maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

De impact van Blockchain technologie op de automotive industrie

Blockchain technologie is vooral bekend van de digitale valuta Bitcoin. Dankzij deze technologie is het mogelijk transacties zonder tussenkomst van een bank uit te voeren met bitcoins. Alle transacties zijn inzichtelijk voor derde partijen, zonder dat transacties gewijzigd, verwijderd of op andere wijze gemanipuleerd kunnen worden. De technologie is echter veel breder inzetbaar en gaat volgens Matthew Jones, Blockchain Leader bij IBM, een flinke impact hebben op de automotive industrie. Zo kan Blockchain technologie helpen de leveranciersketen van automotive bedrijven te verbeteren, de onderhoudsgeschiedenis van en slijtage aan een voertuig beter inzichtelijk te maken voor leasemaatschappijen en het gebruik van namaakonderdelen te voorkomen.

Blockchain is een gedistribueerde grootboektechnologie die het mogelijk maakt een onveranderbaar overzicht van transacties te delen met derde partijen. De term ‘transacties’ heeft hierbij niet alleen betrekking op financiële transacties, maar ook op gebeurtenissen zoals de overdracht van een asset tussen twee partijen of een update indien de status van een asset veranderd. Een asset kan hierbij een fysiek object zijn zoals een voertuig, maar een financiële lening of een softwarepakket. 

Belangrijk kenmerken van Blockchain

Jones zet verschillende belangrijke kenmerken van Blockchain technologie uiteen: 

  • De toegang tot het gedeelde grootboek is beheerbaar – Wie gebruik maakt van Blockchain technologie, kan zelf bepalen wie toegang heeft tot het gedeelde grootboek. Alleen geautoriseerde partijen krijgen toegang. 
  • Het gedeelde grootboek wordt gekopieerd en gedeeld – Wie toegang krijgt tot het grootboek, krijgt hiervan een kopie aangereikt. Iedereen heeft dus toegang tot een kopie van de originele data, zonder dat deze data kan worden gemanipuleerd. Dit vergroot de transparantie en zorgt dat iedereen exact dezelfde data tot zijn beschikking heeft. 
  • Transacties zijn versleuteld – Om zeker te stellen dat alleen geautoriseerde partijen toegang hebben tot het grootboek zijn transacties versleuteld. Alleen partijen die de juiste beveiligingscertificaten aangeleverd krijgen kunnen transacties ontsleutelen. Details over de transacties zijn hierdoor zowel beveiligd als afgeschermd, en alleen inzichtelijk voor partijen die hier expliciet toestemming voor hebben.
  • Transacties zijn onveranderbaar – Reeksen met transacties worden bij Blockchain technologie gegroepeerd in blokken, die vervolgens worden weggeschreven naar het grootboek. Ieder blok bevat hierbij een onderdeel van het vorige blok, waardoor een onbreekbare keten van blokken ontstaat (de Blockchain). Dit zorgt ervoor dat transacties niet gewijzigd, vernietigd of op andere wijze gemanipuleerd kunnen worden, en maakt het mogelijk assets terug te leiden naar hun originele bron. 
  • Het gedeelde grootboek is definitief – Het gedeelde grootboek is definitief en kan hierdoor dienen als System of Record: de leidende bron voor informatie. Alle partijen beschikken hierdoor over exact dezelfde informatie, wat misverstanden en fouten in overzichten met transactiedetails van verschillende partijen voorkomt.  

Meer transparantie

Jones wijst erop dat het gebruik van Blockchain technologie voor fors meer transparantie binnen bedrijven en hun leveranciersketen kan zorgen. Deze toegenomen transparantie biedt verschillende voordelen:

  • Doordat minder fouten voorkomen in overzichten met transactiedetails van verschillende partijen, hoeven bedrijven minder resources en tijd te investeren in het corrigeren hiervan.
  • Door de grotere transparantie ontstaat minder onenigheid tussen verschillende betrokken partijen.
  • Contracten kunnen sneller worden afgewikkeld.
  • Informatie over transacties die worden gedeeld via Blockchain technologie worden door alle partijen in hetzelfde dataformaat opgeslagen, wat de complexiteit van het gebruik hiervan vermindert. 

automotive industrie

Blockchain technologie in de automotive industrie

Maar hoe kan technologie worden ingezet in de automotive industrie? Jones ziet hiervoor verschillende mogelijkheden: 

Leveranciersketen

Een productiefaciliteit is doorgaans afhankelijk van verschillende toeleveranciers, transportbedrijven en andere derde partijen, waarmee de planning nauwkeurig gecoördineerd moet worden. Een Blockchain gebaseerd systeem geeft alle betrokken partijen op een transparante wijze inzicht in informatie. Aangezien deze informatie afkomstig is uit een gedeeld grootboek, is deze informatie altijd accuraat. Jones stelt dat dit just-in-time logistiek kan verbeteren, foutieve bestellingen voorkomt en de voorraadrotatie verbeterd. 

