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur...
De Europese Commissie (EC) start een onderzoek naar de toegang van Europese spelers op het gebied van medische apparatuur tot de Chinese markt. Daarbij wordt onderzocht in hoeverre China hierbij...
Medisch & Zorg / 24-04-2024
Lees meer

Deep Robotics deelt video van robot die altijd op zijn pootjes terecht komt

(productnews)
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer...
Het Chinese Deep Robotics deelt een video van een nieuwe robot. Net als Spot van Boston Dynamics komt de robot altijd weer op zijn pootjes terecht, ongeacht de val die...
High tech / 23-04-2024
Lees meer

Thermo-elektrische generatoren halen elektriciteit uit een kopje (warme) koffie

(productnews)
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te...
Zogeheten thermo-elektrische generatoren zetten omgevingswarmte om in elektriciteit. Ze kunnen worden gebruikt om stroom te leveren aan een breed gamma van toepassingen. Van draagbare toestellen en sensoren tot afgelegen elektronicasystemen...
Energie / 22-04-2024
Lees meer

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

Onderzoek: Interesse in elektrisch rijden daalt

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 22-04-2024
(productnews)
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch...
De interesse in elektrisch rijden neemt af. Diverse factoren maken Nederlanders terughoudender met de overstap op elektrisch rijden. Denk hierbij aan de relatieve hoge aanschafprijs van elektrische voertuigen (EV’s), maar...
Automotive / 22-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven