Afbeelding: Het Europese Hyperloop netwerk (bron afbeelding: Hardt Hyperloop)
NEN roept Nederlandse belanghebbenden bij de hyperloop zich aan te melden voor de nationale normcommissie. Via deze commissie kunnen zij Europese afspraken maken vooruitlopend op het wetgevende kader. NEN spreekt van een unieke kans.
De hyperloop wordt vaak gezien als het eerste echte alternatief voor continentale vluchten. Het vervoersysteem maakt gebruik van een luchtdrukbuis, waarin de hyperloop in een vacuüm rijdt. Dit vacuüm minimaliseert de luchtweerstand en maakt het mogelijk snelheden tot 1.200 kilometer per uur (km/u) te bereiken. NEN meldt dat met de opmars van levitatiesystemen, hoogfrequente automatisering en vacuüm-infrastructuurecosystemen de technologie achter hyperloop de afgelopen jaren sterk is verbeterd.
In februari is een nieuwe technische commissie genaamd JTC 20 opgericht. Deze maakt onderdeel uit van het European Committee for Standardization (CEN) en het European Committee for Electrotechnical Standardization (CENELEC). JTC 20 richt zich op de ontwikkeling van Europese standaarden voor hyperloop systemen.
Verschillende internationale hyperloop-bedrijven zijn betrokken bij de standaardisatie. Denk hierbij aan Hyperloop Poland (Polen), TransPod (Canada), Zeleros Hyperloop (Spanje) en het Nederlandse Hardt Hyperloop.
De betrokken partijen verwachten dat steeds meer partijen de hyperloopmarkt gaan betreden en de omarming van het transportsysteem gaat stijgen. Hierdoor ontstaan mogelijk verschillende visies op dit vlak. Deze visies kunnen impact hebben op de interoperabiliteit van de onderliggende infrastructuur, hyperloop-capsules, gebruikte signaleren en andere systemen. Dit kan in de praktijk grensoverschrijdende reizen van zowel personen als goederen bemoeilijken.
Door Europese standaarden, specificaties en methodieken voor hyperloop-systemen te ontwikkelen wil JTC 20 dit voorkomen. De oprichting is een initiatief van de Spaanse standaardisatieorganisatie UNE en het Nederlandse NEN. De commissie maakt onderdeel uit van CEN en CENELEC.
De technische commissie bestaat uit werkgroepen die zich richten op verschillende componenten van hyperloop-systemen. Denk hierbij aan de voertuigsystemen, buisinfrastructuur en bijbehorende componenten, algehele infrastructuur en gebruikte communicatieprotocollen. De standaarden en technologieën die JTC 20 ontwikkelt worden getest en gevalideerd in onderzoekscentra die de komende jaren in onder meer Frankrijk, Polen, Spanje en Nederland hun deuren openen.
Om de belangen van Nederlandse organisaties te behartigen heeft NEN een nationale normcommissie opgericht. Nederlandse belanghebbenden kunnen zo directe invloed uitoefenen op de te ontwikkelen standaarden. NEN spreekt van een unieke kans, aangezien de standaardisatie van de hyperloop vooruitloopt op het wetgevend kader.
De kick-off van de nationale normcommissie ‘Hyperloop systeem’ vindt op 15 september plaats. De Europese kick-off vergadering staat voor 2 oktober op de planning. Op de Nederlandse kick-off wordt de Nederlandse inbreng en de vertegenwoordiging van Nederlandse belangen bij de Europese vergadering voorbereid. Aanmelden kan via iv@nen.nl
Auteur: Wouter Hoeffnagel