Financiën

Een autofabrikant moet vaak meerdere weken of zelfs maanden wachten voordat de betaling van een importeur, distributeur of dealer voor bestelde voertuigen binnenkomt. Doordat meerdere partijen verschillende stappen in deze keten beheren, zijn het verstrekken van een kredietbrief door de bank van de koper en het indienen van een Bill of Lading door een autofabrikant nog steeds processen waarbij veel papierwerk komt kijken. Een Blockchain gebaseerd systeem zorgt voor meer transparantie en geeft nauwkeurigere informatie aan de verschillende betrokken partijen. Dit maakt het mogelijk bijvoorbeeld bankdocumenten sneller te verwerken en het afwikkelingstermijn voor betalingen aan de autofabrikant te verkorten.

Geschiedenis van het voertuig

Een leasemaatschappij heeft doorgaans geen of weinig inzicht in het rijgedrag van zijn klanten en de onderhoudsgeschiedenis van hun voertuigen. Een Blockchain gebaseerd systeem maakt het mogelijk rijgedrag en onderhoudsbeurten vast te leggen in een gedeeld grootboek, dat toegankelijk is voor alle partijen. Dit vergroot de transparantie over het gebruik van en slijtage aan het voertuig, wat een leasemaatschappij kan helpen de waarde van het voertuig nauwkeuriger te bepalen op het moment dat het leasecontract ten einde loopt. 

Voertuig- en merkervaring

Een autofabrikant kan overwegen klanten voor een beperkte tijd toegang te geven tot andere voertuigen dan zij hebben aangeschaft. Zo kunnen klanten die een stationwagen hebben aangeschaft bijvoorbeeld een sportwagen aangeboden krijgen gedurende een beperkt aantal weekenden per jaar of een camper gedurende de vakantieperiode. Een Blockchain gebaseerd systeem kan de autofabrikant helpen op veilige wijze inzicht te krijgen in de voorkeuren van een klant. Denk hierbij aan de instellingen van klimaat- en infotainmentsystemen, maar ook aan de exacte positie van de bestuurdersstoel. Jones noemt het profiel dat op basis van deze informatie kan worden opgesteld een ‘Personal Mobility Profile’. Dergelijke profielen kunnen ook interessant zijn voor bijvoorbeeld partijen die deelauto’s aanbieden. Blockchain technologie maakt het mogelijk Personal Mobility Profiles op veilige wijze te delen.

Reserveonderdelen

In sommige gevallen worden door garages (on)bewust namaakonderdelen in voertuigen van klanten gemonteerd. Deze onderdelen voldoen doorgaans niet aan de standaarden van de fabrikant, waardoor deze een minder lange levensduur hebben dan originele onderdelen. Indien een consument zich niet bewust is van de aanwezigheid van een namaak onderdeel, kan reputatieschade voor de autofabrikant ontstaan indien dit onderdeel het vroegtijdig begeeft. Een Blockchain gebaseerd systeem kan zowel autofabrikanten als consumenten helpen de herkomst van reserveonderdelen te herleiden naar de originele productiedatum en -locatie. Dit kan het gebruik van namaakonderdelen tegengaan. 

Bent u op zoek naar meer informatie over de mogelijkheden van Blockchain technologie voor de automotive industrie? Houd dan het blog van IBM in de gaten, waar Matthew Jones de komende tijd dieper ingaat op de onderwerpen die in dit artikel zijn beschreven. De blogposts van Jones zijn hier te vinden. 

 

Door: Wouter Hoeffnagel

Bron: IBM

Deel dit artikel

Meer nieuws

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

Onderzoekers laten vierpotige robot ladder beklimmen

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 11-10-2024
(productnews)
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te...
Onderzoekers van de de Zwitserse universiteit ETH Zürich zijn erin geslaagd een vierpotige robot te leren ladders te beklimmen. Zelfs indien de robot hierbij door onverwachtse gebeurtenissen wordt verstoord, is...
High tech / 11-10-2024
Lees meer

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

Volledig emissieloos wagenpark nog ver weg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 10-10-2024
(productnews)
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel...
Er is nog flink werk aan de winkel om in Nederland in 2050 over een volledig emissieloos wagenpark te beschikken. Hoewel diverse factoren bij de keuze van consumenten om een...
Automotive / 10-10-2024
Lees meer

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

Gedigitaliseerde en duurzame productie van batterijcellen

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 07-10-2024
(productnews)
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken...
De verdere ontwikkeling van bestaande opslagsystemen is een belangrijke voorwaarde voor de energietransitie. Daarom steken acp systems AG en het Centre for Digitised Battery Cell Production (ZDB) van het Fraunhofer...
Energie / 07-10-2024
Lees meer

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

Veelbelovende contra-roterende drijvende windturbines

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
(productnews)
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De...
Een zeer innovatieve turbine die de kosten van offshore-windenergie zou kunnen halveren, wordt getest in Noorwegen. De 19-meter lange, contra-roterende verticale-as turbine is een prototype-ontwerp dat zou kunnen worden opgeschaald...
Scheepsbouw & Offshore / 04-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven