maart 2022 - Jaarbeurs
Agro & Food / 26 april 2018

Ikea zoomt in op koffie

Ikea opende in de vestiging in Utrecht haar eerste Coffee Bar. De woonketen wil met dit nieuwe concept verder inzoomen op het koffie- en lunchmoment bij nieuwe bezoekers en een jonger publiek. De laatste jaren is er volgens Ikea steeds meer aandacht voor een goede kop kwaliteitskoffie.

De koffiebar bij Ikea Utrecht, ingericht als zelfstandige shop-in-shop midden in het bestaande restaurant, biedt plaats aan zestig bezoekers. Er zijn koffies, taartjes, muffins, brownies en verse sappen verkrijgbaar.

De woonketen wil met de koffiebar verder inzoomen op het koffie- en lunchmoment bij nieuwe bezoekers en een jonger publiek. Zo beschikt de bar over speciale werkplekken en voor mensen met haast is er take-away koffie.

De woonketen zet vaart achter de uitrol: de bestaande koffiecorners in Barendrecht, Heerlen en Eindhoven worden in de loop van dit en volgend jaar verbouwd op basis van het nieuwe concept. Voor de overige vestigingen onderzoekt Ikea of en wanneer deze het concept gaan implementeren.

De nieuwe koffiebar wordt bemand door medewerkers van Ikea Food die zijn getraind door een barista. Het prijsniveau ligt in het nieuwe concept dan wel iets hoger dan wat de reguliere bezoeker van Ikea gewend is, maar blijft onder de prijzen van koffiebars in de omgeving van Ikea in Utrecht. Members van Ikea Family krijgen in het restaurant hun koffie gratis, maar hebben in de nieuwe Coffee Bar een bredere keuze.

Studenten en lokale bedrijven

 

Ikea hoopt met de nieuwe koffiebar nieuwe bezoekers en een jonger publiek aan te trekken. Het concern mikt met name op studenten, mensen die in de omgeving werken en mensen die nu alleen naar Ikea komen om er koffie met vrienden te drinken.

Waarom Ikea koos voor een eigen koffieconcept? Bij Ikea zijn we altijd nieuwsgierig naar nieuwe concepten waarmee we onze bestaande en mogelijk nieuwe klanten nog beter kunnen bereiken en bedienen. Dus testen we continu nieuwe oplossingen, reageert de woonketen.

In het bijzonder in de vestiging in Utrecht, met de centrale ligging in het land direct langs de A12, onderdeel van een woonboulevard en grenzend aan een woonwijk zag de formule een kans om bezoekers wat extra´s te bieden: een goede kop koffie, handgemaakt door barista’s in een omgeving met een andere ambiance, inclusief faciliteiten om laptop, tablet en mobiel op te laden aan de werkbar.

 

 

Aandacht voor goede kop koffie

 

De laatste jaren is er volgens Ikea steeds meer aandacht voor een goede kop kwaliteitskoffie, van espresso tot speciaalkoffie, op elk moment van de dag. De Nederlandse consument is – anders dan een aantal jaren geleden – bereid daar net iets meer voor te betalen, ziet het concern. Ook wordt er veel waarde gehecht aan een maatschappelijk verantwoord product. Zo is ook de PÅTAR koffie biologisch en UTZ-gecertificeerd. Populair in de Coffee Bar zijn de cappuccino, gevolgd door de lungo – de gewone koffie – en de Latte Macchiato.

En omdat een kop koffie al lang niet meer alleen in de ochtend of ’s avonds wordt gedronken wordt er iets bij geserveerd dat op het moment van de dag past: een lekkere biologische boerenyoghurt met muesli in de ochtend, een hartig kaasbroodje rond de lunch of een goede punt gebak in de middag. Qua snacks is favoriet de pastel de nata, een bladerdeeghapje met roomvulling, op de tweede plaats komt de Old Amsterdam swirl, een vers afgebakken kaasbroodje, gevolgd door de Brasilienne cake, luchtig gebak met slagroom en noten sprinkles.

 

Naar binnensteden

De Coffee Bar is een voorbeeld van de manier waarop Ikea zoekt naar nieuwe concepten en oplossingen om tegemoet te komen aan de wensen van de klant. De winkelketen wil consumenten straks ook met stand-alone cafés of restaurants in binnensteden een reden geven om vaker naar Ikea te gaan.

Deel dit artikel

Meer nieuws

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

Subsidiepot voor gebruikte EV’s bijna leeg

(PARTNER NIEUWS)
Automotive / 16-07-2024
(productnews)
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is...
De subsidiepot voor een gebruikte elektrisch personenauto is nagenoeg leeg. Van de 29,4 miljoen euro die beschikbaar was is inmiddels bijna 28,9 miljoen euro toegekend. Daarmee is nog slechts 2%...
Automotive / 16-07-2024
Lees meer

Subsidie voor HySUCCES: onderzoek naar sociaaleconomische impact van waterstof

(productnews)
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro...
Het consortium HySUCCESS doet onderzoek naar de sociaaleconomische impact van waterstof. Het heeft hiervoor 12 miljoen euro toegekend gekregen van wetenschapsfinancier NWO. Om de transitie naar een waterstofeconomie te faciliteren...
Algemeen / 16-07-2024
Lees meer

Smart Manufacturing Group groeit door overnames van The Grain en PROPOS!

(productnews)
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend...
De Smart Manufacturing Group (SMG) wordt met de overnames van The Grain en PROPOS een nogbredere partner voor producerend Nederland en België. Een groep met focus primair gericht op deindustrie....
High tech / 16-07-2024
Lees meer

Nieuwe elektrolyser wekt zelf zonne-energie op voor groene waterstof

(productnews)
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te...
Een nieuwe elektrolyser is in staat met behulp van zonne-energie die het apparaat zelf opwekt groene waterstof te produceren. Het gaat om een volledig losstaande unit, waarin alle benodigde componenten...
Energie / 16-07-2024
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven