maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 08 oktober 2018

Eerste passagierscapsule voor Hyperloop gepresenteerd

Het Amerikaanse bedrijf Hyperloop Transportation Technologies (HyperloopTT) heeft in het Spaanse Puerto de Santa Maria de eerste passagierscapsule voor de Hyperloop gepresenteerd. De capsule is gebouwd door een Spaanse partner van HyperloopTT genaamd Airtificial en heet de 'Quintero One'.

De Quintero One is nagenoeg volledig geconstrueerd uit Vibranium, een speciaal dubbellaags slim composietmateriaal dat door HyperloopTT in eigen huis is ontwikkeld. De passagierscapsule is ontworpen door het Britse PriestmanGoode, waarvoor dit ontwerpbureau en HyperloopTT tijdens de 2017 London Design Awards werden beloond met de Gold award. De passagierscapsule die nu is gepresenteerd is gebouwd door HyperloopTT’s partner Airtificial. Dit bedrijf is ontstaan uit de fusie van composietspecialist Carbures en Inypsa, een toeleverancier van onder andere Airbus en Boeing. 

82 koolstofvezelpanelen en 75.000 klinknagels

De passagierscapsule is in totaal 32 meter lang, terwijl lengte van de cabine 15 meter bedraagt. De capsule weegt 5 ton. HyperloopTT meldt dat in totaal 21.000 uur is besteed aan het ontwerp van de Quintero One, terwijl de assemblage zo’n 5.000 uur in beslag heeft genomen. De passagierscapsule bestaat in totaal uit 82 panelen, die ieder zijn gebouwd van koolstofvezel. In totaal zijn bij de assemblage 75.000 klinknagels gebruikt. De capsule telt 72 sensoren.

De Quintero One is nog niet klaar voor commercieel gebruik. De capsule wordt in de volgende fase van de ontwikkeling verscheept naar HyperloopTT’s research en development (R&D) center in het Franse Toulouse. Hier wordt de capsule verder geassembleerd en geïntegreerd in het Hyperloop systeem. 

Veiligheidscertificeringen en verzekeringen

Eerder deze maand maakte HyperloopTT al bekend in samenwerking met inspectie- en certificeringsinstituut TÜV SÜD en de Duitse verzekeraar Munich Re de eerste reeks veiligheidsvereisten en -certificeringen te hebben ontwikkeld, evenals een verzekeringsraamwerk voor systemen van HyperloopTT wereldwijd. Beide waren belangrijke hordes die genomen moesten worden om commercieel gebruik van passagierscapsules voor de Hyperloop mogelijk te maken.

“Vorig jaar maakte we al bekend dat het HyperloopTT systeem verzekerbaar was”, zei Claudia Hasse, hoofd speciale enterprise risico’s bij Munich Re, bij de introductie van dit verzekeringsraamwerk. “We zijn nu in staat hun eerste commerciële projecten wereldwijd te verzekeren en werken samen om onze services in HyperloopTT’s technologielicentie te verwerken.”

In 2019 gereed voor commercieel gebruik

“In 2019 moet de capsule gereed zijn voor het vervoer van passagiers”, licht Bibop Gresta, bestuursvoorzitter en mede-oprichter van HyperloopTT, toe. “Aangezien we met onze veiligheidsrichtlijnen en verzekeringsraamwerken grote stappen hebben gezet op het gebied van overheidsreguleringen, zijn we nu dichter dan ooit bij het in de praktijk brengen van de Hyperloop.”

HyperloopTT sloot eerder dit jaar een contract voor de realisatie van het eerste Hyperloop systemen in Abu Dhabi, Oekraïne en China. In Abu Dhabi wordt het systeem gebruikt om de hoofdstad Abu Dhabi te verbinden met Al Ain, de tweede stad van het emiraat. In Oekraïne wordt in fases een commercieel Hyperloop systeem gebouwd, waarbij de eerste fase bestaat uit een traject van 10 kilometer bestaat. Dit eerste traject wordt gebruikt om het vereiste juridische raamwerk te creëren dat nodig is om een breder Hyperloop systeem in het land uit te rollen. China gaat het Hyperloop systeem inzetten als onderdeel van de Silk Road Economic Belt, een onderdeel van het Belt and Road initiatief van de Chinese overheid. Deze ontwikkelingsstrategie is gericht op het verbinden van en creëren van samenwerking tussen Euraziatische landen. 

Auteur: Wouter Hoeffnagel
Bron: HyperloopTT (foto)

Deel dit artikel

Meer nieuws

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

Ondernemers in de techniek moeten aan de slag met AI

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 09-12-2024
(productnews)
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de...
AI, robotisering en industrialisatie gaan de technieksector de komende jaren ingrijpend veranderen. Voor ondernemers in de technieksector is het onvermijdelijk dat ze aanhaken bij deze technologische revolutie. De nieuwe technologie...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Restwarmte-terugwinningsproject afgerond op PMI-locatie in Bergen op Zoom

(productnews)
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject...
JOA Air Solutions heeft in samenwerking met Philip Morris International (PMI) een uniek restwarmte-terugwinningsproject afgerond op de PMI-locatie in Bergen op Zoom. Dit project combineert een industriële natte scrubber met...
Energie / 09-12-2024
Lees meer

euRobotics presenteert strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact

(productnews)
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële...
euRobotics lanceert een nieuwe strategie voor innovatie, groei en maatschappelijke impact voor de industriële roboticasector. Het doet stelt hiervoor ook een aantal doelstellingen voor het bewaken en verder stimuleren van...
Algemeen / 09-12-2024
Lees meer

Kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO2-infrastructuur in Delta Rhine Corridor

(productnews)
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de...
Het kabinet geeft prioriteit aan waterstof- en CO₂-infrastructuur in de Delta Rhine Corridor (DRC). Het wil zo de verduurzaming van de industrie versnellen en verdere vertraging van de DRC voorkomen....
Energie / 06-12-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven