maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 10 juni 2019

Eerste Chinese elektrische auto vanaf 2020 verkrijgbaar in Europa

Het Chinese Aiways wil in het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV, de U5, op de markt brengen in onder meer Nederland. De U5 zou hiermee de eerste Chinese elektrische auto worden die in Europa op de markt verschijnt.

Dit heeft Aiways bekend gemaakt aan Quartz. Al langer proberen allerlei Chinese autofabrikanten voet aan de grond te krijgen buiten de Chinese markt. In Europa zijn Chinese automerken echter maar weinig populair; in cijfers van brancheorganisatie ACEA over nieuw geregistreerde personenvoertuigen in Europa over het eerste kwartaal van 2019 komt geen enkele Chinese autofabrikant voor.

Vanaf voorjaar 2020 beschikbaar

Aiways laat zich hierdoor niet afschrikken. Deze Chinese autofabrikant omschrijft zichzelf als een ‘new-energy vehicle company’ en streeft ernaar de evolutie van de automotive industrie aan te drijven. De fabrikant zegt tegen Quartz vanaf het voorjaar van 2020 zijn elektrische SUV U5 op de Europese markt te willen brengen. Het voertuig wordt in eerste instantie verkrijgbaar in Duitsland, Frankrijk, Noorwegen, Zwitserland en Nederland. Hiermee wordt Aiways de eerste Chinese autofabrikant die een elektrisch voertuig lanceert op de Europese markt. 

De U5 is een volledig elektrische SUV die via een stekker kan worden opgeladen. De accu’s van de SUV zijn intelligent gemaakt, wat volgens Aiways het bereik van het voertuig met 100 kilometer verlengt. Met een volle accu heeft de SUV een bereik van meer dan 560 kilometer. Ook is een Intelligent Battery Management System aanwezig, dat bestuurders aanwijzigingen geeft om hun batterijduur verder te vergroten. De accu heeft een capaciteit van 63 kWh, terwijl het voertuig 1.730 kg weegt.

De SUV wordt aangedreven door een elektromotor met een maximaal vermogen van 140 kW en een maximale trekkracht van 315 nm. De auto is 4,68 meter lang, 1,88 meter breed en 1,68 meter hoog. De wielbasis van het voertuig is 2,80 meter. 

Rijhulpsystemen

De U5 wordt geleverd met verschillende rijhulpsystemen. Denk hierbij aan geautomatiseerde hulpsystemen voor gebruik op de snelweg, waarin onder meer adaptieve cruisecontrol is verwerkt. Daarnaast is ook een automatisch inparkeerfunctie beschikbaar en een functie die de bestuurder ontlast tijdens filerijden. De software van de U5 kan over-the-air worden geüpdatet, waarbij updates via internet naar het voertuig wordt verstuurd. De U5 hoeft voor een softwareupdate dan ook niet naar de garage. 

De plannen van Aiways zijn ambitieus, onder meer aangezien massaproductie van de U5 voor de Chinese thuismarkt nog van start moet gaan. Het bedrijf heeft de hiervoor benodigde licentie inmiddels binnen en verwacht in september de productie op te starten. Hierbij wordt samenwerkt met de Chinese autofabrikant Jiangling Motors. Acht maanden later wil het bedrijf het model al op de Europese markt zetten.

Online verkoop en leasecontracten

Voor de verkoop van de U5 zet Aiways in tegenstelling tot de meeste autofabrikanten niet op in een dealernetwerk. Alexander Klose, bij Aiways verantwoordelijk voor de buitenlandse activiteiten, geeft tegenover de Financial Times aan dat het bedrijf kiest voor online verkoop en leasecontracten. Via deze strategie wil het Chinese bedrijf kosten reduceren, wat moet helpen beter te concurreren met auto’s met een traditionele verbrandingsmotor. Ook voert Aiways gesprekken met Vehiculum, een Duitse startup die een online platform voor leaseauto’s heeft ontwikkeld. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Aiways
Bron: Quartz

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven