maart 2022 - Jaarbeurs
Algemeen / 26 oktober 2021

Aanval VDL Group maakt impact cybercrime pijnlijk duidelijk

VDL Group is op donderdag 7 oktober getroffen door een cyberaanval. Hoewel de aanval inmiddels meer dan twee weken geleden plaatsvond, is de impact nog altijd voelbaar bij het bedrijf. Ook klanten ervaren problemen.

Wat is er precies gebeurd?

Industrieconcern VDL Group maakte begin oktober melding van een cyberaanval, die de ‘algehele bedrijfsvoering’ raakte. In totaal maken 105 bedrijven onderdeel uit van VDL Group. Alle bedrijven zijn door de aanval geraakt, bevestigde een woordvoerder van VDL Group aan verschillende media.

De impact verschilt per bedrijf. Bij verschillende bedrijven moest de productie worden stilgelegd of kon deze slechts beperkt doorgang vinden. Driekwart van de 4.000 medewerkers moest direct na de cyberaanval dan ook tijdelijk thuisblijven.

Om wat voor cyberaanval gaat het?

Details over de cyberaanval ontbreken. VDL Group houdt het op een digitale aanval, maar deelt verder geen details.

In de media is regelmatig gespeculeerd dat het bedrijf is getroffen door ransomware. Dit is een vorm van malafide software die systemen en data in gijzeling neemt door hen te versleutelen. Aanvallers eisen doorgaans losgeld in ruil voor de decryptiesleutel waarmee slachtoffers hun eigendommen weer toegankelijk kunnen maken.

Ongeacht de aard van de cyberaanval is niet bekend wie achter de aanval zit. Ook is onduidelijk of de aanvallers contact hebben opgenomen met VDL Group. Dit laatste gebeurt met name vaak na een aanval met ransomware. Aanvallers nemen dan contact op met slachtoffers en eisen losgeld.

Hoe groot is de impact?

De impact van de aanval lijkt omvangrijk. Zoals eerder aangegeven zijn alle 105 bedrijven die onderdeel uitmaken van VDL Group in eerste instantie door de aanval getroffen. Hoe groot de impact per bedrijf is kan VDL Group niet zeggen.

Dat de impact fors is blijkt echter onder meer uit berichten van 13 oktober dat verschillende bedrijven uit de VDL Group medewerkers hebben gevraagd vrijwillig verlof op te nemen. FNV-bestuurder Peter Reniers meldde dat verschillende VDL-bedrijven een dergelijk verzoek hebben gedaan. Naar verluid gaat het in ieder geval om VDL Bus, VDL ETG, VDL Special Vehicles en VDL Industrial Modules in Helmond.

Een woordvoerder van VDL kon deze berichten dit tegenover onder meer het Eindhovens Dagblad (ED) niet bevestigen. Wel meldde de woordvoerder dat dit geen beleid is dat voor het volledige concern geldt.

De laatste stand van zaken

De problemen bij het bedrijf lijken nog niet volledig te zijn opgelost. VDL Nedcar draait inmiddels weer. Hoeveel van de in totaal 105 bedrijven nog last hebben van de aanval en in hoeverre de productie van de bedrijven hierdoor wordt geraakt is niet bekend; een woordvoerder van VDL Group wil hierover tegen de NOS geen uitspraken doen. De woordvoerder meldt wel dat alle bedrijven op een andere manier zijn geraakt.

Verschillende klanten van VDL Group melden echter dat de aanval ook op hen impact heeft. Philips-topman Frans van Houten bevestigt tegenover het ED dat ook Philips door de aanval is geraakt. VDL levert onder meer onderdelen voor medische systemen die Philips produceert. Van Houten: “Ik weet dat ze keihard werken bij VDL. Ook handmatig zijn ze in staat om veel processen toch te laten doorgaan. De benodigde documentatie voor leveringen moet dan maar op een later moment komen.”

ASML ervaart eveneens problemen. VDL levert onderdelen voor chipmachines van ASML. ASML meldde in een toelichting op zijn kwartaalcijfers onder meer dat leveringen vertraging kunnen oplopen door materiaaltekorten bij toeleveranciers. Ook de IT-problemen bij VDL dragen hieraan bij, bevestigde een woordvoerder van VDL eind vorige week tegenover het ED.

Een ander voorbeeld is Multifix uit Bergeijk, dat onder meer bekabeling voor bussen levert. Door de problemen bij VDL kan het bedrijf zijn onderdelen niet meer leveren. VDL weet niet precies hoeveel onderdelen nog in het magazijn liggen en hoeveel zij er nodig hebben, meldt directeur Arthur Burgmans. Vakbondbestuurders van VDL Bus in Valkenswaard en het Vlaamse Roeselare bevestigen aan het ED dat in Roeselare geen zicht is op de voorraad, terwijl in Valkenswaard de aanvoer van onderdelen is gestagneerd.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Laadpaal voor ieder nieuwe woning in VK

Laadpaal voor ieder nieuwe woning in VK

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 23-11-2021
(productnews)
Bij iedere nieuwbouwpand die in het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt gebouwd, moet voortaan ook een laadpaal beschikbaar zijn....
Bij iedere nieuwbouwpand die in het Verenigd Koninkrijk (VK) wordt gebouwd, moet voortaan ook een laadpaal beschikbaar zijn. Dit kondigt de Britse premier Boris Johnson aan tijdens de Confederation of...
Automotive / 23-11-2021
Lees meer

Europese Commissie wil ruimte regels voor staatssteun omtrent chips

(productnews)
De Europese Unie (EU) overweegt soepelere regels voor staatssteun voor het financieren van nieuwe chipfabrieken op Europese...
De Europese Unie (EU) overweegt soepelere regels voor staatssteun voor het financieren van nieuwe chipfabrieken op Europese bodem. De komst van dergelijke fabrieken moet de afhankelijkheid van de EU van...
Agro & Food / 23-11-2021
Lees meer

Isah blijft groeien met nieuwe aandeelhouder

Isah blijft groeien met nieuwe aandeelhouder

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 22-11-2021
(productnews)
Isah Software Group versterkt haar aandeelhoudersstructuur met steun van familie-investeringsbedrijf Bregal...
Isah Software Group versterkt haar aandeelhoudersstructuur met steun van familie-investeringsbedrijf Bregal Unternehmerkapital. Isah is een toonaangevende specialist op het gebied van ERP-softwareoplossingen voor discrete productie. Oprichter en CEO...
Algemeen / 22-11-2021
Lees meer

Emissievrij vrachtschip gebruikt verwisselbare containers als batterijen

Emissievrij vrachtschip gebruikt verwisselbare containers als batterijen

(PARTNER NIEUWS)
Scheepsbouw & Offshore / 22-11-2021
(productnews)
Grote containerschepen zijn een bron van milieuvervuiling. Regelmatig komen er dan ook ideeën voorbij om hun uitstoot te...
Grote containerschepen zijn een bron van milieuvervuiling. Regelmatig komen er dan ook ideeën voorbij om hun uitstoot te beperken. Zo zet een Nederlands bedrijf een innovatief batterijwisselend containerschip in op...
Scheepsbouw & Offshore / 22-11-2021
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven