maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 10 juni 2019

Eerste Chinese elektrische auto vanaf 2020 verkrijgbaar in Europa

Het Chinese Aiways wil in het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV, de U5, op de markt brengen in onder meer Nederland. De U5 zou hiermee de eerste Chinese elektrische auto worden die in Europa op de markt verschijnt.

Dit heeft Aiways bekend gemaakt aan Quartz. Al langer proberen allerlei Chinese autofabrikanten voet aan de grond te krijgen buiten de Chinese markt. In Europa zijn Chinese automerken echter maar weinig populair; in cijfers van brancheorganisatie ACEA over nieuw geregistreerde personenvoertuigen in Europa over het eerste kwartaal van 2019 komt geen enkele Chinese autofabrikant voor.

Vanaf voorjaar 2020 beschikbaar

Aiways laat zich hierdoor niet afschrikken. Deze Chinese autofabrikant omschrijft zichzelf als een ‘new-energy vehicle company’ en streeft ernaar de evolutie van de automotive industrie aan te drijven. De fabrikant zegt tegen Quartz vanaf het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV U5 op de Europese markt te willen brengen. Het voertuig wordt in eerste instantie verkrijgbaar in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Hiermee wordt Aiways de eerste Chinese autofabrikant die een elektrisch voertuig lanceert op de Europese markt. 

De U5 is een volledig elektrische SUV die via een stekker kan worden opgeladen. De accu’s van de SUV zijn intelligent gemaakt, wat volgens Aiways het bereik van het voertuig met 100 kilometer verlengt. Met een volle accu heeft de SUV een bereik van meer dan 560 kilometer. Ook is een Intelligent Battery Management System aanwezig, dat bestuurders aanwijzigingen geeft om hun batterijduur verder te vergroten. De accu heeft een capaciteit van 63 kWh, terwijl het voertuig 1.730 kg weegt.

De SUV wordt aangedreven door een elektromotor met een maximaal vermogen van 140 kW en een maximale trekkracht van 315 nm. De auto is 4,68 meter lang, 1,88 meter breed en 1,68 meter hoog. De wielbasis van het voertuig is 2,80 meter. 

Rijhulpsystemen

De U5 wordt geleverd met verschillende rijhulpsystemen. Denk hierbij aan geautomatiseerde hulpsystemen voor gebruik op de snelweg, waarin onder meer adaptieve cruisecontrol is verwerkt. Daarnaast is ook een automatisch inparkeerfunctie beschikbaar en een functie die de bestuurder ontlast tijdens filerijden. De software van de U5 kan over-the-air worden geüpdatet, waarbij updates via internet naar het voertuig wordt verstuurd. De U5 hoeft voor een softwareupdate dan ook niet naar de garage. 

De plannen van Aiways zijn ambitieus, onder meer aangezien massaproductie van de U5 voor de Chinese thuismarkt nog van start moet gaan. Het bedrijf heeft de hiervoor benodigde licentie inmiddels binnen en verwacht in september de productie op te starten. Hierbij wordt samenwerkt met de Chinese autofabrikant Jiangling Motors. Acht maanden later wil het bedrijf het model al op de Europese markt zetten.

Online verkoop en leasecontracten

Voor de verkoop van de U5 zet Aiways in tegenstelling tot de meeste autofabrikanten niet op in een dealernetwerk. Alexander Klose, bij Aiways verantwoordelijk voor de buitenlandse activiteiten, geeft tegenover de Financial Times aan dat het bedrijf kiest voor online verkoop en leasecontracten. Via deze strategie wil het Chinese bedrijf kosten reduceren, wat moet helpen beter te concurreren met auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Ook voert Aiways gesprekken met Vehiculum, een Duitse startup die een online platform voor leaseauto’s heeft ontwikkeld. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Aiways
Bron: Quartz

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

UltiMaker kondigt industriële 3D-printer UltiMaker Factor 4 aan

(productnews)
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de...
UltiMaker lanceert de UltiMaker Factor 4, een 3D-printer gericht op licht industriële toepassingen. Denk daarbij aan de ontwikkeling en productie van proceskritische tools en componenten. Het nieuwe systeem is gepresenteerd...
High tech / 29-04-2024
Lees meer

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

BionicBee kan autonoom in een zwerm vliegen

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 29-04-2024
(productnews)
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een...
Een nieuwe drone van het Bionic Learning Network is in staat met een groot aantal van zijn soortgenoten autonoom in een zwerm te vliegen. Daarbij is het mogelijk de volledige...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven