maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 30 augustus 2017

Eenvoudig contract? Pas op voor claims!

Het verschil tussen een prettig contact en een leveringscontract.

Het eerste contact met uw Duitse klant heeft dikwijls een technische achtergrond. U bent in staat de gevraagde specs te realiseren. De levertijd valt ook binnen de marge voor nieuwe toeleveranciers. En niet onbelangrijk: u hebt een interessant staffelsysteem om ook concurrerend te zijn op de Duitse markt. Maar wat hebben we vergeten?

Inderdaad: de juridische voorwaarden, deels geformuleerd in de leverings- en betalingsvoorwaarden (= AGB’s – Allgemeine Geschäftsbedingungen). En dan niet uitsluitend het vermelden van de geldende Incoterms. Denk ook aan uitgewerkte artikelen voor bijvoorbeeld een verlengd eigendomsvoorbehoud. En zorg ook voor een strakke afbakening van uw scope: wat valt er buiten dit contract? 

Want bij Duitse klanten is er later ‘niets meer te regelen’. U komt dan al snel in een patstelling, dikwijls opgevolgd door een juridische confrontatie. En als juristen gaan onderhandelen, dan gaat het primair om dossiervorming. De Duitse jurist let sterk op:

  • Hoe staat de transactie exact omschreven in termen van aanbieding (offerte) en aanvaarding (opdrachtbevestiging)? 
  • Welke schade en gevolgschade zijn er ontstaan aan klantzijde? 
  • En niet te vergeten: hoe kunnen we de betaling opschorten?

Samenvattend: geef absoluut prioriteit aan een gedetailleerde contractvorming in Duitsland.
 
PS – In de meest extreme situatie krijgt u een mondelinge toezegging om te mogen leveren. Een dergelijke overeenkomst kunt u beter afwijzen (doe het dan wel schriftelijk), want ……..de kans is groot om elkaar te ontmoeten bij de rechtbank. 
 

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

300.000 subsidie voor Meer met Minder in de Maakindustrie

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-10-2024
(productnews)
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het...
Een subsidieaanvraag voor het onderzoeksproject ‘Meer met Minder in de Maakindustrie’ is goedgekeurd door het Nationaal Regieorgaan Praktijkgericht Onderzoek SIA. Het gaat om een RAAK MKB subsidie. Hiermee kan het...
Algemeen / 22-10-2024
Lees meer

Additive manufacturing kan lucht- en ruimtevaart groener maken

(productnews)
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot...
De doelstellingen van de Europese Commissie zijn ambitieus: de ReFuelEU luchtvaartverordening bepaalt dat de CO₂-uitstoot van de luchtvaart tegen 2050 met 60 procent moet zijn verminderd ten opzichte van 1990....
Energie / 21-10-2024
Lees meer

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

HUPICO brengt AMR’s van wheel.me in Benelux op de markt

(PARTNER NIEUWS)
High tech / 21-10-2024
(productnews)
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s...
HUPICO brengt de autonome mobiele robots (AMR’s) van wheel.me op de markt in de Benelux en Frankrijk. De AMR’s maken van bestaande karren en rekken slimme voertuigen, die zelfstandig hun...
High tech / 21-10-2024
Lees meer

Kabinet tekent intentieverklaringen met twee bedrijven voor CO2-reductie

(productnews)
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige...
Minister van Klimaat en Groene Groei Hermans en staatssecretaris Jansen van Openbaar Vervoer en Milieu tekenden eind vorige week samen met provincies en twee bedrijven intentieverklaringen voor het sneller terugdringen...
Algemeen / 15-10-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven