ASML heeft voorgesteld om honderden ingenieurs beschikbaar te stellen om daarmee het tekort aan docenten in het technisch onderwijs te helpen oplossen. Het gaat volgens CEO Peter Wennink om alle onderwijsniveaus. Dat zegt hij in een interview met Innovation Originals.
Wennink wil hiermee een steentje bijdragen aan de Kamermotie die Eppo Bruins (ChristenUnie) eind vorig jaar met succes indiende en waarin hij opriep tot een betere samenwerking tussen het onderwijs en vakmensen uit het bedrijfslven. Doel is om het steeds schrijnender wordende tekort aan technisch personeel aan te pakken.
Er worden inmiddels verschillende iniatieven genomen om meer technisch personeel aan te trekken. Zo werd het Techniekpakt, dat ondersteund wordt door VSNU, FME en 4TU, vorig jaar geüpdate. Er werden nog meer voornemens in verwerkt rond de inzet van technische ‘hybride docenten’ uit het bedrijfsleven. Ook het vorig jaar afgesloten Brainport Tech & Skills Akkoord gaat hier op in. Wennink komt nu met een concreet voorstel om vorm te geven aan deze oproepen. “Ik denk dat we zo 500 ingenieurs kunnen vinden bij ASML die meteen zeggen ‘ik ga dat doen’”, zegt hij tegen Innovation Originals.
In een reactie op het initiatief van Wennink zegt FME blij te zijn met de extra ‘boost’. “Het initiatief komt voor een belangrijk deel van hem, onze taak is het nu om het voor elkaar te krijgen”, zo valt onder andere op de website te lezen. FME voert naar eigen zeggen al langer overleg met de ministeries van onderwijs en Economische Zaken. De belangenbehartiger van de technologische industrie stelt echter ook dat veel van haar leden tegen drempels aanlopen als het gaat om het opzetten van ‘hybride docentschap’. Wennink beaamt dat in hetzelfde interview. “Samen met FME en het ministerie van Onderwijs zijn we al met de uitwerking hiervan bezig. We gaan pilots draaien. Maar daarbij lopen we wel aan tegen de regels bij het ministerie: de mensen waar het om gaat hebben bijvoorbeeld geen didactische bevoegdheid, dus dat is lastig. Maar dat moet toch op te lossen zijn als je het samen doet?” Onderwijsminister Van Engelshoven heeft vorig jaar al laten weten daar “welwillend tegenover te staan”.
Wat houdt de motie van minister Bruins in? Er valt onder andere in te lezen dat de motie de regering verzoekt ‘om in kaart te brengen welke knelpunten ondernemers ervaren bij het vinden van goed opgeleid technisch personeel, zoals in publiek-private samenwerking, hybride docenten, gastcolleges en Leven Lang Ontwikkelen en daarvoor mogelijke oplossingsrichtingen aan te dragen, al dan niet fiscaal.’
Voor dat fiscale deel zou nieuwe wetgeving nodig kunnen zijn. Wennink: “Wij zijn bereid de salariskosten voor onze rekening te nemen. Maar het zou mooi zijn als we in ruil daarvoor wat korting zouden kunnen krijgen op hun loonbelasting.” Daarvoor zou bijvoorbeeld een op dit voorstel aangepaste WBSO (“Wet Bevordering Speur- en Ontwikkelingswerk”, bedoeld om Research & Development via belastingvoordeel te stimuleren) kunnen worden bedacht. “Dan heb je het over een WBTO: Wet Bevordering Technologie Onderwijs.”
Wennink zegt dat ASML nu ook al honderden ‘ambassadeurs’ heeft die op vrijwillige basis het onderwijs ondersteunen. Maar al met al is het probleem breder, zo stelt hij. “Al die innovaties en al die technologie in onze maatschappij zorgen er mede voor dat je een scheiding krijgt in je samenleving, tussen de haves en havenots. Hoor je erbij of niet, doe je mee of val je buiten de boot? En daarom is het zo ongelofelijk belangrijk dat wij ons focussen op steun aan onderwijs. Dat wij samen met overheden nadenken over een hybride onderwijssysteem, waarbij we ervoor zorgen dat onze ingenieurs voor de klas komen te staan.”
Bron: Innovation Origins/FME
Foto: ASML