maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 07 mei 2019

Duitsland en Frankrijk willen Europees consortium voor accuproductie

Duitsland en Frankrijk willen een Europees consortium oprichten voor de ontwikkeling en productie van accu's voor elektrische voertuigen.

Het Duitse en Franse ministerie van Economische Zaken hebben een intentieovereenkomst voor een dergelijk consortium voorgelegd aan de Europese Commissie. Dit meldt de Duitse krant FAZ, die een begeleidende brief bij de overeenkomst heeft ingezien. In de brief vragen de ministeries de Europese Commissie om toestemming voor de oprichting van het consortium. 

Grootschalige en duurzame productie

Het consortium moet gaan bestaan uit het Franse PSA-concern – waar het Franse Peugeot en Citroën en het Duitse Opel onderdeel van uitmaken – en een Franse accuproducent. Deze laatste partij wordt niet bij naam genoemd. Het consortium moet op grote schaal en duurzame wijze accu’s voor elektrische auto’s gaan produceren. 

In de brief wordt niet vermeld op welke locatie de productie van accu’s plaats moet gaan vinden. Bronnen uit de industrie melden echter aan FAZ dat onder meer een fabriek van Opel in de Duitse stad Kaiserslautern in aanmerking komt. Deze stad ligt niet ver van de Franse grens, wat gezien de betrokkenheid van Franse autofabrikanten een voordeel kan zijn. 

‘Airbus voor batterijen’

Het is niet de eerste keer dat er stemmen op gaan om meer in te zetten op de productie van accu voor elektrische voertuigen op Europese bodem. Zo pleitte EU-commissaris Maros Sefcovic in oktober 2017 in een interview met de Duitse krant Süddeutsche Zeitung al voor een Europees consortium voor de productie van accu’s. 

Sefcovic noemde dit consortium toen de ‘Airbus voor batterijen’. Zo is Airbus ontstaat uit een samenwerkingsverband tussen Franse, Duitse, Britse en Spaanse vliegtuigfabrikanten, met als doel tegenwicht te bieden aan Amerikaanse concurrenten. Sefcovic pleit ervoor deze werkwijze ook toe te passen op de accu-industrie, wat volgens de EU-commissaris nodig is om te voorkomen dat de EU op dit vlak nog verder achterop laat. Sefcovic kondigde toen aan 2 miljard euro aan Europese subsidie beschikbaar te stellen voor partijen die deelnemen aan een dergelijk consortium. 

Minder afhankelijk van Azië

Ook hebben Duitsland en Frankrijk eerder beide los van elkaar aangekondigd te investeren in de productie van accu’s voor elektrische voertuigen. Zo kondigde Duitsland in november 2018 aan een miljard euro te investeren om de productie van accu’s voor elektrische voertuigen in zowel Duitsland als Europe te ondersteunen. Dit plan heeft als belangrijkste doel om de Duitse auto-industrie minder afhankelijk te maken van Aziatische accuproducenten. 

De Duitse minister van Economische Zaken Peter Altmaier kondigde toen al aan met andere Europese landen te willen samenwerken. Minister Altmaier meldde dat de Duitse regering hierover in gesprek was met Frankrijk, Polen en Oostenrijk, evenals verschillende commerciële partijen. 

Frankrijk kondigde op zijn beurt in februari aan in de komende vijf jaar 700 miljoen euro te willen investeren in de productie van accu’s voor elektrische voertuigen. Deze investering is onderdeel van een samenwerking met Duitsland, dat als doel heeft op termijn zowel op Frans als Duits grondgebied accu’s te produceren. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: FAZ
Bron: Süddeutsche Zeitung 

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven