HyperloopTT, een bedrijf dat zich richt op het realiseren van een hyperloop-traject, wint de iF Design Award voor ‘Professional Concept’ voor zijn duurzame HyperPort-concept. Tegelijkertijd kondigt Elon Musk aan dat The Boring Company, dat zich richt op het aanleggen van tunnels, een eigen hyperloop-traject gaat realiseren.
HyperPort is een systeem gericht op de inzet van de hyperloop in havens. Het systeem wordt door HyperloopTT samen met de Duitse terminaloperator Hamburger Hafen und Logistik (HHLA) ontwikkeld. Het gaat om een plug-n-play oplossing voor beheerders van havens. Hiermee kunnen zij containers in slechts enkele minuten over een afstand van honderden kilometers transporteren. Het systeem kan per dag 2.800 Twenty-foot Equivalent Units (TEU’s) vervoeren.
Het transport vindt plaats in een volledig gesloten werkomgeving, wat zowel de betrouwbaarheid, efficiëntie als veiligheid van medewerkers vergroot. Op het traject rijden HyperPort capsules die zijn ontworpen door strategisch ontwerp- en innovatieadviesbureau Mormedi. Deze capsules kunnen per stuk twee 20ft-containers, een 40- of 45ft-container of een zogeheten High Cube container vervoeren. Hierbij zijn volgens HyperloopTT snelheden mogelijk die vergelijkbaar zijn met vliegtuigen.
Het project wint nu de iF Design Award voor Professionals Concept. De iF Design Awards worden uitgereikt aan producten die uitmuntend ontwerp demonstreren. De award voor Professional Concept is specifiek gericht op experimentele en conceptuele ontwerpen. Het gaat om projecten waarvoor opdracht is gegeven, maar die nog niet zijn uitgevoerd. Denk echter ook aan innovatieve ontwerpconcepten waarvan de implementatie niet dat jaar op de planning staat.
Andres De Leon, CEO van HyperloopTT: “HyperPort is een duurzame, snelle vrachtoplossing die geschikt is voor het moderne tijdperk. We zijn verheugd erkend te worden door de creatieve geesten bij iF Design en willen onze partners HHLA en Mormedi bedanken voor hun gedetailleerde aanpak in het realiseren van de ontwerpen, modellen en optimalisaties die hebben bijdragen aan het ontwikkelen van HyperPort van concept tot praktijk.”
Het concept van de hyperloop is bedacht door Elon Musk, miljardair en oprichter van onder meer SpaceX, Tesla en The Boring Company. Bij dit concept reist een trein door een vacuümbuis. Het aanwezige vacuüm zorgt voor een lage luchtweerstand, waardoor het voertuig relatief weinig energie nodig heeft voor het bereiken van een hoge snelheid. Naar verwachting bedraagt de topsnelheid 1.200 km/u. Met deze snelheid kan je een reis van Amsterdam naar Parijs in slechts zo’n dertig minuten afleggen.
Musk presenteerde het idee in 2012. De miljardair zette in 2015 de Hyperloop Pod Competition op, met als doel de ontwikkeling te versnellen. Deelnemers werden hierbij uitgedaagd tot het bouwen van een hyperloop-pod op halve schaal. Deze pods zijn getest op een testbaan van 1,6 kilometer lang, die eveneens op halve schaal is gebouwd. Drie teams gingen de strijd aan in januari 2017. Het Nederlandse studententeam van de TU Delft won onder de naam Delft Hyperloop de competitie.
Nu kondigt Musk aan dat zijn tunnelboorbedrijf The Boring Company eveneens een hyperloop-traject gaat bouwen. Op Twitter meldt Musk: “In de komende jaren probeert Boring Co. een werkende hyperloop te bouwen. Vanuit een bekend natuurkundig perspectief: dit is de snelste manier om van het ene stadscentrum naar de andere te komen voor afstanden minder dan ~2000 mijl (red: omgerekend 3.218 kilometer). Starship is sneller voor langere afstanden.” De Starship waarnaar Musk verwijst is een ruimteschip van ruimtevaartbedrijf SpaceX, een bedrijf dat eveneens is opgericht door Musk.
The Boring Company is in 2017 opgezet door Musk. Het opereerde initieel als een dochter van SpaceX. Sinds 2018 is het bedrijf onafhankelijk actief. The Boring Company richt zich op het sneller, goedkoper en slimmer boren van tunnels. Deze slimme manier bestaat onder meer uit het verwerken van puin afkomstig uit geboorde tunnels tot betonblokken. Deze blokken verkoopt The Boring Company. Het bedrijf heeft zo geen kosten aan het afvoeren van het puin.
Een eerste testtunnel is door The Boring Company gerealiseerd in het Californische Hawthorne bij het hoofdkantoor van SpaceX. Het gaat om een tunnel van zo’n 1.800 meter lang, die 10 miljoen dollar heeft gekost.
Nu wil Musk dus The Boring Company een werkend concept van de hyperloop laten realiseren. Details zijn niet bekend. Zo is onduidelijk wanneer dit project klaar moet zijn. Ook is niet bekend hoe lang het traject wordt en waar deze wordt gerealiseerd.
Auteur: Wouter Hoeffnagel
Foto: De Quintero One, een concept voor een hyperloop-pod dat HyperloopTT in 2018 presenteerde (foto: HyperloopTT)