maart 2022 - Jaarbeurs
Agro & Food / 07 mei 2018

Suikerarm, glutenvrij? SmartWithFood adviseert op maat

Kiezen voor suikerarm of glutenvrij? De app SmartWithFood geeft persoonlijk advies over welk product de voorkeur heeft. Het bedrijf, een dochter van de Colruyt Group, zet met de app in op voeding op maat.

SmartWithFood ontwikkelde een supermarkt-app die producten scant om te zien of ze matchen met voedselintoleranties of met plannen om minder suiker te eten. De app moet consumenten helpen om bewustere voedingskeuzes te maken en vlot de producten te vinden die ze willen of nodig hebben voor hun gezondheid. Klanten kunnen met het scannen van productbarcodes in een oogopslag zien of het gescande product overeenkomt met een of meer persoonlijke voedingsprofielen en ook alternatieven voorstellen.

De app herkent nagenoeg alle producten in de winkels van Colruyt, Bio-Planet, OKay en ook het Colruyt Group-assortiment bij de aangesloten Spar-winkels. Consumenten kunnen ook thuis met de app aan de slag.

De Belgische supermarktorganisatie neemt met SmartWithFood deel in het internationale consortium Personalized Nutrition and Health. In dit consortium onderzoekt Colruyt met partners in verschillende disciplines de rol van sensoren en trackers en van bloed- en DNA-analyses. Doel is om voor consumenten via individuele biologische data een gericht voedingsadvies te formuleren.

App als lifestyle-assistent

SmartWithFood dient als een praktische lifestyle-assistent waarop de gebruiker eenmalig zijn voedingsprofiel invult en eventueel ook de profielen van gezinsleden of vrienden. Hij kan ook aangeven of de app rekening moet houden met intoleranties of met een vegetarische, veganistische of alcoholvrije levensstijl. Daarnaast kan hij nog meer dan 200 ingrediëntenvoorkeuren of –vereisten aangeven.

Na het scannen van de barcode toont de app meteen of het product past bij de ingegeven profielen. Hij geeft ook info over de voedingswaarden van het product en het equivalent aan lichaamsbeweging (fietsen, joggen) van de portie. De gebruiker kan bovendien passende alternatieve producten opvragen. De app SmartWithFood stelt dan alle alternatieve oplossingen in de verschillende winkels van Colruyt Group voor.

Pionieren in digitale voedingsinformatie op maat

Colruyt Group focust met SmartWithFood in eerste instantie op een aantal voedingsprofielen die behoefte hebben aan betrouwbare voedingsinformatie. De app kan het leven vergemakkelijken van bijvoorbeeld mensen met een intolerantie voor gluten of lactose. De app is ook een handige tool voor mensen die vegetarisch willen eten of snelle en correcte informatie willen over ingrediënten en voedingswaarden. Consumenten kunnen op termijn hun profiel verder kunnen aanvullen met persoonlijke voorkeuren zoals minder verzadigde vetten of een mediterraan of suikerarm dieet.

“We zijn overtuigd van de meerwaarde van de app voor de doelgroep. Datakwaliteit verbeteren is een continu proces waarbij we ambiëren om de solide basis die er nu is samen met onze leveranciers verder te verfijnen”, stelt Business Unit Manager Ignace De Nollin van SmartWithFood.

“Enerzijds leven we in drukke tijden met een overaanbod aan informatie. De consument ziet door de bomen het bos niet meer. Anderzijds zijn er steeds meer mensen die bewust willen of moeten eten, uit noodzaak of uit overtuiging, voor hun eigen welzijn of voor een betere wereld. Daarom willen we consumenten nog vlotter toegang geven tot transparante en betrouwbare productinformatie. Bovendien maken we het nu gemakkelijker dan ooit om precies die keuzes te maken die passen in hun individuele voedingspatroon”.

In internationaal consortium

SmartWithFood innoveert in voeding op maat via het internationale consortium Personalized Nutrition and Health, dat voedings- en technologiebedrijven samenbrengt. De publiek-private samenwerking, met een jaarlijkse begroting van zo’n 3 miljoen euro, staat onder leiding van kennisinstelling TNO en Wageningen University & Research. In het consortium zitten ook namen uit de food- en retailsector als zuivelconcern FrieslandCampina en supermarktketen Jumbo, maar ook elektronicaconcern Philips dat met sensortechnologie participeert.

“In het consortium kunnen we multidisciplinair samenwerken met partners in verschillende onderzoeken om een holistisch beeld te krijgen. Het gaat er onder andere over de rol van sensoren en trackers en van bloed- en DNA-analyses, om op basis van individuele biologische data tot gericht voedingsadvies te komen. We willen zo vooral voeling hebben met mogelijke scenario’s die op de markt kunnen komen”, aldus De Nollin van SmartWithFood.

Deel dit artikel

Meer nieuws

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

GE Healthcare neemt ontwikkelaar van AI voor medische beelden over

(PARTNER NIEUWS)
Medisch & Zorg / 23-07-2024
(productnews)
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert...
GE Healthcare neemt Intelligent Ultrasound Group uit Wales over voor 51 miljoen dollar. Het Amerikaanse bedrijf integreert de kunstmatige intelligentie (AI) van Intelligent Ultrasound Group al langer in zijn portfolio....
Medisch & Zorg / 23-07-2024
Lees meer

AI-gestuurde videoanalyse in de controlekamer verhoogt productiviteit en veiligheid

(productnews)
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse...
ABB, het Imperial College in Londen en het innovatieve computer vision-bedrijf Unleash live gaan AI-gestuurde videoanalyse inzetten in een nieuw project. Doel is om industriële bedrijven te helpen om de...
High tech / 22-07-2024
Lees meer

Onderhoud- en servicebedrijven presteren in Q2 bovengemiddeld; machinebouwers juist ondergemiddeld

(productnews)
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering-...
De prestaties van de MKB-maakindustrie variëren sterk. Zo presenteren onderhouds- en servicebedrijven evenals engineering- en adviesorganisaties bovengemiddeld. Machinebouwers scoren juist slechter dan gemiddeld. Dit blijkt uit de Koninklijke...
Algemeen / 22-07-2024
Lees meer

Importheffingen op EV’s: Model 3 is duurder en mogelijke uitzondering voor BMW en Volkswagen

(productnews)
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die...
De Tesla Model 3 is voortaan 1.500 euro duurder dan voorheen. De Amerikaanse autofabrikant zegt dat de importheffingen die de Europese Unie (EU) oplegt aan elektrische voertuigen (EV’s) die in...
Automotive / 22-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven