maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 06 maart 2023

Duitsland en Italië mogelijk tegen verkoopverbod op benzine- en dieselauto’s

De ministers van de EU-lidstaten buigen zich deze week over het Europese wetsvoorstel om per 2035 de verkoop van auto’s die CO2 uitstoten aan banden te leggen. Het is echter onzeker of alle EU-lidstaten zich achter het plan scharen. Zowel Duitsland als Italië lijken dwars te liggen.

De Europese Unie (EU) wil vanaf 2035 alleen nog de verkoop van nieuwe auto’s zonder CO2-uitstoot toestaan. Dit moet een belangrijke bijdrage leveren aan het verduurzamen van de EU en het wagenpark. De wetgeving is gericht op grote autofabrikanten; fabrikanten die minder dan 1.000 personenauto’s op jaarbasis produceren zijn uitgezonderd.

Het verkoopverbod op personenvoertuigen die CO2-uitstoten is overigens alleen van invloed op nieuwe voertuigen. Tweedehands personenvoertuigen met een benzine- of dieselmotor mogen ook na 2035 nog steeds van eigenaar wisselen.

Weerstand in Duitsland en Italië

Het Europees Parlement en de EU-lidstaten bereikten in oktober 2022 al een akkoord over het wetsvoorstel. Dit akkoord is in februari 2023 door het Europees Parlement goedgekeurd. De ministers van alle EU-lidstaten spreken zich op 7 maart over het plan uit. Of zij zich daadwerkelijk achter het wetsvoorstel scharen is echter onduidelijk; zowel Duitsland als Italië lijken tegen de plannen te zijn meldt Automotive News.

Beide landen zijn voorstander van alternatieve plannen. Zo wil Duitsland dat de Europese Commissie met een wetsvoorstel komt die de verkoop auto’s met een verbrandingsmotor die draaien op een CO2-neutrale brandstof ook na 2035 toe te staan. De Duitse minister van Transport Volker Wissing wees er vorig week op dat de Europese Commissie vooralsnog niet met een dergelijk voorstel is gekomen. Duitsland wil geen definitief akkoord geven voor de plannen in de huidige vorm.

Ook weerstand in Italië

Ook in Italië is er weerstand. De Italiaanse premier Giorgia Meloni is eveneens voorstander van het wel toestaan van schonere brandstoffen na 2035. Meloni ziet in dergelijke brandstoffen een mogelijkheid om tot een groene transitie te komen in de EU, zonder economische impact op Europeanen.

Naast Italië zouden ook Polen en Hongarije bezwaren hebben tegen de plannen.

Vijf EU-lidstaten kwamen eerder met tegenvoorstel

De weerstand tegen de plannen is hiermee overigens als minder dan in het verleden. In juni 2022 bleken vijf EU-lidstaten voor uitstel van het verbod tot 2040 te zijn, meldde Reuters. Het ging toen om Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije.

Deze EU-lidstaten kwamen met een tegenvoorstel. Zij pleitten hierin voor een CO2-reductie van 90% voor personenauto’s in 2035. Dit zou in de praktijk betekenen dat een beperkt aantal personenvoertuigen met verbrandingsmotor in 2035 toch nog mag worden verkocht. De EU-lidstaten willen vervolgens in 2040 de doorstap maken naar een volledig verbod op de verkoop van personenauto’s met CO2-uitstoot.

De landen pleitten daarnaast voor uitstel voor lichte bedrijfswagens, waarbij het onder meer ging om bestelbussen. De Europese Commissie willen ook de verkoop van lichte bedrijfswagens met CO2-uitstoot in 2035 aan banden leggen. Bulgarije, Italië, Portugal, Roemenië en Slowakije pleitten echter voor een CO2-reductie van 80% in dat jaar.

Meer laadinstructuur nodig en verschillen in koopkracht

Als reden voor de uitstel noemen de landen onder meer de beschikbare laadinstructuur. Deze zou eerst vergroot moeten worden. Nederland loopt op dit vlak flink voor op andere landen; uit cijfers van de European Automobile Manufacturers’ Association blijkt dat naar schatting staat zeventig procent van alle laadpalen in Nederland, Duitsland en Frankrijk staat. Het gaat echter ook om verschillende in koopkracht in EU-lidstaten.

Het Europese verkoopverbod op personenauto’s met CO2-uitstoot speelt een belangrijke rol bij het realiseren van de klimaatdoelstellingen van de EU. Een woordvoerder van de EU noemt tegenover Automotive News een transitie naar emissieloze voertuigen ‘absoluut noodzakelijk’ voor het realiseren van de doelstelling van de EU om tegen het einde van dit decennium 55% minder CO2 uit te stoten.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto: Pixabay / Paul Brennan

Deel dit artikel

Meer nieuws

Robotbedrijf Avular verhuist naar voormalig glaslaboratorium van Philips in Eindhoven

(productnews)
Robotbedrijf Avular neemt volgend jaar intrek in het voormalig glaslaboratorium van Philips op Strijp-T in Eindhoven. Het...
Robotbedrijf Avular neemt volgend jaar intrek in het voormalig glaslaboratorium van Philips op Strijp-T in Eindhoven. Het bedrijf wil met de verhuizing zijn groeiambities ondersteunen. Avular richt zich op de...
Algemeen / 29-03-2023
Lees meer

Relativity Space lanceert 3D-geprinte raket alsnog

Relativity Space lanceert 3D-geprinte raket alsnog

(PARTNER NIEUWS)
Geen categorie / 28-03-2023
(productnews)
Een 3D-geprinte raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Relativity Space is afgelopen week alsnog gelanceerd. Het...
Een 3D-geprinte raket van het Amerikaanse ruimtevaartbedrijf Relativity Space is afgelopen week alsnog gelanceerd. Het bedrijf spreekt van een succes, al kwam de Terran 1-raket door een motorstoring niet hoger...
Geen categorie / 28-03-2023
Lees meer

Nederland bouwt grootschalige productielocatie voor waterstof op zee

(productnews)
Nederland wil in het windenergiegebied Ten noorden van de Waddeneilanden de eerste grootschalige waterstofproductie op zee...
Nederland wil in het windenergiegebied Ten noorden van de Waddeneilanden de eerste grootschalige waterstofproductie op zee realiseren. Het windpark moet goed zijn voor circa 500 megawatt aan elektrolysecapaciteit. Het park...
Energie / 28-03-2023
Lees meer

Bedrijven voorspellen productiviteitsboost door digitale transformatie

(productnews)
Europese bedrijven verwachten dat digitale transformatie projecten de productiviteit met gemiddeld 38% zullen verhogen....
Europese bedrijven verwachten dat digitale transformatie projecten de productiviteit met gemiddeld 38% zullen verhogen. Daarbij verwachten ze de totale Return on Investment (ROI) over iets minder dan 5 jaar. Nieuw...
Algemeen / 27-03-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven