maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 23 maart 2021

Dacia zet met Spring goedkoopste elektrische auto op de markt

Dacia introduceert met de Spring met afstand de goedkoopste elektrische auto op de Nederlandse markt. Wat is dit precies voor auto en wat kunnen we hiervan verwachten?

Wie voorheen voor de laagste prijs elektrische wilde rijden kon terecht bij Renault voor de Twingo Electric. Hier komt nu dus verandering in. Waar de Twingo 20.690 euro kost, is de Dacia Spring vanaf 17.890 euro beschikbaar. Dacia wil met de Spring naar eigen zeggen een tijdperk van elektrisch mobiliteit voor iedereen inluiden.

Tot 230 km bereik

De model is voorzien van een 26,8 kWh accu. De Spring biedt hiermee een actieradius tot 230 km op basis van de WLTP-cyclus. Op basis van de WLTP City-cyclus bedraagt het bereik 305 km.

De accu van de Dacia thuis volledig opladen met een vermogen van 7KW neemt ongeveer 4 uur en 27 minuten in beslag. Met behulp van een optionele gelijkstroomlader kunnen gebruikers hun Spring daarnaast aan een snellader koppelen. Deze laadt de ingebouwde accu in 50 minuten tijd tot 80% capaciteit op.

De Dacia Spring (bron foto: Dacia)
De Dacia Spring (bron foto: Dacia)

Verbonden met app

De Spring is verbonden met de MY Dacia app. Deze biedt allerlei features die we ook van andere moderne auto’s kennen. Zo kunnen gebruikers via de app hun voertuig op temperatuur brengen, de batterijstatus uitlezen of het laadproces starten of juist staken. In de auto kan gebruik worden gemaakt van zowel Android Auto als Apple CarPlay. Ook zijn features beschikbaar zoals parkeersensoren, een 3,5 inch kleurenscherm en een achteruitrijcamera.

De Spring lijkt onder meer gericht op een publiek dat een praktische auto zoekt. Zo is het voertuig leverbaar met dakdragers en kent de Spring vier volwaardige zitplaatsen. De Spring biedt een bagageruimte van 290 liter, wat volgens Dacia de grootste in zijn klasse is. Ook is het model voorzien van een neerklapbare achterbank voor het vergroten van de bagageruimte.

Drie varianten

De Spring is leverbaar in drie varianten:

  • De Dacia Spring (consumentenversie): Een volledig elektrisch model waarmee Dacia elektrische mobiliteit voor iedereen toegankelijk wil maken. Het model is vanaf 1 april 2021 bestelbaar, waarna de eerste leveringen in de herfst volgen.
  • Dacia Spring Business: Een elektrisch voertuig gericht op professionals en deelautodiensten. De Dacia Spring Business is vanaf de tweede helft van 2021 bestelbaar.
  • Dacia Spring Cargo: een lichte bedrijfswagenversie van de Spring zonder achterbank. De Spring Cargo biedt een laadruimte van 1.100 liter en een laadvermogen van 325 kilogram. Dacia wil hiermee een alternatief voor een elektrische bedrijfswagen op de markt zetten en richt zich onder meer op bezorgdiensten. De Spring Cargo is vanaf begin 2022 leverbaar. Dacia meldt dat de mogelijkheden voor de Nederlandse markt nog worden onderzocht.

Comfort en Comfort Plus

De consumentenversie van de Dacia Spring is beschikbaar in twee uitvoeringen: Comfort en Comfort Plus. De Comfort uitvoering biedt onder meer toegang tot een handmatige airconditioning, Bluetooth radio, USB-aansluiten, LED-dagrijverlichting en 14-inch velgen.

De Comfort Plus-uitvoering bevat dezelfde opties als Comfort, met daarbij aanvullend het Techno Pack met 7 inch scherm met Apple CarPlay en Android Auto, achterrijcamera en parkeersensoren. Ook wordt een reservewiel meegeleverd.

Acht jaar of 120.000 km garantie op de batterij

De Dacia Spring wordt geleverd met acht jaar of 120.000 km garantie op de batterij. Het volledig elektrische model is vanaf 1 april 2011 te reserveren via de website van Dacia. Wie dit doet, krijgt voorrang bij het bestellen en maken van een proefrit. Bestellen bij de dealer is mogelijk vanaf medio juni.

De Dacia Spring Comfort is leverbaar vanaf 17.890 euro of 159 euro financiering per maand. In Comfort Plus-uitvoering koste de consumentenversie van de elektrische auto 18.890 euro. De consumentenprijs is inclusief accu.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron foto’s: Dacia

Deel dit artikel

Meer nieuws

Teradyne integreert AI-technologie NVIDIA in automatiseringsoplossingen

(productnews)
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met...
Teradyne Robotics, moederbedrijf van Universal Robots en Mobile Industrial Robots (MiR), gaat een samenwerking aan met NVIDIA. Het bedrijf integreert AI-functionaliteiten op basis van NVIDIA-technologie in zijn automatiseringsoplossingen. Een...
High tech / 28-03-2024
Lees meer

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

Digitaal bouwen: efficiënt en kosteneffectief

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 26-03-2024
(productnews)
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer...
Data en de implementatie ervan zijn inmiddels gemeengoed. Ieder bedrijf is er wel mee aan de slag. Natuurlijk, de een meer dan de ander, maar het is bijna onmogelijk om je er van uit te sluiten. In de bouwsector is het overduidelijk een vereiste om...
Bouw & Constructie / 26-03-2024
Lees meer

CEO’s van Volkswagen en BMW pleiten voor versoepeling Europese CO2-normen

(productnews)
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de...
Zowel Volkswagen-topman Oliver Blume als BMW-topman Oliver Zipse roepen de Europese Unie (EU) op tot een versoepeling van de CO2-normen voor autofabrikanten. Zij moeten vanaf 2025 de gemiddelde CO2-uitstoot van...
Automotive / 26-03-2024
Lees meer

Nederlandse bedrijven worden steeds efficiënter dankzij digitalisering

(productnews)
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een...
De meeste Nederlandse industriële bedrijven profiteren nu al sterk van digitaliseringsprojecten. Wat zien bedrijven als een positieve vooruitgang en tegen welke problemen lopen ze nog aan als het gaat om...
Algemeen / 25-03-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven