maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 30 juni 2020

Gaat geïoniseerde en gekoelde lucht metaalbewerkingsvloeistoffen vervangen?

Het is niet meer nodig dure metaalbewerkingsvloeistoffen te gebruiken om werkstukken en snijgereedschap te koelen en te smeren in de metaalbewerkingsindustrie. EcoCooling maakt gebruik van geïoniseerde en gekoelde lucht. Is niet gevaarlijk voor het milieu brengt geen van de kosten gerelateerd aan vloeistoffen op basis van olie.

EcoCooling is het resultaat van langdurig, interdisciplinair O&O van hetzelfde team dat de technologie ontwikkelde achter Amazons baanbrekend assortiment van aan de voorzijde verlichte Kindle-apparaten. Nu heeft de groep die bestaat uit wetenschappers, ingenieurs en ervaren zakenmensen van verschillende disciplines een droge, schone en milieuvriendelijke methode ontwikkeld voor het smeren van metalen werkstukken met geïoniseerde en gekoelde lucht zonder dat daar voor emulsies moeten worden gebruikt.

“Werkplaatsen willen af van vloeistoffen en velen hebben geprobeerd een oplossing te vinden voor het probleem”, aldus Leo Hatjasalo, mede-oprichter en CEO van EcoCooling. “Nu hebben we het antwoord op deze eis, aangezien EcoCooling zelfs kan worden gebruikt op de hardste bekende metalen zoals chroom, titanium en wolfraamcarbide.”

Grote markt

De wereldmarkt van metaalbewerkingsvloeistoffen wordt dit jaar geschat op ongeveer $12 mld. Het is een gestaag groeiende markt, aangezien de schattingen van de wereldmarkt met betrekking tot machinebewerking een groei verwachten van $120 mld tot $150 mld in een periode van vijf jaar. De groei wordt gestimuleerd door de toegenomen behoefte aan componenten in de luchtvaart-, automobiel- en transportsectoren.

“EcoCooling is gebaseerd op het feit dat geïonieerde lucht de snijzone binnendringt en een droog smeermiddel vormt dat het wrijven van het snijden en de gegenereerde hitte reduceert. tegelijkertijd wordt de tijd nodig voor het vormen van een oxidelaag verkort”, legt Hatjasalo uit. “Het proces is in alle werelddelen gepatenteerd. Op dit moment zijn we bezig met het valideren ervan om alle type machinegereedschap erin op te nemen.”

Hatjasalo benadrukt dat EcoCooling niet alleen een manier is om de kosten van emulsies te reduceren, maar ook een manier om de productiviteit door middel van hogere snijsnelheden, gereduceerde slijtage van snijgereedschap en geminimaliseerde onderhoudskosten te doen toenemen.

“Aangezien metalen stukken niet besmet zijn door enige vloeistof, kunnen ze volledig worden gerecycled zonder ze schoon te hoeven maken”, zegt hij. “Een ander groot voordeel is dat het giftig vloeibaar afval en dampen elimineert. Ook wordt de CO2-uitstoot minimaliseert aangezien er geen olie wordt gebruikt.” 

De technologie maakt het mogelijk kleinere en goedkopere metaalbewerkingsmachines te bouwen, aangezien de EcoCooling-eenheid van erg compacte grootte is.

“De eenheid heeft geen onderhoud nodig en heeft bewezen de levensduur van snijgereedschap significant te verlengen”, aldus Hatjasalo. “Het systeem kan makkelijk worden aangesloten op oudere machinegereedschap.”

De grote sprong moet nog worden gemaakt.

De afgelopen jaren is EcoCooling erin geslaagd internationaal te worden getest in verscheidene commerciële tests in veeleisende omgevingen. Nu dat het proces heeft laten zien uitstekende resultaten, grote besparingen te behalen en substantieel minder impact heeft op het milieu, is het doel om een veelzijdige productreeks te creëren die alle machinegereedschap omvat naast alleen maar draaimachines.

“Wij zijn ook van plan het systeem te integreren zodat het verschillende CNC-machinegereedschappen kan gebruiken en om optimale oplossingen te creëren voor alle machinegereedschap en werkplaatsen”, zegt Hatjasalo. “Daarvoor hebben we wel meer financiering nodig die wij zelf kunnen vergaren. Daarom is de volgende stap het vinden van een industriële partner die ons kan helpen bij het commercieel maken van EcoCooling wereldwijd en om de wijze waarop de technologie kan worden gebruikt te vergroten.”

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven