maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 08 november 2017

Auto van de toekomst van hout?

Onderzoekers in Japan werken aan een krachtig materiaal dat van houtpulp wordt vervaardigd. Dit houten materiaal moet de stalen onderdelen van auto’s gaan vervangen. In het land van de rijzende zon wordt daarnaast gewerkt aan de ontwikkeling van kunststoffen die bestand zijn tegen hogere temperaturen, zodat ook de metalen delen in de buurt van de motor kunnen worden vervangen. Het zijn enkele innovaties die deel uitmaken van de trend om auto’s lichter te maken.

Er is een forse druk om gewichtsvermindering, met name bij auto’s met een stevig verbruik, zoals SUV’s. Lichtere auto’s verbruiken minder brandstof; 10% gewichtsvermindering leidt ruwweg tot 8% minder brandstofverbruik. Ook de producenten van elektrische auto’s proberen hun uitvoeringen zo licht mogelijk te maken. Hier speelt het vergroten van de actieradius een belangrijke rol. En zo kan het lichtere hout een rol gaan spelen bij de productie van auto’s.

Onderzoekers van de universiteit van Kyoto hebben nu een hout ontwikkeld dat vervaardigd wordt uit pulp, zo sterk is als staal maar dan 80% lichter. Het houtpulp, dat bestaat uit miljoenen cellulose nanovezels, krijgt hiertoe een chemisch behandeling waarbij de nanovezels worden opgelost in kunststof. Door het mengen van de cellulose nanovezels met kunststof ontstaat een sterk, hybride materiaal dat volgens de onderzoekers staal in auto-onderdelen kan vervangen. Daarbij wordt onder meer gedacht aan autodeuren, -spatborden en -motorkappen. Het materiaal wordt in samenwerking met de Japanse overheid, auto- en andere fabrikanten ontwikkeld.

Daarnaast wordt in Japan ook gewerkt aan speciale kunststoffen voor auto-onderdelen. Zo ontwikkelt het Japan Advanced Institute of Science and Technology kunststoffen van biologische moleculen. Het resultaat is lichter dan staal en bij temperaturen tot 300 graden Celsius worden ingezet. Tot nu toe werden kunststof delen nog niet rondom het motorblok toegepast, omdat ze de hoge temperaturen niet aankonden. Deze nieuwe bio-kunststoffen kunnen dat nu wel. Ook hier is gewichtsvermindering het grote voordeel van het materiaal, dat volgens de onderzoekers binnen vijf jaar mag worden verwacht.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven