maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 09 november 2017

Waarom zijn USP’s* zo belangrijk in Duitsland?

Pas op voor ‘ausser Spesen nichts gewesen’!

In het Duitse zakenleven bestaat er een omvangrijk informeel netwerk. Opdrachten worden dikwijls gegund aan bekende ondernemers. Het is daarom vaak lastig om de Duitse markt te penetreren. Maar met een duidelijk onderscheidend product of dienst hebt u meer perspectief. In Duitsland hebben ze hiervoor een mooi woord: “Alleinstellungsmerkmal*”. 

USP’s* bieden u de mogelijkheid een onderscheidende marktpositie op te bouwen. U verwerft hiermee een plaats temidden van de ‘gesettelde’ bedrijven en hun merken. Maar hebt u geen USP’s? Dan gaan inkopers u gemakkelijk als prijsbreker gebruiken. Na vele onderhandelingen – dikwijls op verschillende niveau’s – worden uiteindelijk toch de bestaande Duitse leveranciers gekozen.  Maar ………..die zullen dan wel goedkoper moeten leveren in de toekomst.

Voor u is het eindresultaat teleurstellend: ‘ausser Spesen nichts gewesen’! En het kan maar zo zijn, dat de inkopers provisie krijgen. Zij hebben immers inkoopvoordeel kunnen realiseren voor hun bedrijf! Kortom, er is wel een win-win (voor het Duitse bedrijf èn voor de inkoper), maar zeker niet voor u!

Helaas komen (maak)bedrijven nog al eens in aanraking met deze veelvuldig toegepaste inkoopstrategie. De correcte en respectvolle gespreksvoering van deze Duitse inkopers blijkt in de praktijk een regelrechte valkuil te zijn. De Nederlandse producent heeft meerdere afspraken en presenteert een steeds scherpere offerte. Men verwacht dat de opdracht binnenkort verstrekt zal worden. Integendeel: deze offerte wordt ingezet in een machtsspel met de bestaande toeleverancier. En vooraf zijn de kaarten vaak al geschud: de huidige toeleverancier wil z’n belangrijke A-klant niet verliezen en gaat overstag. Soms gaat hij leveren tegen aanzienlijke prijskortingen en slechtere leverings- en betalingscondities.

Vraag daarom Duitse inkopers heel nadrukkelijk bij uw een eerste kennismaking: “En waarom wilt u juist bij ons een offerte aanvragen?” De inkoper zal u nooit vertellen, dat hij voor een leverancierswissel drie offertes nodig heeft uit oogpunt van z’n ISO-beleid. Kortom, blijven doorvragen om drogredenen te kunnen pareren. Dit bespaart u op termijn veel kostbare verkooptijd – vnl. klantspecifieke offertes maken –  en ………..uiteindelijk irritatie.

Dan liever verkoopgesprekken voeren bij bedrijven waar u een echte probleemoplossende applicatie kunt aanbieden en dus ook echt het verschil kunt maken. En bij voorkeur bij bedrijven waar directie, operations, engineering èn inkoop al van meet af aan uw toegevoegde waarde positief hebben beoordeeld. Kortom, uw USP’s worden direct al door alle beslissers gewaardeerd als basis voor een toekomstige zakenrelatie!

*exclusief verkoopargument

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

Deel dit artikel

Meer nieuws

ECB: ‘Zorgen over impact van AI op arbeidsmarkt historisch gezien overdreven’

(productnews)
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) leidt al lange tijd tot zorgen over de impact op de arbeidsmarkt. Historisch...
De opkomst van kunstmatige intelligentie (AI) leidt al lange tijd tot zorgen over de impact op de arbeidsmarkt. Historisch gezien is een flink deel van deze zorgen overdreven, stelt de...
Algemeen / 05-12-2023
Lees meer

Drones beschermen windturbines tegen ijs

Drones beschermen windturbines tegen ijs

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 04-12-2023
(productnews)
Vochtige, koude omstandigheden zijn de vijand van windenergie. Als er zich een laag ijs op de rotorbladen vormt, kan dit...
Vochtige, koude omstandigheden zijn de vijand van windenergie. Als er zich een laag ijs op de rotorbladen vormt, kan dit leiden tot onbalans in de rotatie en dus tot verhoogde...
Algemeen / 04-12-2023
Lees meer

Lotus rolt eigen snellaadnetwerk uit in Europa

Lotus rolt eigen snellaadnetwerk uit in Europa

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 04-12-2023
(productnews)
Lotus rolt een eigen snellaadnetwerk uit in onder meer de Europese Unie (EU). Het laadnetwerk moet in het tweede kwartaal...
Lotus rolt een eigen snellaadnetwerk uit in onder meer de Europese Unie (EU). Het laadnetwerk moet in het tweede kwartaal van 2024 in het merendeel van de EU-lidstaten beschikbaar zijn....
Automotive / 04-12-2023
Lees meer

Verouderd ERP-systeem zit groei in de weg: durf over te stappen met een goede voorbereiding

(productnews)
Het gebruik van verouderde ERP-software staat groei binnen de industriële sector in de weg. Bij veel bedrijven ondersteunt...
Het gebruik van verouderde ERP-software staat groei binnen de industriële sector in de weg. Bij veel bedrijven ondersteunt dat de huidige software volgens de financieel verantwoordelijken het behalen van de...
Blog / 28-11-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven