maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 05 oktober 2021

Aurora en Toyota brengen autonome taxi’s op Amerikaanse wegen

Het bedrijf Aurora wil in de Verenigde Staten (VS) robottaxi’s op de weg brengen. De taxi’s zijn gebaseerde op Toyota Sienna’s, een minivan die Toyota in de VS levert. Het voertuig is gericht op ride hailing-services, waarbij gebruikers via een app een robottaxi kunnen oproepen. 

Aurora is een bedrijf dat in 2017 is opgericht door Chris Urmson, Sterling Anderson en Drew Bagnell. Het team richt zich op het ontwikkelen van veilige, snelle en breed beschikbare zelfrijdende technologie. De technologie waaraan het bedrijf werkt heet de Aurora Driver. Rondom deze technologie zet het bedrijf een ecosysteem op van strategische partners voor het uitrollen van Aurora Driver als een autonome diensten voor onder meer transport, logistiek en ride-hailing, 

Waaruit bestaat Aurora Driver?

Aurora Driver bestaat uit verschillende componenten. De zogeheten Aurora Computer vormt de centrale hub van het systeem. Het verbindt de hardware en autonome software. En integreert Aurora Driver met verschillende soorten voertuigen. Aurora Computer is verbonden met een sensor suite. Deze omvat onder meer radarsensoren met een groot bereik, hoge resolutie camera’s, LIDAR-sensoren en zogeheten FirstLight Lidar-sensoren. Deze laatst genoemde sensoren zijn een doorontwikkelde versie van LIDAR-sensoren met een groter bereik. De sensor suite geeft Aurora Driver een 360 graden zicht op zijn omgeving. 

Het systeem is ook voorzien van autonome software. Het gaat onder meer om Aurora Atlas, een op maat gemaakt mapping- en lokalisatieplatform. Met behulp van gedetailleerde kaarten helpt Aurora Atlas de Aurora Driver zijn route bepalen. Deze software maakt het lokaliseren van een voertuig met een marge van 10 centimeter mogelijk.

Aurora wijst erop dat op de weg met grote regelmaat onvoorziene omstandigheden optreden. Het autonome systeem brengt daarom alle objecten in kaart, ook indien het deze niet kan identificeren. Daarnaast zijn menselijke experts beschikbaar via een teleassistfunctie. Deze experts kunnen meekijken met onder meer videofeeds van de zelfrijdende voertuigen en indien nodig de Aurora Driver in de juiste richting sturen. Eventuele problemen waartegen de voertuigen aanlopen kunnen zo sneller worden opgelost. 

Samenwerking met Toyota

Aurora kondigde eerder dit jaar al aan een langetermijnsamenwerking aan met Toyota. Het doel hierbij is de ontwikkeling van zelfrijdende voertuigen voor autonome ride-hailing. Aurora en Toyota kondigen nu aan het hybride elektrische platform S-AM van Toyota te integreren met de zelfrijdende technologie van Aurora. Deze integratie vindt direct op de productielijn van Toyota plaats. 

Het gaat vooralsnog om een prototype, dat de komende tijd getest wordt tijdens pilotprojecten. Onder meer de veiligheid van het voertuig staat centraal tijdens deze testen. Op termijn verwachten de partijen de autonome taxi op schaal te kunnen lanceren voor ride-hailing netwerken. 

Het bundelen van hun krachten moet leiden tot een ‘robuust autonoom systeem voor het creëren van een comfortabele, gemakkelijke en veilige rijervaring’. Zo zijn de robottaxi’s voorzien van een dynamische klimaatbeheersing. Gebruikers stellen hierbij de gewenste temperatuur in via ride-hailing apps zoals Uber. Het voertuig is hierdoor bij aankomst al volledig op de gewenste temperatuur gebracht. 

Data van Uber

Bij de ontwikkeling van het voertuig maken de partijen gebruik van data verzameld via het testnetwerk van Uber ATG, de research & development-afdeling van Uber. Via dit testnetwerk zijn inmiddels 50.000 ritten uitgevoerd. Deze zijn goed voor vier miljoen mijl, omgerekend ruim 6,4 miljoen kilometer. Aurora wijst erop dat door Uber inmiddels ruim 25 miljard ritjes zijn verzorgd via het platform. 

De komende zes maanden willen de partijen een initiële vloot met ontwikkelvoertuigen testen en doorontwikkeling in onder meer het Amerikaanse Pittsburgh, Dallas en de Bay Area. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Recycling MDF en HDF-platen mogelijk met innovatieve technologie

(productnews)
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de...
MDF- en HDF-vezelplaten hebben meerdere toepassingen in de meubelindustrie en bouwsector. Ze worden ook gebruikt voor de productie van laminaatvloeren. Recycling gebeurt doorgaans niet. Het merendeel ervan wordt verbrand aan...
Algemeen / 18-10-2021
Lees meer

Amerikaanse staalfabriek draait nagenoeg volledig op zonne-energie

(productnews)
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van...
Een staalfabriek in het Amerikaanse Colorado draait voortaan in belangrijke mate op zonne-energie. De Pueblo fabriek van EVRAZ North America is hiermee naar eigen zeggen de eerste staalfabriek ter wereld...
Energie / 18-10-2021
Lees meer

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

Toyota Mirai rijdt 1.360 kilometer op één tank waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 18-10-2021
(productnews)
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten...
Toyota vestigt met zijn waterstof-aangedreven Mirai een nieuw wereldrecord. Tijdens een recordpoging in de Verenigde Staten legde een Mirai een afstand van maar liefst 1.360 kilometer af op één tank...
Automotive / 18-10-2021
Lees meer

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

SmartBrick maakt kademonitoring kosteneffectief en schaalbaar

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 15-10-2021
(productnews)
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is...
De eerste SmartBricks van Althen zijn op dinsdag 12 oktober geplaatst op de locatie Proefbelasting Overamstel. SmartBrick is ontstaan vanuit een innovatiecompetitie van de Gemeente Amsterdam, waar het in twee...
High tech / 15-10-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven