Kunstmatige intelligentie (AI) kan in nagenoeg iedere sector worden ingezet om problemen op te lossen. Over de technologie bestaan echter veel misvattingen. Onderzoeksbureau Gartner zet vijf veelvoorkomende misvattingen op een rij.
AI is een computerwetenschap en bestaat in zijn huidige vorm uit softwaretools die gericht zijn op het oplossen van problemen. Hoewel AI steeds slimmer wordt, is de huidige vorm van AI volgens Gartner niet vergelijkbaar met menselijke intelligentie.
“Hoewel sommige vormen van machine learning – een categorie van AI – geïnspireerd zijn op het menselijk brein, kan AI hiermee niet worden vergeleken”, zegt Alexander Linden, research vice president bij Gartner. “Beeldherkenningstechnologie is bijvoorbeeld nauwkeuriger dan de meeste mensen, maar is niet in staat een wiskundig probleem op te lossen. Kenmerkend voor hedendaagse AI is dat het uitstekend is in het uitvoeren van een specifieke taak, maar faalt zodra de omstandigheden waaronder deze taak moeten worden uitgevoerd ook maar een klein beetje veranderen.”
De mens speelt een onmisbare rol in de ontwikkeling van AI-gebaseerde machines en systemen. Zo omschrijven datawetenschappers het probleem dat de AI moet oplossen, selecteren geschikte datasets voor het trianen van het algoritme en verwijderen potentiële bias uit deze trainingsdata. Ook vernieuwen zijn continu de trainingssoftware om nieuwe kennis en data mee te nemen in het trainingsproces en het AI-algoritme verder te ontwikkelen.
De mens bepaalt dus de data, regels en andere vormen van input die AI-technologie vormt. Net als de mens kan AI hierdoor bevooroordeeld raken. Het is volgens Gartner op dit moment niet mogelijk bias volledig uit te sluiten.
We moeten bias daarom tot een minimum zien te beperken, stelt Linden. “Naast technologische oplossingen zoals het gebruik van diverse datasets, is het ook van belang voor diversiteit te zorgen in teams die met de AI werken en teamleden elkaars werk te laten beoordelen. Dit eenvoudige proces kan bias aanzienlijk terugdringen.”
AI stelt bedrijven in staat aan de hand van voorspellingen, dataclassificaties en het clusteren van gegevens nauwkeurigere beslissingen te nemen. AI-oplossingen kunnen hierdoor worden ingezet om relatief eenvoudige taken over te nemen, maar ook om de mens te ondersteunen bij het uitvoeren van complexere taken.
Als voorbeeld noemt Gartner het gebruik van AI in de gezondheidszorg. Zo zijn AI-gebaseerde applicaties inmiddels in staat op een röntgenfoto sneller ziektes te detecteren dan radiologen. In de financiële- en verzekeringssector worden AI-gebaseerde digitale assistenten ingezet voor vermogensbeheer en het detecteren van fraude.
Iedere organisatie moet volgens Gartner overwegen welke impact AI heeft op zijn strategie en hoe AI kan worden ingezet om uitdagingen waar de organisatie voor staat te lijf te gaan. Bedrijven die AI negeren gaan niet mee in de volgende fase van automatisering, iets wat uiteindelijk tot een achterstand op concurrenten kan leiden.
“Zelfs als de huidige strategie ‘geen AI’ is, zou dit een bewuste beslissing moeten zijn op basis van onderzoek en afwegingen. Deze strategie zou net als naar iedere andere strategie periodiek opnieuw moeten worden beoordeeld en aangepast op de behoeftes van de organisatie. AI kan sneller nodig zijn dan verwacht”, aldus Linden.
Auteur: Wouter Hoeffnagel