Nederlandse foodproducten kunnen sinds kort ook met de trein naar China. Op de retourreis zijn Chinese producten als electronica aan boord.
De nieuwe containerlijn van Nunner Logistics naar de Chinese oostkust opent nieuwe mogelijkheden voor snel en milieuvriendelijk vervoer van Nederlandse versproducten zoals groenten, fruit, kaas en zuivel waaronder babyvoeding, maar ook andere food- en retailproducten. Zo worden ook ons bier, luxe kleding en elektronica snel populairder bij de Chinese consument.
De eerste directe verbinding is een snel, goedkoop en milieuvriendelijk transportalternatief voor de sterk toenemende productenstroom tussen Nederland en de oostkust van China met haar opkomende markten.
De containertrein vertrekt vanuit de Amsterdamse haven en legt via Rusland en Kazachstan in zestien dagen rond 11.000 kilometer af naar de eindbestemming Yiwu in Oost-China. Nu vertrekt er nog per week een trein met ruim veertig containers naar het oosten, maar de dienst zal naar verwachting al op korte termijn uitbreiden naar twee of drie wekelijkse diensten heen en terug.
Er bestaat inmiddels vanuit onder andere de kaassector interesse voor de nieuwe lijn vanwege het handelsembargo met Rusland. Er is een nieuwe route langs het embargo via een niet-Russische route in de maak. Deze embargovrije route wordt binnen enkele maanden operationeel, volgens een zegsman van Nunner.
Met de nieuwe lijn voegt Nunner Logistics Amsterdam toe aan haar Chinese spoorwegnetwerk. “Amsterdam is na Rotterdam, Antwerpen en Hamburg de grootste haven van Europa en daardoor een belangrijk transportknooppunt. De nieuwe verbinding maakt het voor transporteurs, retailers en merken uit Nederland en omliggende landen nog makkelijker om handel te drijven met en vanuit China”, aldus CEO Erwin Cootjans. De logistiek dienstverlener heeft al directe treinen tussen China en Neuss (Duitsland) en Moskou.
De treinreis van ruim twee weken tussen Amsterdam en Yiwu gaat ongeveer de helft sneller dan containerschepen. Luchtvracht naar China is weliswaar drie tot vijf dagen onderweg, maar vormt een duurdere en minder duurzame logistieke optie.
De treinverbinding is een initiatief van Nunner Logistics, TMA Logistics, Port of Amsterdam en Rail Cargo Group. De vraag van goederentransport van en naar China neemt toe, zeker nu de levertijd over zee is toegenomen omdat schepen sinds enige tijd langzamer varen om brandstof te besparen. Vervoer per trein is een sneller alternatief. Tegelijkertijd zijn de kosten veel lager dan wat luchtvervoer kost.
De Nieuwe Zijderoute
Nederland is door de nieuwe treinverbinding beter aangesloten op het One Belt, One Road-programma, een herintroductie van de legendarische Zijderoute die eeuwenlang de belangrijkste doorvoerroute tussen Europa en Azië vormde.
One Belt, One Road-programma is een initiatief van de Chinese overheid om het Aziatische land beter te verbinden met afzetmarkten in de rest van de wereld. Het programma verwijst naar de oude Zijderoute waarlangs sinds de Han-dynastie de lucratieve handel in zijde werd gedreven. Inmiddels zijn er al meer dan zestig landen betrokken bij het programma dat naast de spoorwegverbinding ook uit een nieuwe route over het water bestaat.