maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 07 maart 2019

HyperloopTT opent testtraject in Frankrijk

Een nieuw testtraject voor de hyperloop wordt momenteel gebouwd in het Franse Toulouse. Het 320 meter lange traject wordt ontwikkeld door de startup Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT). Dit Amerikaanse bedrijf wil het traject gebruiken om zijn passagierscapsule te testen.

Dit heeft HyperloopTT bekend gemaakt tegenover CNBC. De Hyperloop is een concept voor een vacuümtrein die in 2012 werd gepresenteerd door ondernemer en entrepreneur Elon Musk, onder meer bekend van SpaceX, Tesla en The Boring Company. Het transportsysteem maakt gebruik van een buissysteem waarin een middenvacuüm wordt gecreëerd. Dit vacuüm maakt het mogelijk hoge snelheden te realiseren. 

Hyperloop Pod Competition

Om de ontwikkeling van de Hyperloop te versnellen heeft SpaceX in juni 2015 de Hyperloop Pod Competition uitgeschreven. Voor de wedstrijd werd een testtraject van 1,6 kilometer lang gebouwd naast het hoofdkantoor van SpaceX in de Amerikaanse staat Californië. Het Nederlandse studententeam Delft Hyperloop van de TU Delft won deze competitie, terwijl het Duitse WARR team uit München de hoogste snelheid wist te realiseren. 

Inmiddels zijn ook verschillende commerciële Hyperloop initiatieven opgezet door partijen die niet aan SpaceX zijn gerelateerd. Eén van deze partijen is HyperloopTT. Dit Amerikaanse bedrijf heeft inmiddels de eerste contracten voor de realisatie van Hyperloop systemen gesloten. Zo gaat het bedrijf in Abu Dhabi, Oekraïne en China een Hyperloop trajecten bouwen. 

Testtraject in Toulouse

Als voorbereiding op de realisatie van deze trajecten werkt HyperloopTT momenteel aan een eigen testtraject van 320 meter lang. Dit traject wordt gebouwd in het Franse Toulouse en wordt naar verwachting binnen enkele maanden afgerond. De komende tijd wordt onder meer een pompsysteem geïnstalleerd dat in de tunnel voor een vacuüm gaat zorgen. 

“In Toulouse hebben we de tijd genomen een daadwerkelijk commercieel haalbaar systeem te ontwerpen en bouwen”, zegt Dirk Ahlborn, CEO van HyperloopTT, in een toelichting tegen CNBC. Ahlborn geeft aan dat het nieuwe traject het mogelijk maakt testen uit te voeren voor de commerciële Hyperloop trajecten die het gaat bouwen voor klanten. De CEO hoopt het eerste commerciële traject over ongeveer drie jaar te openen. 

Eerste testen in april

Het bedrijf verwacht in april de eerste testen uit te voeren op het traject. Deze testen zullen worden uitgevoerd met de Quintero One, een passagierscapsule voor Hyperloop trajecten die eind 2018 door HyperloopTT werd gepresenteerd. Deze capsule is nagenoeg volledig geconstrueerd uit Vibranium, een dubbellaags slim composietmateriaal dat door het bedrijf in eigen huis is ontwikkeld. De passagierscapsule is 32 meter lang en bevat een cabine van 15 meter. De capsule weegt 5 ton en bestaat uit 82 koolstofvezelpanelen. 

De Quintero One capsules kunnen afhankelijk van hun configuratie 28 tot 40 passagiers vervoeren. HyperloopTT verwacht dat de capsules een maximumsnelheid van 1.223 kilometer per uur kunnen halen. De trajecten die HyperloopTT wilt bouwen zijn ontwikkeld om iedere veertig seconden een nieuwe capsule te laten vertrekken. Dit betekent dat per dag op één lijn 164.000 passagiers kunnen worden vervoerd. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: CNBC
Bron: HyperloopTT

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven