Carlsberg heeft vorige week een papieren bierfles onthuld. De Deense bierbrouwer is daarmee naar eigen zeggen de eerste in de wereld.
De papieren fles is gemaakt van duurzame en recyclebare houtvezels en maakt onderdeel uit van Carlsberg’s Together Towards Zero initiatief. Het doel daarvan is om de CO2-uitstoot in 2030 terug te brengen tot nul en de totale ‘CO2-footprint’ 30 procent te verminderen. De Deense Carlsberg Group wordt gesteund door andere grote internationale bedrijven in het initiatief om meer duurzame verpakkingen te creëren door middel van verbetering van de technologie die voor de papieren fles is gebruikt.
Carslberg heeft twee nieuwe onderzoeksprototypes van de ‘Green Fibre Bottle’ onthuld. Beiden zijn gemaakt van duurzaam geproduceerde houtsnippers, volledig recyclebaar. Aan de binnenkant van de fles zit een beschermingslaag waardoor er bier in kan worden bewaard. Voor één van de prototypes is een dunne gerecycelde PET-polymeer gebruikt en voor de ander een 100 procent bio-based PEF-polymeer. De prototypes zullen gebruikt worden om de beschermlaagtechnologie te testen en zo de ambitie van Carlsberg dichterbij te brengen: Het gebruikt van 100 procent bio-based flessen zónder polymeren.
“We blijven innoveren in al onze verpakkingsvormen wen we zijn blij met de vooruitgang die we tot dusver hebben geboekt met de Green Fibre Bottle”, zegt Myriam Shingleton, Vice President Group Development van Carlsberg Group in een persbericht. “Hoewel we nog niet zijn waar we willen, zijn de twee prototypes een belangrijke step in onze ultieme ambitie om deze doorbraak op de markt te brengen. Innovaties kosten tijd en we zullen blijven samenwerken met belangrijke expert om de laatste technische uitdagingen aan te kunnen pakken, net zoals we hebben gedaan met onze Snap Pack, ter vervanging van de plastic omhulsels van onze multipacks.’
Carlsberg trapte het papieren bierflesproject af in 2015, waarbij het werd ondersteund door onder andere EcoXpac, verpakkingsbedrijf BillerudKorsnäs en wetenschappers van de Technical Universiteit van Denmark. De gebundelde krachten resulteerde in de totstandkoming van Paboco®, een papieren flessenbedrijf en samenwerking tussen BillerudKorsnäs en flessenproducent ALPLA. Carlsberg wordt door Coca Cola, The Absolut Company en L’Oréal vergezeld in een speciale ‘papierenflessengemeenschap’. Deze community verenigt toonaangevende internationale bedrijven en experts met de visie om duurzame verpakkingen te ontwikkelen en producten van hoge kwaliteit te bieden met minder impact op het milieu.
“Het werk dat we met onze partners sinds 2015 hebben verricht laat zien dat zulke innovaties kunnen lukken als we samenwerken”, aldus Shingleton. “We zijn heel blij dat gelijkgestemde partijen zich bij onze community hebben gevoegd. Op die manier kunnen we echt verandering brengen. We worden gedreven door ons voortdurende streven naar verbetering om duurzamere verpakkingsoplossingen te creëren die mensen helpen een duurzamer leven te leiden. Soms betekent dat volledig heroverwegen hoe dingen worden gedaan – de grenzen van bestaande technologieën verleggen en technische uitdagingen overwinnen terwijl ze zich voordoen.”
Overigens zijn de meningen over de “innovatie” verdeeld. In reacties op LinkedIn bijvoorbeeld wordt openlijk getwijfeld of het maken van papieren flessen wel milieuvriendelijker is dan het recyclen van glas. Ook vinden sommigen dat de fles er niet aantrekkelijk uitziet. Anderen juichen het juist toe dat Carlsberg probeert om haar impact op de wereld te verkleinen.
Bron: Carlsberg/The Drink Business.