maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 augustus 2018

Duitse wetenschappers ontwikkelen koplampen die zich aan omgeving aanpassen

Het is een horrorscenario voor elke automobilist: plotseling komt een voorheen onzichtbare voetganger uit het donker tevoorschijn tussen twee straatlantaarns of de schaduw van twee geparkeerde auto's. Onderzoekers van het Karlsruhe Institute of Technology (KIT) werken aan een methode om koplampen van auto's optimaal af te stemmen op de lokale omstandigheden met behulp van externe sensoren die zich langs de weg of in andere voertuigen bevinden.

Omgeving

Lichtomstandigheden die het contrast tussen een voorwerp en zijn omgeving vervagen, noemen deskundigen het ‘camouflage-effect’. Het menselijk oog kan het object onder deze omstandigheden niet waarnemen. Hetzelfde geldt voor cameraogen van autonome voertuigen.

De koplamp “Propix” ​​(afkorting van projectorpixel) die enkele jaren geleden bij het Light Technology Institute (LTI) van KIT werd ontwikkeld, was het vertrekpunt van de wetenschappers voor de nieuwe koplampen. Propix kan zijn lichtverdeling aanpassen aan de omgeving, d.w.z. bepaalde delen volledig onderdrukken, terwijl andere helder worden verlicht. Nu werken de onderzoekers aan het verbinden van Propix met andere ultrasone, radar of lidar (met behulp van laserstraling in plaats van radiogolven) sensoren van de auto. Als de sensoren een obstakel in een dode hoek van het oog of de camera detecteren, moet de koplamp autonoom reageren en de spot verlichten of het licht dimmen. “Door het combineren van stationaire straatverlichting met variabele koplampen, wordt een optimale zichtbaarheid bereikt”, zegt professor Cornelius Neumann, hoofd van LTI.

Interactie

En het doel is nog veel ambitieuzer: Propix-besturing moet niet alleen worden geleverd met informatie van sensoren van het eigen voertuig, maar ook van sensoren aan boord van andere voertuigen of langs de weg. “De uitdaging bestaat uit de interactie tussen de verschillende sensoren en de koplampen”, zegt Neumann. Met het menselijk lichaam als inspiratie, willen de wetenschappers de auto voorzien van extra sensorische organen. “Ongeacht of we een persoon op onze weg zien of we alleen de stappen van deze persoon horen, de informatie is hetzelfde: iemand komt ons benaderen,” legt Neumann uit. “Als we een auto hierop kunnen afstemmen, kunnen we het wegverkeer veiliger maken.”

De onderzoekers zijn van plan om hun nieuwe technologie te testen op het Testgebied Baden-Württemberg voor Autonoom Rijden dat in mei van dit jaar in Karlsruhe werd geopend. Het project OpEr (Optimalisatie van de zichtbaarheid van voetgangers op basis van onderling verbonden infrastructuur) zal daarom een ​​van de eerste onderzoeksprojecten zijn die op dit gebied worden uitgevoerd. Hiervoor wordt financiering verleend door de deelstaatregering.

Korte video

Uitleg van de korte video: bij een camouflage-effect vervagen de lichtomstandigheden het contrast tussen een voorwerp en zijn omgeving. In het verkeer kan dit fatale gevolgen hebben. Onderzoekers van KIT willen de veiligheid vergroten door koplampen en straatverlichting met elkaar te verbinden. De voetganger links tussen de twee straatverlichting is nauwelijks zichtbaar. Evaluatie van de onderling verbonden sensorbeelden maakt het mogelijk dat de koplamp met hoge resolutie de lichtverdeling aanpast en de voetganger onderscheidt van de achtergrond als een negatieve projectie. Ter vergelijking: de vrouw rechtsvoor die niet wordt verlicht door de slimme koplamp, blijft nauwelijks zichtbaar.

 

Bron: KIT
Foto: Markus Breig

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven