1-4 september 2020 - Jaarbeurs
Algemeen / 22 juni 2020

Spuitgieter Promatrix hoopt op meer productie in Europa na coronacrisis

Bij Promatrix, een spuitgieterij en aluminium matrijzenbouwer in de weilanden van Zegveld (achter Woerden), hebben ze de afgelopen weken ondanks de coronacrisis nog behoorlijk veel werk gehad. Ontwikkelingen zijn er ook nog volop, maar het is vooral de komende periode die onzeker gaat worden, denkt manager Laurens Vogelaar.

“In maart hadden we nog een aardige orderintake en daar zijn we met z’n allen behoorlijk druk mee geweest de laatste maanden”, aldus Laurens. “Er werken wel mensen thuis, maar we hebben ook veel medewerkers die de machines bedienen, dus die moeten toch aanwezig zijn.”

Promatrix was 25 jaar geleden een van de eerste bedrijven in Nederland die aluminium matrijzen maakten. Daarnaast worden klanten bediend met het spuitgieten van kleine tot zeer grote kunststofproducten en sinds kort met aluminium gefreesde onderdelen. Eén van Promatrix grootste afzetkanalen, de automotive sector, kwam zo goed als stil te liggen door het coronavirus en ook de orders bleven daardoor uit. “Aan de andere kant zijn we ook van verschillende kanten benaderd om matrijzen te maken voor producten die verband houden met corona, waaronder medische toepassingen. Omdat wij snel en in kleine series kunnen leveren, is dat voor partijen die door corona moesten opschalen, goed van pas gekomen. Wij leveren ook een kunststof onderdeel aan een bedrijf dat fietsen levert aan de thuisbezorgbranche, waaronder Thuisbezorgd.nl. Die branche gaat natuurlijk ook heel hard nu en de vraag naar fietsen nam enorm toe. Wij maken een kap voor de accu van die fietsen. Niet zo’n bijzonder heel onderdeel, maar het was wel gek om te zien hoe die vraag ineens toenam.”

Ontwikkeling

De eventuele lege gaten in de agenda worden bij Promatrix opgevangen door meer tijd te spenderen aan R&D. “Dat zal bij ons altijd op een hoog pitje blijven draaien. De eigenaar van Promatrix heeft verschillende bedrijven die ook met elkaar samenwerken en daar wordt eigenlijk altijd nagedacht over nieuwe producten en technieken. Dus wat in een ander bedrijf wordt bedacht, kan ook zomaar weer goed zijn voor Promatrix, aangezien wij daar onderdelen voor produceren. Er worden daarom ook wat meer mensen op ontwikkeling gezet dan normaal.”

Toch weet Laurens dat de komende periode ook spannend kan worden. “Wij zijn als Promatrix zijnde afhankelijk van wat andere bedrijven bedenken en ontwikkelen. Als dat bij onze klanten (zo goed als) stil komt te staan, dan is er voor ons ook minder werk. Ook over de automotivebranche hoor je hele wisselende verhalen. Ik hoop dat het weer gaat aantrekken, maar daar zijn vrijwel zeker meer investeringen van de overheid voor nodig. Daar mag van mij nog wel wat meer aandacht voor komen. Er is ook steun nodig om bedrijven in de metaalbranche te helpen, ook voor het komende jaar en het jaar daarna. Als je bijvoorbeeld kapper bent, heb je een tijdje stilgestaan, maar kun je nu weer aan de gang. Wij hebben al het werk dat we nog in order hadden straks geleverd en dan kan het zomaar gaan stagneren.”

Meer naar Europa

Het hoofd laten hangen, daarvan is in elk geval geen sprake bij Promatrix. “We blijven vol goede moed naar de toekomst kijken. Een voordeel voor ons is dat we klanten in veel verschillende branches hebben en daardoor niet op één paard hoeven te wedden. Uiteindelijk verwacht ik ook wel dat er een verandering zal gaan komen in hoe bedrijven omgaan met hun productie. Ik denk en hoop dat er meer productie naar Europa verschuift. Dat zou voor ons ook positief zijn. We zitten in het spuitgieten en het kleine seriewerk en dat wordt ook veel in China gedaan. De laatste tijd kregen we al een aantal projecten die in eerste instantie uitbesteed waren in Azië. Ik hoop dat dit soort bedrijven ook na de coronacrisis meer voor Nederland en Europa gaat kiezen. Er is jarenlang geprofiteerd van de lage prijzen in China, maar er is door alle gebeurtenissen ook een bepaalde onzekerheid gekomen. Een ander gevolg zou kunnen zijn dat er minder ‘just in time’ geleverd gaat worden en bedrijven wat meer gaan werken aan een stukje voorraad of een buffer om situaties zoals dit op te kunnen vangen. Ik weet zeker dat deze crisis ook positieve effecten kan hebben. Wij gaan in elk geval door met waar we goed in zijn!”

www.promatrix.nl

Deel dit artikel

Meer nieuws

Tweederde van de productie- en industriebedrijven maakt onvoldoende gebruik van predictive maintenance

(productnews)
Bijna de helft van de managers (47%) is goed bekend met de mogelijkheden van predictive maintenance. De interesse in het...
Bijna de helft van de managers (47%) is goed bekend met de mogelijkheden van predictive maintenance. De interesse in het onderwerp is groot; bijna tweederde van de leidinggevenden wil deze...
High tech / 14-07-2020
Lees meer

Nederland is opnieuw één van de best voorbereide landen voor autonome voertuigen

(productnews)
Nederland is na Singapore het best voorbereide land ter wereld voor de komst van zelfrijdende auto’s. Onder meer op...
Nederland is na Singapore het best voorbereide land ter wereld voor de komst van zelfrijdende auto’s. Onder meer op het gebied van infrastructuur scoort ons land hoge ogen. Ook op...
Automotive / 13-07-2020
Lees meer

Duurzame meubelfabriek als vakantiepark

Duurzame meubelfabriek als vakantiepark

(productnews)
Bouw & Constructie / 09-07-2020
(productnews)
Bjarke Ingels Group (BIG) onderscheidt zich door architectuur die een tweeledig doel dient. Zo is het Twist museum van hun...
Bjarke Ingels Group (BIG) onderscheidt zich door architectuur die een tweeledig doel dient. Zo is het Twist museum van hun hand ook een brug en is de CopenHill energiecentrale tegelijkertijd...
Bouw & Constructie / 09-07-2020
Lees meer

Autonoom vaartuig voor bewaking offshore-installaties

Autonoom vaartuig voor bewaking offshore-installaties

(productnews)
Scheepsbouw & Offshore / 09-07-2020
(productnews)
Om offshore-installaties, zoals windturbines, efficiënt te kunnen bewaken, ontwikkelden vier Nederlandse bedrijven in...
Om offshore-installaties, zoals windturbines, efficiënt te kunnen bewaken, ontwikkelden vier Nederlandse bedrijven in samenwerking met een Amerikaanse partner een concept voor een autonoom bewakingsvaartuig (Autonomous Guard Vessel, AGV). Het...
Scheepsbouw & Offshore / 09-07-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven