maart 2022 - Jaarbeurs
Automotive / 01 augustus 2017

Aanhangersbranche raakt overtuigd van luchtvering

Iets doen wat niemand anders doet. Het is vaak een garantie voor succes. Dat geldt inmiddels ook voor Tohaco; het bedrijf uit Liessel kende de afgelopen twee jaar een behoorlijke groei en dat is te danken aan haar unieke aanhangers met luchtveringssysteem.

Het gebruik van een luchtveringssysteem wordt binnen de transportsector al sinds jaar en dag gebruikt, maar voor aanhangers  was het tot op heden vrij ongebruikelijk. Tohaco ontwikkelde een luchtveringssysteem voor aanhangers tot 3,5 ton en is er sinds begin 2013 mee op de markt. “We hebben destijds de handen ineen geslagen met verschillende partijen, waaronder een ontwikkelaar uit de transportwereld en een eigenaar van een metaalbedrijf”, aldus Berry Hurkemans van Tohoca. “We kwamen links en rechts op beurzen al wel trailers tegen met luchtvering maar daar zaten volgens ons nog flink wat haken en ogen aan. Samen met onder andere VB-Airsuspension hebben we het uiteindelijke concept ontwikkeld. We hebben verschillende prototypes gebouwd en gekeken hoe het zich in de praktijk hield. Na de nodige voorbereiding op het gebied van verkoop, een website, garantie en onderhoudschriften zijn we de markt opgegaan. Inmiddels begint het zich langzaam uit te spreiden.”

Nog geen storingen luchtveringssysteem

De vakhandel was in het begin sceptisch.  Met name over de werking van de wielophanging en het veersysteem bestonden twijfels. En juist die aspecten blijken uitstekend te werken, zo is de conclusie na een paar jaar. “De eerste storing van het systeem moet zich nog voordoen. Uiteraard zullen we nog tegen dingen aanlopen en we hebben onze neus eerder ook al wel eens gestoten, maar tot nu toe kennen we weinig problemen.”

Het gebruik van luchtvering bij aanhangers zorgt met name voor meer comfort en veiligheid. “Het systeem creëert de mogelijkheid om de trailer afzinkbaar te maken waardoor op- en afrijden probleemloos kan. Daarnaast zorgt de onafhankelijke wielophanging er samen met de luchtvering voor dat je met de wielen altijd in contact bent met het wegdek. Een normale aanhangwagen springt en danst, ook als hij leeg is, alle kanten op. Dat voorkom je met het luchtveringssysteem.”

Exportgroei

Ook in andere Europese landen slaat het concept inmiddels aan. In Nederland, België en Luxemburg is Tohoca de enige partij die luchtvering voor aanhangers bouwt. Ook in de rest van West-Europa is er geen partij die seriematig luchtgeveerde trailers ontwikkelt. Zeker niet in combinatie met elektrische sturing. “In Duitsland worden luchtgeveerde trailers alleen als maatwerk gebouwd. Die aanhangers zijn meer manueel bedient. Wij hebben elektronische bediening als uitgangspunt. Een gesloten systeem waar je als gebruiker geen invloed op hebt. Dat zorgt ook voor extra veiligheid.”

Hurkmans ziet met zijn luchtveringssysteem nog genoeg mogelijkheden voor de toekomst. “Er liggen nog veel meer kansen dan die we nu benutten. We zijn een jong bedrijf, we kunnen nog uitbouwen. Maar het belangrijkste is dat er eerst een fundament ligt waar we op kunnen doorborduren. We willen geen beloftes doen aan afnemers die we niet kunnen waarmaken. We gaan eerst slagen maken met de huidige trailers. Neemt niet weg dat er genoeg kansen zijn, bijvoorbeeld rondom paarden- en botentrailers.”

Fotobijschrift: Tohaco directeur Berry Hurkmans (rechts) en Berry Bijsterveld bij de productielijn van luchtgeveerde aanhangers.

Bron: www.tohaco.com

Door: Kelly Bakker

Deel dit artikel

Meer nieuws

TNO en GroenvermogenNL bundelen krachten rond versnellen van opschaling groene waterstof

(productnews)
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof...
TNO en GroenvermogenNL gaan een samenwerkingsovereenkomst aan. De partijen willen samen de opschaling van groene waterstof versnellen. De partijen ondertekenden op 6 februari een samenwerkingsovereenkomst. Het markeert de start van...
Energie / 11-02-2025
Lees meer

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

3D-geprinte hersenachtige omgeving stimuleert groei van neuronen

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 11-02-2025
(productnews)
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij...
Een 3D-geprinte hersenachtige omgeving ontwikkeld door de TU Delft maakt het mogelijk neuronen te laten groeien zoals zij dat doen in echte hersenen. De omgeving omvat minuscule nanopilaren, die een...
Medisch & Zorg / 11-02-2025
Lees meer

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

Hoogste houten wolkenkrabber ter wereld op tekentafel

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 10-02-2025
(productnews)
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De...
In Milwaukee, Wisconsin worden momenteel de plannen uitgewerkt om de hoogste houten wolkenkrabber ter wereld te bouwen. De momenteel nog naamloze wolkenkrabber is ontworpen door Michael Green Architecture (MGA), waarvan...
Bouw & Constructie / 10-02-2025
Lees meer

Elektrische draagvleugel-veerboot

Elektrische draagvleugel-veerboot

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
(productnews)
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is...
De startup Vessev begon in mei vorig jaar met proefvaarten op zee van een elektrische draagvleugel veerboot. Inmiddels is het bedrijf een partnerschap aangegaan met de grootste veerbootmaatschappij van Nieuw-Zeeland,...
Scheepsbouw & Offshore / 10-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven