maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 26 november 2018

Bedreigt tekort kobalt de productie van elektrische auto's?

Elektrisch rijden is in de ogen van veel overheden de toekomst. Het helpt ons bovendien in de strijd tegen klimaatopwarming. Maar er zijn nu ernstige zorgen dat de productie zal achterblijven door een groeiend tekort aan een belangrijk materiaal: kobalt.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Europese Commissie. Kobalt is een bijproduct in de ontginning van koper. Er is steeds meer vraag naar; het wordt veel gebruikt in de lithium-ionbatterijen van elektrische auto’s. Ook de prijs van kobalt is de afgelopen jaren al enorm gestegen.

Zelf produceren

Het onderzoekscentrum van de Europese Commissie schat in dat er vanaf 2025 mogelijk een tekort aan kobalt zal zijn. Dat is ook zo als er meer batterijtechnologieën komen waarbij minder kobalt nodig is. De onderzoekers roepen de EU dan ook om op zelf meer kobalt te produceren. Momenteel wordt het metaal met name uit China en Congo gehaald. In de EU wordt alleen in Finland kobalt ontgonnen. In Spanje en Zweden zijn reservers aanwezig, maar daar is het moeilijker om de stof te ontginnen. 

Alternatieven

Ondertussen zijn verschillende bedrijven bezig met inventies waarbij minder gebruik gemaakt hoeft te worden van kobalt in de batterijen. Het bedrijf CAMX Power heeft de GEMX-technologie ontwikkeld. Dit is een manier om kobalt op moleculair niveau op kritieke plekken in de kathode van een accu te plaatsen. Uit onderzoeken is gebleken dat deze methode, ondanks minder kobalt, zorgt voor een grotere stabiliteit. Ook zou het produceren dan tegen lagere kosten kunnen gebeuren, aangezien kobalt relatief duur is. Een ton kobalt kostte een jaar geleden nog bijna 100.000 dollar, nu is dat ongeveer 53.000 dollar. Een hoger nikkelgehalte zorgt bovendien voor een hogere energiedichtheid van de accu’s, zo schrijft Tweakers.

CAMX zou op dit moment in gesprek zijn met grote producenten om een licentie voor GEMX te bemachtigen. Volgens de bedenkers zou één producent al hebben ingestemd met het afnemen van een licentie. Ze stellen ook dat met GEMX nog maar vier procent kobalt in een kathode nodig is. Nu is dat nog gemiddeld twintig procent. 

CAMX werkte voor de ontwikkeling van GEMX onder meer samen met  BASF en Johnson Matthey, twee grote chemiebedrijven. 

 

Bron: AD.nl/EC/Tweakers

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 09-12-2024
(productnews)
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de...
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de technieksector is het onvermijdelijk dat ze aanhaken bij deze technologische revolutie. De nieuwe technologie...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Restwarmte-terugwinningsproject afgerond op PMI-locatie in Bergen op Zoom

(productnews)
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject...
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject afgerond op de PMI-locatie in Bergen op Zoom. Dit project combineert een industriële natte scrubber met...
Energie / 09-12-2024
Lees meer

euRobotics presenteert strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact

(productnews)
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële...
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële roboticasector. Het doet stelt hiervoor ook een aantal doelstellingen voor het bewaken en verder stimuleren van...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO2-infrastructuur in Delta Rhine Corridor

(productnews)
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de...
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de verduurzaming van de industrie versnellen en verdere vertraging van de DRC voorkomen....
Energie / 06-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven