maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 14 februari 2018

Industrie slaat aan het hamsteren, harde Brexit op de loer

De Purchasing Managers’ Index voor de Eurozone kwam in januari uit op een gedurende twaalf jaar ongekend niveau van 58.6. De Europese industrie registreerde een waarde van 59.6, terwijl de Europese dienstensector uitkwam op 56.6. Deed de Nederlandse industrie het nu beter of slechter dan de Eurozone?

Het verlossende antwoord luidt op grond van de laatste NEVI PMI rapportage: beter!
Het verse record van december 2017 (62.4) werd gebroken met een waarde van 62.5 (een PMI waarde >50 duidt op toename van de industriële bedrijvigheid ten opzichte van voorgaande maand, een waarde < 50 op een afname). Het beeld van de voorgaande maanden is ongewijzigd: de sterke vraag naar Nederlandse producten houdt aan (m.n. apparaten, machines en halffabricaten) vanuit zowel binnen- als buitenland. De sterk toenemende vraag naar producten voor de bouw versterkt deze trend. De industrie kan de vraag niet aan gezien de sterk toenemende vraag naar (geschoold) personeel (werkgelegenheidsindex: 62.6) en de sterk oplopende levertijden bij leveranciers. Inkopers anticiperen op verdere prijsstijgingen en dekken hun materiaalbehoeften voor langere perioden in.

Bedrijvigheid in de industrie blijft hoog
De inkoopprijsstijgingen zijn gezien de hoge waarde van de inkoopprijsindex (73.3) fors. En deze worden uiteraard doorberekend in hogere verkoopprijzen. Het perspectief voor de industrie, en daarmee ook voor alle daarmee samenhangende toeleverende sectoren, is zonder meer goed te noemen. Niettemin zal de sterke prijsinflatie toekomstige groei gaan afremmen. Wanneer dat zal inzetten is op dit moment nog niet te voorzien. Bekijk hier de videotoelichting op de NEVI PMI.

Wel moeten we volgens o.a. het Economisch Bureau van ABN Amro alert blijven voor risico’s die het vertrouwen kunnen schaden. Denk hierbij aan de trends in de economie van China, het wispelturige Trumpbeleid en escalatie van geopolitieke spanningen. Met name de gestegen kans op een harde Brexit (of een no-deal resultaat) is iets waar ook industriële bedrijven serieus rekening mee moeten gaan houden. Dit zou het vertrouwen binnen de Eurozone wel eens ernstig op de proef kunnen stellen!

Een harde Brexit
‘Nederland wordt relatief zwaar getroffen door een Brexit. De onzekerheid is groot en de klok tikt’ aldus Chris Williamson (chief business economist van IHS Markit). Af en toe worden wel noodgeluiden geuit. Zoals door de Britse autofabrikant Aston Martin dat zegt de productie stil te moeten leggen als de regering geen goede afspraken met de EU weet te maken. Het bedrijf doelt specifiek op de afspraken die nu bestaan over certificering van auto’s: een Aston Martin die in het Verenigd Koninkrijk is gecertificeerd mag in alle EU-landen de weg op.

De vraag is of Britse bedrijven al een voorschot nemen op een aanstaande Brexit door bijvoorbeeld leveranciers in eigen land te gaan zoeken. Als ze dat al zouden doen, de tekenen wijzen daar niet op, dan is het maar helemaal de vraag of ze er zijn. Neem de Britse automobielindustrie die 60% van de componenten uit andere landen betrekt. Capaciteit voor opschaling is er niet of nauwelijks. Als er één land op het vaste land van Europa is dat relatief zwaar door een Brexit zal worden getroffen is het volgens Williamson wel Nederland. Een land dat vooral leeft van handel en transport heeft uiteraard veel last van tariefbarrières en andere handelsbelemmerende maatregelen. Economen van de Rabobank becijferden de impact van een Brexit op zowel de Nederlandse als Britse economie in verschillende scenario’s. Een harde Brexit kost ons tot 2030 4,25% groei, wat neerkomt op 4.000 euro per werkende Nederlander. Zelfs een zachte Brexit, waarbij het VK deel blijft uitmaken van de interne markt kost ons 3% bbp-groei.

Nog niet eerder verliet een land de EU. Dus is het voor u waarschijnlijk lastig om de gevolgen van de Brexit voor uw onderneming te overzien. Ook voor u is het belangrijk om de kansen en bedreigingen van een Brexit voor uw onderneming in kaart te brengen en eventuele maatregelen te nemen. Hier vindt u tips, downloads en een Brexit-checklist. Er is zelfs een Brexit-loket van RVO en een speciale website www.hulpbijbrexit.nl, een initiatief van VNO-NCW, MKB-Nederland en banken, rijksoverheid en brancheorganisaties. Kortom, u kunt er vandaag al mee aan de slag, dus wacht niet te lang!

Deel dit artikel

Meer nieuws

55 jaar oude watertaxi wordt milieuvriendelijk

55 jaar oude watertaxi wordt milieuvriendelijk

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
(productnews)
In 2019 lanceerde de Canadese startup Ride Solar een Kickstarter om een 52 jaar oude watertaxi om te bouwen tot een door...
In 2019 lanceerde de Canadese startup Ride Solar een Kickstarter om een 52 jaar oude watertaxi om te bouwen tot een door zonne-energie aangedreven cruiseschip voor sightseeingtours op Prince Edward...
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
Lees meer

High-tech circulaire AI-campus gepresenteerd als Europa’s Silicon Valley

High-tech circulaire AI-campus gepresenteerd als Europa’s Silicon Valley

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 31-05-2023
(productnews)
Nu het ernaar uitziet dat AI-technologie de komende jaren een enorme impact zal hebben – ten goede of ten kwade...
Nu het ernaar uitziet dat AI-technologie de komende jaren een enorme impact zal hebben – ten goede of ten kwade – hoopt de Duitse gemeente Heilbronn mee te doen en...
Bouw & Constructie / 31-05-2023
Lees meer

China levert ’s werelds grootste containerschip

China levert ’s werelds grootste containerschip

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
(productnews)
De China State Shipbuilding Corporation (CSSC ) heeft het MSC Tessa megaschip geleverd aan de Mediterranean Shipping...
De China State Shipbuilding Corporation (CSSC ) heeft het MSC Tessa megaschip geleverd aan de Mediterranean Shipping Company. Met een dek dat een oppervlak van ongeveer vier voetbalvelden omvat, kan...
Scheepsbouw & Offshore / 31-05-2023
Lees meer

Fokker Next Gen werkt aan vliegtuig op waterstof

Fokker Next Gen werkt aan vliegtuig op waterstof

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 31-05-2023
(productnews)
Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het...
Een vliegtuig op waterstof van Nederlandse makelij. Dat is waaraan het bedrijf Fokker Next Gen werkt. Met behulp van het vliegtuig wil het bedrijf passagiers op CO2-neutrale wijze kunnen vervoeren...
Lucht & Ruimtevaart / 31-05-2023
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven