We hebben de laatste tijd dan wel een aantal keer geschreven over de innovaties van Adidas op het gebied van hun (sport)schoenen, maar ook in Nederland worden er op dit gebied mooie dingen bedacht. Publicis Groupe komt, in samenwerking met Europese partijen, met een schoen waarvan de zool gemaakt is van oude kauwgom van de straat.
We lezen in een mooi artikel op Retailtrends hoe Publicis Groupe op het idee kwam van de zogenaamde Gumshoe. Het wilde iets doen aan het vervuilende product in onze straten, na sigaretten de meest voorkomende vervuiling op straat. Het nadeel van kauwgom is ook nog dat het wel 25 jaar duur voordat het volledig is afgebroken. Om daar wat aan te doen bedacht Publicis Groupe de Gumshoe, een schoen waarvan de zolen gemaakt zijn van kauwgom.
Publicis Groupe merkte in haar zoektocht naar een oplossing voor de vervuiling van kauwgom dat het gemaakt is van rubberplant. Het proces van rubberplant naar kauwgom kun je omdraaien en dan kun je van gebruikte kauwgom weer rubber maken. De kauwgom die van de straten in Amsterdam werd geschraapt, werd ingezameld en het merk Explicit Wear heeft vervolgens het proces van rubber naar schoenzool verder in werking gezet.
Het bleek niet mogelijk om de zool enkel en alleen van kauwgom te maken, in verband met te snelle slijtage. Daarom werden er natuurlijke slijtkorrels aan de zolen toegevoegd. Voor een paar Gumshoes zijn ongeveer honderd kauwgompjes nodig. De eerste oplage van de schoenen kreeg aan de onderkant een gegraveerde plattegrond van Amsterdam. Dit omdat daar de kauwgom vandaan kwam. De schoenen zijn in het knalroze en zwart verkrijgbaar. De nieuwe collectie zal ook oranje, knalblauwe en groene schoenen bevatten. De makers stellen namelijk: schoenen met een verhaal mogen opvallen. Ook wordt het leer van de volgende schoenen gemaakt van gerecycled vissenleer, waardoor de schoen volledig uit gerecycled materiaal bestaat.
Bij de productie van de Gumshoe hebben zich, naast de gemeente Amsterdam, inmiddels ook de universiteiten van Groningen en Eindhoven aangesloten. Ook zijn er ideeën om uit te breiden naar Londen en Berlijn. De schoenen die daar op de markt komen, zullen gemaakt zijn van kauwgom uit die steden. Een plattegrond in de schoen zal dan waarschijnlijk niet gebeuren, aangezien dit weer veel afval oplevert.
Kauwgom dat van de straat wordt gehaald, bevat doorgaans veel zand. Het kost flink wat tijd en geld om dat zand eruit te halen, dus de makers proberen op een andere manier kauwgom te verzamelen: door bakjes op de hangen bij hogescholen. Daarbij komen creatieve muurschilderingen bij te hangen, zodat de bakjes nog meer opvallen. Kauwgomproducent Sportlife betaalt de bakjes. Tegen Retailtrends zegt Publicis Groupe: “Dus uiteindelijk heb je een heel nieuw schoonmaaksysteem dat betaald wordt door een leverancier die kauwgom maakt en zelf zijn eigen spullen opruimt. Zo hebben we het nooit getimed en gepland, maar zo is het gelopen door alle pr die we hebben gekregen.”
Publicis Groupe hoopt met de Gumshoe bewustzijn te creëren onder jongeren. “Het zou mooi zijn dat jongeren ook nagaan denken over het weggooien van kauwgom an sich. Momenteel kun je de Arena vullen met al het kauwgom dat op straat beland.”
Bron: Retailtrends.nl