maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Deutsche Post DHL Group gaat elektrische bestelbussen leveren aan derden

Deutsche Post DHL Group maakt bekend dit jaar 10.000 tot 20.000 van zijn in eigen beheer ontwikkelde StreetScooter elektrische bestelbussen te willen produceren. De voertuigen worden niet alleen ingezet voor eigen activiteiten van DHL Group, maar ook geleverd aan derde partijen. Om de productie van de StreetScooter te kunnen opvoeren opent Deutsche Post DHL Group een nieuwe productielocatie in het Duitse Noord Rijn-Westfalen.

De StreetScooter is een elektrische bestelbus die wordt ontwikkeld door het gelijknamige StreetScooter. Dit Duitse bedrijf is oorspronkelijk een spin-off van de RWTH Aachen en een consortium van ongeveer 80 industriële bedrijven die actief zijn in zowel de automotive industrie als gerelateerde sectoren. Het bedrijf is in 2010 opgericht en werd in 2014 overgenomen door Deutsche Post DHL. De eerste prototypes van de StreetScooter werden in 2012 gepresenteerd, waarna de eerste exemplaren van de elektrische bestelbus in 2013 in gebruik zijn genomen. 

Work en Work L

Opvallend is dat Deutsche Post DHL Group de StreetScooter niet alleen voor eigen gebruik produceert, maar ook gaat verkopen aan derde partijen. Hiermee richt het bedrijf zich onder andere op gemeenten, strategische partners en eigenaren van grote wagenparken. De elektrische bestelbus is beschikbaar in twee modellen: de Work en de Work L. De Work heeft een laadruimte van ongeveer 4 m3 en een maximaal laadvermogen van 650 kg. De elektrische bestelbus is voorzien van een elektromotor die een piekvermogen van 48 kW levert. Hiermee kan het voertuig een maximale snelheid van 120 km/u bereiken en heeft het apparaat een bereik van 80 kilometer. De Work L beschikt over een laadruimte van 8m3 en kan maximaal 1.000 kg vervoeren. Daarnaast is de Work L voorzien van een sterkere motor. Hiermee kan de Work L een afstand van maximaal 100 kilometer afleggen. 

De StreetScooter Work en Work L zijn leverbaar in verschillende versies. Zo is de Work Pro versie uitgerust met een mediasysteem en een keyless-entry systeem, waarmee het voertuig kan worden ontgrendeld zonder de sleutel uit de jaszak te hoeven halen. De elektrische bestelbus is echter ook leverbaar in een basisuitvoering: de Work Pure. Deze versie is leverbaar vanaf 32.000 euro. 

Elektrische bestelbussen

Work S en Work M

Daarnaast levert Deutsche Post DHL Group e-bike (Work S) en e-trike (Work M) varianten van de StreetScooter. De Work S is voorzien van een 250 W elektromotor en heeft een maximale snelheid van 25 km/u. Met behulp van de Work S kan maximaal 60 kg aan lading worden vervoerd. De e-bike heeft een bereik van 35 kilometer. 

De Work M is voorzien van twee 125 W elektromotoren en kan maximaal 90 kg vervoeren. De e-trike heeft een maximaal bereik van 30 kilometer. Zowel de Work S als Work M worden net als de Work en Work L door Deutsche Post DHL Group aan derde partijen geleverd. Alle modellen van de StreetScooter zijn volledig elektrisch. Deutsche Post DHL Group gaat ook oplaadinfrastructuur leveren waarmee de StreetScooters kunnen worden opgeladen. 

Elektrische bestelbussen

5.000 Streetscooters voor eigen gebruik

Een deel van de geproduceerde StreetScooters wordt door Deutsche Post DHL Group zelf in gebruik genomen. Het bedrijf zet momenteel 2.500 van de elektrische bestelbussen in en wil dit aantal nog dit jaar verdubbelen. De voertuigen worden gebruikt om zowel brievenpost als pakketpost te bezorgen. De elektrische voertuigen worden niet alleen in Duitsland, maar ook in de rest van Europa door Deutsche Post DHL Group ingezet. 

Meer informatie over de StreetScooters is hier beschikbaar.

 

Door: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven