maart 2022 - Jaarbeurs
Agro & Food / 23 maart 2018

Voeding gaat nu ook per trein naar China

Nederlandse foodproducten kunnen sinds kort ook met de trein naar China. Op de retourreis zijn Chinese producten als electronica aan boord.

De nieuwe containerlijn van Nunner Logistics naar de Chinese oostkust opent nieuwe mogelijkheden voor snel en milieuvriendelijk vervoer van Nederlandse versproducten zoals groenten, fruit, kaas en zuivel waaronder babyvoeding, maar ook andere food- en retailproducten. Zo worden ook ons bier, luxe kleding en elektronica snel populairder bij de Chinese consument.

De eerste directe verbinding is een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief voor de sterk toenemende productenstroom tussen Nederland en de oostkust van China met haar opkomende markten.

De containertrein vertrekt vanuit de Amsterdamse haven en legt via Rusland en Kazachstan in zestien dagen rond 11.000 kilometer af naar de eindbestemming Yiwu in Oost-China. Nu vertrekt er nog per week een trein met ruim veertig containers naar het oosten, maar de dienst zal naar verwachting al op korte termijn uitbreiden naar twee of drie wekelijkse diensten heen en terug.

Er bestaat inmiddels vanuit onder andere de kaassector interesse voor de nieuwe lijn vanwege het handelsembargo met Rusland. Er is een nieuwe route langs het embargo via een niet-Russische route in de maak. Deze embargovrije route wordt binnen enkele maanden operationeel, volgens een zegsman van Nunner.

Met de nieuwe lijn voegt Nunner Logistics Amsterdam toe aan haar Chinese spoorwegnetwerk. “Amsterdam is na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg de grootste haven van Europa en daardoor een belangrijk transportknooppunt. De nieuwe verbinding maakt het voor transporteurs, retailers en merken uit Nederland en omliggende landen nog makkelijker om handel te drijven met en vanuit China”, aldus CEO Erwin Cootjans. De logistiek dienstverlener heeft al directe treinen tussen China en Neuss (Duitsland) en Moskou.

De treinreis van ruim twee weken tussen Amsterdam en Yiwu gaat ongeveer de helft sneller dan containerschepen. Luchtvracht naar China is weliswaar drie tot vijf dagen onderweg, maar vormt een duurdere en minder duurzame logistieke optie.

De treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics, TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. De vraag van goederentransport van en naar China neemt toe, zeker nu de levertijd over zee is toegenomen omdat schepen sinds enige tijd langzamer varen om brandstof te besparen. Vervoer per trein is een sneller alternatief. Tegelijkertijd zijn de kosten veel lager dan wat luchtvervoer kost.

De Nieuwe Zijderoute

Nederland is door de nieuwe treinverbinding beter aangesloten op het One Belt, One Road-programma, een herintroductie van de legendarische Zijderoute die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië vormde.

One Belt, One Road-programma is een initiatief van de Chinese overheid om het Aziatische land beter te verbinden met afzetmarkten in de rest van de wereld. Het programma verwijst naar de oude Zijderoute waarlangs sinds de Han-dynastie de lucratieve handel in zijde werd gedreven. Inmiddels zijn er al meer dan zestig landen betrokken bij het programma dat naast de spoorwegverbinding ook uit een nieuwe route over het water bestaat.

 

 

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

DEMCON, Thorizon en VDL Groep bundelen krachten rond kleine modulaire kernreactoren

(productnews)
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren...
DEMCON, Thorizon en VDL Groep willen gezamenlijk een doorbraak realiseren in de ontwikkeling van kleine modulaire reactoren (Small Modular Reactors / SMR’s). De partijen richten zich daarbij specifiek op gesmolten-zout-reactoren....
Algemeen / 21-01-2025
Lees meer

L’Oréal zet generatieve AI in voor verduurzamen van cosmetica

(productnews)
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van...
L’Oréal gaat generatieve kunstmatige intelligentie (generative AI/GenAI) van IBM inzetten voor het verduurzamen van zijn producten. Het bedrijf wil met behulp van de technologie nieuwe inzichten verkrijgen uit data over...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Lawinedetectie met passieve radar

Lawinedetectie met passieve radar

(PARTNER NIEUWS)
Algemeen / 20-01-2025
(productnews)
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid...
In de winter vormen lawines het grootste gevaar in de bergen. Lawinebewaking is daarom van cruciaal belang om de veiligheid van mensen en infrastructuur te garanderen. Onderzoekers van het Fraunhofer-FHR...
Algemeen / 20-01-2025
Lees meer

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

Raketlanceringen SpaceX en Blue Origin beide deels mislukt

(PARTNER NIEUWS)
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
(productnews)
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New...
Zowel SpaceX en Blue Origin lanceerden deze week raketten. Bij SpaceX ging het om Starship, terwijl Blue Origin zijn New Glenn-raket lanceerde. In beide gevallen verliep de lancering niet vlekkeloos....
Lucht & Ruimtevaart / 17-01-2025
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven