Om de uitdagingen van de toekomst het hoofd te kunnen bieden, heeft de maakindustrie behoefte aan innovatie. Om aan de toekomst te kunnen bouwen, moet je ook werken met de toekomstige generatie, maar er wordt nog vaak voorbijgegaan aan studenten die een praktijkgerichte bijbaan zoeken. Mechatronica-student Rik van den Reijen vindt dat dit anders moet. Hij richtte StuVal op: een platform dat de tastbare innovatie-uitdagingen van technische bedrijven matcht aan jong talent.
Toen Rik tijdens zijn studie Mechatronica aan de Avans Universiteit in Breda op zoek ging naar een bijbaan waarin hij zichzelf op zijn studiegebied kon ontwikkelen, bleek dit zo goed als onmogelijk. “Dat komt onder andere omdat veel bedrijven open zijn van maandag tot en met vrijdag van 9 tot 5 en dat zijn geen ideale tijden voor een student”, aldus Rik. “Uit mijn omgeving hoorde ik eveneens verhalen dat de mogelijkheden om tijdens je studie studiegerelateerde werkervaring op te doen in de maakindustrie heel beperkt zijn. Als student zit er daardoor niks anders op dan een bijbaantje als bijvoorbeeld vakkenvuller te nemen. In mijn ogen is dat zonde, omdat ik denk dat studenten met hun frisse blik en capaciteiten van veel toegevoegde waarde kunnen zijn voor technische maakbedrijven en zij andersom zo veel meer kunnen leren en vast wat studieschuld kunnen afbetalen. De manier waarop veel organisaties personeel werven, sluit niet meer aan bij de jonge generatie, die het gewend is dat alles ‘on demand’ naar ze toekomt. Bovendien kom je bij recruitmentbureaus vaak op een lijstje te staan en benaderen ze je pas na je afstuderen. Daar wil ik met StuVal verandering in brengen.”
Het basisidee van StuVal (een combinatie van Student en Value) is een connectie- en innovatieplatform waarbij op basis van de interesses en vaardigheden studenten worden gematcht aan innovatie vraagstukken uit de maakindustrie. Dat gebeurt in een driehoeksvorm bestaande uit de desbetreffende organisatie, studenten en mentoren. Het bedrijf kan gebruikmaken van de kennis en frisse ideeën van de studenten en andersom doen zij ervaring op vanuit mentoren en leren ze een potentiele werkgever kennen. “StuVal kun je daarom zien als een innovatie- en talentbureau in één”, zegt Rik, “waarmee we van idee naar markt gaan en van project naar talent.” Samen met studenten technische bedrijfskunde werkte hij zelf al aan een gaaf product. “We hebben onder begeleiding van een mentor een zogenoemde hordeloper ontwikkeld voor Mistras, een bedrijf dat olie-inspecties uitvoert. Het apparaat wordt op een grote oliewand geplaatst en vervolgens klemmen de wielen met magneten tegen de wand waarna ze omhoog getakeld kunnen worden. De grootste uitdaging was om te zorgen dat de robot uit zichzelf om de tankflenzen heen manoeuvreert. We hebben het zo kunnen bouwen dat de wielen onafhankelijk van de wand afgezet worden en zodra de robot om de flens heen is, terug aan de wand worden gekoppeld. Dit is een heel goed voorbeeld van hoe een idee kan resulteren in een unieke oplossing voor de markt.”
Rik heeft ambitieuze plannen met StuVal. “Ik hoop dat we het grootste student-mentor gedreven innovatiebureau kunnen worden, met een learning community waar studenten en professionals van elkaar kunnen leren. Ons doel is om in 2040 200 producten ontwikkeld te hebben. Ik zie gewoon heel veel kansen voor de markt. Het is voor bedrijven een makkelijke manier om op de lange termijn werving en selectie te doen. Geen ideeën meer die jarenlang op de plank liggen en geen studenten meer waar je ineens flink voor betaald als je die personen wilt recruiten na hun afstuderen. Kortom, we maken technische knowhow toegankelijk. Door jonge talenten al tijdens hun studie bij je productontwikkeling te betrekken, weet je bovendien wat je aan iemand hebt zodra diegene afstudeert. Je bouwt met elkaar een relatie op en investeert daarmee als het ware in menselijk kapitaal. En voor studenten is het een absolute verdieping op hun studie en een manier om in aanraking te komen met de praktijk.”
Rik kijkt overigens verder dan alleen de technische studies. “Momenteel ligt de focus nog op technische studenten, maar om een product van idee naar markt te krijgen, zijn meer disciplines nodig. Een goed team krijg je met ‘hackers, hustlers en hipsters’. We zouden in de toekomst dus ook graag studenten van commerciële en creatieve opleidingen erbij betrekken, zoals ondernemerschap, retailmanagement, communicatie en multimediadesign. Ons platform wordt zo ingericht dat studenten zich op basis van interesses en vaardigheden kunnen aanmelden en wij hen koppelen aan de juiste mentoren en vraagstukken vanuit maakbedrijven. Zo bouwen we aan succesvolle teams en ideeën. Er zijn zoveel uitdagingen waar de maakindustrie momenteel tegenaan loopt; de technologische ontwikkelingen gaan razendsnel, markten en modellen verschuiven en er ontstaat een steeds groter tekort aan goede arbeidskrachten. Studenten kunnen op allerlei vlakken met je meedenken, zoals over het verduurzamen van je productielijn, het gebruik van nieuwe materialen en modernisering van je huidige product. Innovatie is, zeker in deze tijd, belangrijker dan ooit en studenten hebben daar goede ideeën over. Door samen te werken, kan er dus alleen maar een win-win situatie ontstaan!”