maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 26 november 2018

Bedreigt tekort kobalt de productie van elektrische auto's?

Elektrisch rijden is in de ogen van veel overheden de toekomst. Het helpt ons bovendien in de strijd tegen klimaatopwarming. Maar er zijn nu ernstige zorgen dat de productie zal achterblijven door een groeiend tekort aan een belangrijk materiaal: kobalt.

Dat blijkt uit een nieuw rapport van de Europese Commissie. Kobalt is een bijproduct in de ontginning van koper. Er is steeds meer vraag naar; het wordt veel gebruikt in de lithium-ionbatterijen van elektrische auto’s. Ook de prijs van kobalt is de afgelopen jaren al enorm gestegen.

Zelf produceren

Het onderzoekscentrum van de Europese Commissie schat in dat er vanaf 2025 mogelijk een tekort aan kobalt zal zijn. Dat is ook zo als er meer batterijtechnologieën komen waarbij minder kobalt nodig is. De onderzoekers roepen de EU dan ook om op zelf meer kobalt te produceren. Momenteel wordt het metaal met name uit China en Congo gehaald. In de EU wordt alleen in Finland kobalt ontgonnen. In Spanje en Zweden zijn reservers aanwezig, maar daar is het moeilijker om de stof te ontginnen. 

Alternatieven

Ondertussen zijn verschillende bedrijven bezig met inventies waarbij minder gebruik gemaakt hoeft te worden van kobalt in de batterijen. Het bedrijf CAMX Power heeft de GEMX-technologie ontwikkeld. Dit is een manier om kobalt op moleculair niveau op kritieke plekken in de kathode van een accu te plaatsen. Uit onderzoeken is gebleken dat deze methode, ondanks minder kobalt, zorgt voor een grotere stabiliteit. Ook zou het produceren dan tegen lagere kosten kunnen gebeuren, aangezien kobalt relatief duur is. Een ton kobalt kostte een jaar geleden nog bijna 100.000 dollar, nu is dat ongeveer 53.000 dollar. Een hoger nikkelgehalte zorgt bovendien voor een hogere energiedichtheid van de accu’s, zo schrijft Tweakers.

CAMX zou op dit moment in gesprek zijn met grote producenten om een licentie voor GEMX te bemachtigen. Volgens de bedenkers zou één producent al hebben ingestemd met het afnemen van een licentie. Ze stellen ook dat met GEMX nog maar vier procent kobalt in een kathode nodig is. Nu is dat nog gemiddeld twintig procent. 

CAMX werkte voor de ontwikkeling van GEMX onder meer samen met  BASF en Johnson Matthey, twee grote chemiebedrijven. 

 

Bron: AD.nl/EC/Tweakers

Deel dit artikel

Meer nieuws

Chirurgen experimenteren met operatierobot in het ISS

Chirurgen experimenteren met operatierobot in het ISS

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 21-02-2024
(productnews)
Chirurgen zijn erin geslaagd met behulp van een miniatuurrobot een chirurgisch simulatie uit te voeren in het International...
Chirurgen zijn erin geslaagd met behulp van een miniatuurrobot een chirurgisch simulatie uit te voeren in het International Space Station (ISS). De robot is daarbij op afstand aangestuurd. Het gaat...
Lucht & Ruimtevaart / 21-02-2024
Lees meer

25 miljoen voor Nederlandse metselrobot

25 miljoen voor Nederlandse metselrobot

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 20-02-2024
(productnews)
Monumental haalt 25 miljoen euro op bij investeerders. De investeringsronde is geleid door Plural en Hummingbird. Ook...
Monumental haalt 25 miljoen euro op bij investeerders. De investeringsronde is geleid door Plural en Hummingbird. Ook Northzone, Foundamental en NP Hard Ventures steken geld in de Nederlandse start-up die...
Bouw & Constructie / 20-02-2024
Lees meer

Nieuwe AI-tool ontdekt realistische ‘metamaterialen’ met ongewone eigenschappen

(productnews)
Een coating die objecten in het zicht kan verbergen, of een implantaat dat zich precies zo gedraagt als botweefsel. Deze...
Een coating die objecten in het zicht kan verbergen, of een implantaat dat zich precies zo gedraagt als botweefsel. Deze bijzondere objecten zijn al gemaakt van ‘metamaterialen’. Onderzoekers van de...
High tech / 19-02-2024
Lees meer

Franse ACC bouwt drie Europese batterijfabrieken met miljardenlening

(productnews)
Het Franse Automotive Cell Company (ACC) gaat een lening van 4,4 miljard euro aan voor de bouw van een drietal...
Het Franse Automotive Cell Company (ACC) gaat een lening van 4,4 miljard euro aan voor de bouw van een drietal batterijfabrieken in Europa. De fabrieken komen in Frankrijk, Duitsland en...
Automotive / 19-02-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven