maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 30 augustus 2017

Eenvoudig contract? Pas op voor claims!

Het verschil tussen een prettig contact en een leveringscontract.

Het eerste contact met uw Duitse klant heeft dikwijls een technische achtergrond. U bent in staat de gevraagde specs te realiseren. De levertijd valt ook binnen de marge voor nieuwe toeleveranciers. En niet onbelangrijk: u hebt een interessant staffelsysteem om ook concurrerend te zijn op de Duitse markt. Maar wat hebben we vergeten?

Inderdaad: de juridische voorwaarden, deels geformuleerd in de leverings- en betalingsvoorwaarden (= AGB’s – Allgemeine Geschäftsbedingungen). En dan niet uitsluitend het vermelden van de geldende Incoterms. Denk ook aan uitgewerkte artikelen voor bijvoorbeeld een verlengd eigendomsvoorbehoud. En zorg ook voor een strakke afbakening van uw scope: wat valt er buiten dit contract? 

Want bij Duitse klanten is er later ‘niets meer te regelen’. U komt dan al snel in een patstelling, dikwijls opgevolgd door een juridische confrontatie. En als juristen gaan onderhandelen, dan gaat het primair om dossiervorming. De Duitse jurist let sterk op:

  • Hoe staat de transactie exact omschreven in termen van aanbieding (offerte) en aanvaarding (opdrachtbevestiging)? 
  • Welke schade en gevolgschade zijn er ontstaan aan klantzijde? 
  • En niet te vergeten: hoe kunnen we de betaling opschorten?

Samenvattend: geef absoluut prioriteit aan een gedetailleerde contractvorming in Duitsland.
 
PS – In de meest extreme situatie krijgt u een mondelinge toezegging om te mogen leveren. Een dergelijke overeenkomst kunt u beter afwijzen (doe het dan wel schriftelijk), want ……..de kans is groot om elkaar te ontmoeten bij de rechtbank. 
 

Dit blog is geschreven door Jan Temmink. Bekijk hier zijn profiel.

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Simulator helpt luchtvervuiling in vliegtuigcabines te karakteriseren

(productnews)
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een...
Motor- of hydraulische olie komt soms via de afgetapte lucht in de vliegtuigcabine terecht. Dit noemt men een ‘rookgebeurtenis’. Tijdens een vlucht is het niet mogelijk vast te stellen of...
Algemeen / 04-02-2025
Lees meer

Europese Commissie wil met strategisch dialoog Europees auto-industrie ondersteunen

(productnews)
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op...
De Europese Commissie wil een strategisch dialoog voeren met de Europese auto-industrie. Het doel daarbij is het weer op gang helpen van de Europese auto-industrie. RAI Vereniging roept deelnemers aan...
Automotive / 04-02-2025
Lees meer

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

Demcon neemt ontwikkelaar van bioreactor voor organoïden Orgonex over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 04-02-2025
(productnews)
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit...
Demcon maakt bekend eind vorig jaar een meerderheidsaandeel te hebben genomen in Orgonex. Deze spin-off van de Universiteit Utrecht / the Innovation Center for Advanced Therapies (ICAT) richt zich op...
Medisch & Zorg / 04-02-2025
Lees meer

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

Evonik en VoltH2 bouwen 50 MW elektrolyzer in Delfzijl

(PARTNER NIEUWS)
Energie / 03-02-2025
(productnews)
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in...
Chemiebedrijf Evonik en VoltH2 hebben een overeenkomst getekend om de productie van groene waterstof op het chemiepark in Delfzijl te versnellen. Volgens de overeenkomst zal VoltH2 dicht bij Evoniks waterstofperoxidefabriek...
Energie / 03-02-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven