maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 21 november 2018

Havenbedrijf van Hamburg wil containers vervoeren met Hyperloop

Hamburger Hafen und Logistik (HHLA), het havenbedrijf van Hamburg, wil met behulp van de Hyperloop zeecontainers razendsnel gaan vervoeren naar het Duitse achterland. Het havenbedrijf is hierover in gesprek met het Amerikaanse bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT).

Dit meldt het Duitse dagblad Hamburger Abendblatt op basis van anonieme bronnen binnen HHLA. De Hyperloop is een technologie waarbij capsules met behulp van magneetvelden door een high-tech vacuümbuis reizen. Dit biedt grote voordelen. Doordat in de buis nagenoeg een vacuüm wordt gecreëerd wordt de luchtweerstand teruggebracht tot bijna nul. Dit maakt het mogelijk snelheden tot zo’n 1.200 kilometer per uur te realiseren.

Concept van Elon Musk

De Hyperloop is een concept uit de koker van Elon Musk, bekend van onder andere de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla, ruimtevaartorganisatie SpaceX en tunnelbouwbedrijf The Boring Company. Musk presenteerde het concept in 2012. Sindsdien wordt het concept verder ontwikkeld door een team dat bestaat uit ondermeer Tesla, SpaceX en The Boring Company.

Om de ontwikkeling van de Hyperloop te stimuleren kondigde SpaceX in 2015 de eerste editie van de Hyperloop Pod Competition aan. Zowel studententeams als bedrijven konden deelnemen aan deze competitie, waarvoor zij een voertuig voor de hyperloop – een ‘pod – op halve schaal ontwikkelden. Onder andere studenten van de TU Delft namen deel aan de competitie. De pod die dit team heeft gerealiseerd behaalde tijdens de tweede fase van deze wedstrijd de beste score, waarbij onder meer is gekeken naar betrouwbaarheid, ontwerp, schaalbaarheid en snelheid.

Quintero One

Inmiddels werken ook verschillende commerciële bedrijven die niet gerelateerd zijn aan SpaceX aan Hyperloop initiatieven. Eén van deze bedrijven is het Amerikaanse HyperloopTT, dat in oktober de eerste passagierscapsule voor de Hyperloop presenteerde. Deze pod heet de Quintero One, is voorzien van een passagierscabine van 15 meter lang en is in zijn geheel 32 meter lang. Het gaat om een vroege versie van de pod; de Quintero One wordt nog doorontwikkeld. De capsule moet in 2019 gereed zijn voor het vervoer van passagiers.

Met ditzelfde bedrijf is HHLA nu dus in gesprek over het realiseren van een Hyperloop-traject in Duitsland. De bouw van dit traject moet over twee of drie jaar van start gaan. Het traject start bij de containerterminal Altenwerder, terwijl het eindpunt nog niet vast staat. HHLA wil met de Hyperloop volledige zeecontainers gaan vervoeren, zodat containers die worden gelost van schepen kunnen worden afgevoerd zonder dat hiervoor vrachtwagens hoeven te worden gebruikt. Per dag moeten zo’n 4.100 containers worden vervoerd. HHLA wil containers met behulp van Automated Guided Vehicles geautomatiseerd vervoeren naar laadpunten voor de Hyperloop.

‘Nog geen overeenstemming bereikt’

HHLA bevestigt tegenover Abendblatt gesprekken te voeren met HyperloopTT, maar geeft aan vooralsnog geen overeenstemming te hebben bereikt met het bedrijf. Het is dan ook nog niet zeker of de plannen doorgaan. Eerder toonde ook de Duitse luchtvaartmaatschappij Lufthansa interesse in een Hyperloop traject. Het traject kan een alternatief vormen voor binnenlandse reizen binnen Duitsland. Zo zouden reizigers met behulp van de Hyperloop in slechts dertig minuten van Berlijn naar München of omgekeerd kunnen reizen.

Ook in Nederland wordt ingezet op de Hyperloop. Zo is Delft de thuishaven van de eerste Europese testfaciliteit voor de Hyperloop. Dit traject opende in juni 2017 zijn deuren en is gebouwd door Hardt. Dit bedrijf is opgericht door een aantal leden van het team van de TU Delft dat deelnam aan de eerste SpaceX Hyperloop Pod Competition. Hardt haalde eerder die jaar 1,25 miljoen euro op tijdens een investeringsronde. Het bedrijf werkt samen met onder andere de Nederlandse regering en het bedrijfsleven om in Flevoland een testfaciliteit te bouwen. Ook onderzoekt Schiphol de mogelijkheid een Hyperloop traject in te zetten.

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: Hamburger Abendblatt
Bron: HyperloopTT (foto)
Bron: Hardt

Deel dit artikel

Meer nieuws

Waterstof toepasbaar maken op industriële schaal: onderzoek in stroomversnelling

(productnews)
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening...
Groene waterstof is cruciaal als we de energietransitie willen doen slagen. Waterstof is immers nodig voor de vergroening van sectoren zoals de zware industrie (staal, cement, chemie) en scheepvaart. Al...
Energie / 01-05-2024
Lees meer

Onderzoek naar draadloze machinebesturing met behulp van 6G mobiele communicatie

(productnews)
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en...
De digitalisering van de productie biedt bedrijven veel voordelen, zoals een grotere flexibiliteit in de productie en veerkracht bij stilstand. De toekomstige 6G mobiele communicatiestandaard moet eindelijk dit potentieel voor...
High tech / 30-04-2024
Lees meer

Onderzoek: helft van de bedrijven betaalt regelmatig facturen te laat

(productnews)
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts...
Het lukt Nederlandse bedrijven nog altijd niet om hun facturen binnen de afgesproken betaaltermijn te betalen. Slechts ongeveer de helft van de bedrijven geeft aan vrijwel alle facturen (80 tot 100%) netjes op tijd te...
Algemeen / 29-04-2024
Lees meer

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

Betaalbare starterswoning in 18 uur 3D-geprint

(PARTNER NIEUWS)
Bouw & Constructie / 29-04-2024
(productnews)
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het...
Een van de meest opwindende mogelijkheden van 3D-geprinte architectuur is dat het een revolutie teweeg kan brengen op het gebied van betaalbare huisvesting. Het Portugese Havelar laat zien dat dit...
Bouw & Constructie / 29-04-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven