HP en Deloitte slaan de handen ineen op het vlak van 3D-printen voor de maakindustrie. De bedrijven willen daarmee de Industrie 4.0 helemaal tot leven brengen.
Hardwareleverancier HP en consultancybureau Deloitte zijn de unieke samenwerking aangegaan om de digitale transformatie in de globale maakindustrie te versnellen. Het doel is dat de 3D-printsystemen van HP in de grootschalige productieomgevingen van de klanten van Deloitte worden geïmplementeerd waardoor er meer snelheid en efficiëntie komt in productontwerp en de algehele productie.
Deloitte en HP willen met de integratie van de Jet Fusion 3D-printtechnologie een wereldwijde verandering in gang te zetten. De bedrijven verwachten dat de samenwerking veel oplevert: een toename van innovatie, snellere levering aan de markt, het reduceren van kosten en afval en met name het verstevigen van de positie van grote productiebedrijven in de globale economie.
“De vierde industriële revolutie staat voor de deur”, aldus Dion Weisler, CEO van HP in een persbericht. “Geen enkele sector in de globale economie ondergaat een meer radicale transformatie dan de maakindustrie. Bedrijven die investeren in digitale herontplooiing zullen hun concurrenten een stap voor zijn. Door samen met Deloitte te bouwen aan onze revolutionaire 3D-printtechnologie zijn we erop gericht om klanten te helpen in hun transformatie en succesvol te zijn in dit nieuwe tijdperk.”
“De digitalisering van productieactiviteiten zal invloed hebben op bedrijven en consumenten wereldwijd”, vult Deloitte-CEO Punit Renjen aan. “3D-printen zal een belangrijke rol spelen bij de fundamentele verandering van de maakindustrie zoals we die nu kennen. Deze samenwerking brengt het toonaangevende 3D-printplatform van HP samen met Deloitte’s ervaring met digitale productie en wereldwijd klantenbereik.”
De HP Jet Fusion werd vorig jaar, tijdens RAPID 2016, gepresenteerd door de hardwareleverancier als het eerste 3D-printsysteem dat productieklaar is. Het begon in december met de eerste verkoop en sinds een paar maanden zijn de printers daadwerkelijk bij fabrikanten in gebruik. Daar zitten ook een aantal grote internationale bedrijven bij, zoals BMW Group, Johnson&Johnson en Nike.
Buiten dat HP natuurlijk een commerciële slag wil slaan met zijn 3D-printers, is het er naar eigen zeggen ook echt op uit om de maakindustrie naar een hoger plan te brengen. Het bedrijf zet daarin grote stappen.
Eerder dit jaar werd ten behoeve van de vooruitgang een nieuwe Global Head of 3D Printing Commercial Expansion & Development aangesteld, Michelle Bockman. Bockman is opgeleid als engineer. In een interview met 3Dprint.com zegt zij onder andere: “HP is als merk innovatiever dan ooit. Met mijn achtergrond in mechanische engineering en het samenbrengen van technologieën, is het een perfecte digitale en industriele samensmelting.”
Ook stipt ze aan dat partnerships voor HP heel belangrijk zijn als het gaat om de groei van 3D-printen, zoals nu dus ook met Deloitte gebeurt. “Ik zal continu blijven zoeken naar nieuwe applicaties en nieuwe industrieën waar we naar uit kunnen breiden. Het is mijn taak om bedrijven te helpen begrijpen hoe de fabriek van de toekomst eruit komt te zien en wat het precies voor hen zal betekenen. Ik zal uitzoeken wat deze bedrijven nodig hebben en ervoor zorgen dat het bij hen terecht komt, of het nu gaat om het opschalen van de productie, het creeëren van nieuwe markten of het acceleren van innovatie. Daar komen verschilt per bedrijf en in die zoektoch zullen wij voor hen een belangrijke partner in zijn.”
De samenwerking tussen HP en Deloitte zal eerst vorm krijgen in de Verenigde Staten en daarna uitbreiden naar andere delen van de wereld.
Door: Kelly Bakker
Bron: Deloitte/HP/3Dprint.com