Het afgelopen half jaar zijn toeleveranciers en eindfabrikanten geïnterviewd over de strategie, positionering en welke keuzes zij gemaakt hebben voor een succesvolle koers van de onderneming. En scherpe keuzes zijn noodzakelijk!
Gaat het dan zo slecht? Zeker niet, de sector heeft de afgelopen 5 jaar een prachtige periode achter de rug met 4% groei in 2017 als mooi hoogtepunt. Ook in 2018 en 2019 is er groei voorspeld maar deze loopt iets terug naar 2% in 2019.
Als je vervolgens kijkt naar de groei van de Nederlandse hightechindustrie vanaf 2000, zie je dat deze sector zelfs tweemaal sneller gegroeid is (49%) dan de gehele economie (25%). Opvallend daarbij is dat de Nederlandse toeleveranciers hiervan slechts beperkt hebben geprofiteerd. In deze periode groeide de inkoop van eindfabrikanten bij binnenlandse toeleveranciers namelijk met 74% terwijl de buitenlandse toeleveranciers het volume naar Nederland met maar liefst 154% zagen groeien, mede als gevolg van lagere loonkosten.
Is deze trend te keren? Jazeker, dit kan de komende jaren zichtbaar veranderen door een serieuze versnelling van de inzet van enerzijds nieuwe technologie en anderzijds sterkere focus op specifieke kennis. Deze twee drivers zijn uiteindelijk veel belangrijker dan lage loonkosten.
Technologie: digitalisering & robotisering
Inzet van nieuwe technologie zit hem met name in digitalisering en robotisering. Digitalisering en robotisering ontwikkelen zich razendsnel, en ondernemers kunnen hiervan al op korte termijn de vruchten plukken. Zo kunnen toeleveranciers hun arbeidsproductiviteit verder verhogen. Gerelateerd hieraan ligt een grote uitdaging bij de groeiende vraag naar klant-specifieke producten, namelijk in het kosten efficiënt kunnen produceren van kleine series.
Hiermee vul je tevens de wens van de klant in als het gaat om meer flexibiliteit. Daarnaast biedt het ruimte tot het aanbieden van meer maatwerk-diensten, aspecten die bijdragen aan een betere relatie en hogere omzet van Nederlandse toeleveranciers
Investering in kennis en samenwerking
Door de inzet van deze nieuwe technologie en een grotere complexiteit van maakcomponenten is de specifieke kennis van toeleveranciers aldoor groter aan het worden. Kennis die dan niet per se bij de eindfabrikant aanwezig hoeft te zijn. Door het inbrengen van steeds meer expertise en advies over de maakbaarheid van producten (productontwerp en materiaaleigenschappen) wordt de positie als key-supplier steeds belangrijker. Een volgende stap in deze groeicurve is het voor eigen risico ontwikkelen van deze producten of modules, een wens die door meerdere grote eindfabrikanten steeds vaker wordt uitgesproken. Hiervoor is wel een hele hechte samenwerking én lange termijn relatie nodig waarin openheid en vertrouwen cruciaal zijn!
Het economisch bureau en sectormanagement van ING hebben de kansen voor een sterkere positionering van de industriële toeleveranciers aan de hand van onderzoek én interviews met ondernemers uitgewerkt en gekoppeld aan een viertal overzichtelijke strategieën, die richting geven bij het nemen van de juiste beslissing.
Wanneer je je als industriële toeleverancier sterker wilt positioneren richting de ‘juiste -most fit- klanten’ in groeiende eindmarkten is een duidelijke visie op basis van de benoemde kansen cruciaal. Met een hieruit voortvloeiende heldere strategie, sterke focus en duidelijke toegevoegde waarde ‘kies’ je voor de klanten die het beste passen bij de toegevoegde waarde die je als onderneming biedt. Klanten gaan deze toegevoegde waarde ook echt ervaren en een jarenlange relatie en gezamenlijke ontwikkeling ligt in het verschiet! Het belang van scherpe keuzes en focus!
Meer weten? Hier tref je de samenvatting en rapport ‘Toeleveren aan de hightech industrie’.