17-20 maart 2020 - Jaarbeurs
High tech / 12 februari 2020

Maakbedrijven lopen achter in digitalisering

Bijna een derde (31%) van de bedrijven in de maakindustrie loopt volgens haar werknemers achter op het gebied van digitalisering en innovatie. Vooral een gebrek aan digitale kennis is hiervan de oorzaak.

Dit blijkt uit onderzoek van Axians onder 575 medewerkers en leidinggevenden in de maakindustrie. Driekwart van de organisaties houdt zich actief bezig met digitalisering. Desondanks geeft een derde van de respondenten aan dat het voor hun organisatie moeilijk is om digitale ontwikkelingen te vertalen naar de eigen business.

Gebrek aan digitale kennis

Een gebrek aan digitale kennis van leidinggevenden is één van de belangrijkste redenen hiervoor, blijkt uit het onderzoek. Zo geeft 36% van de respondenten aan dat managers en leidinggevenden binnen hun organisatie over onvoldoende kennis van digitalisering en digitale ontwikkelingen beschikt.

“Ondanks dat digitalisering bij veel bedrijven in de maakindustrie op de radar staat, lijkt het erop dat een groot gedeelte van deze organisaties het enorm lastig vinden om succesvol te digitaliseren”, zegt Guido van Dinther, Business Unit Manager bij Axians Nederland. “Dit terwijl het toepassen en integreren van de nieuwste technologische ontwikkelingen zoals IoT en security juist van essentieel belang zijn voor een succesvolle toekomst.”

Onvoldoende zicht op impact

Ook de impact van digitale ontwikkelingen op de organisatie is vaak onvoldoende bekend. Zo geeft een vijfde van de respondenten aan dat zijn organisatie onvoldoende zicht heeft op de financiële impact van digitalisering. 23% stelt dat er te weinig rekening wordt gehouden met eventuele gevolgen van digitalisering op het eigen personeel.

“Ook in de maakindustrie is er sprake van een digitaliseringsslag. Om succesvol te digitaliseren, is het zaak een goed onderbouwde afweging te maken van alle voor- en nadelen. Wij zien dat veel organisaties in de maakindustrie echter de impact en commitment van digitalisering onderschatten en daardoor serieuze achterstanden oplopen ten opzichte van de concurrentie”, licht Van Dinther toe.

Toekomst in geding

Bijna de helft van de respondenten (42%) wil dat zijn organisatie verder digitaliseert. Zo vreest 19% dat het uitblijven van digitalisering de toekomst van hun organisatie schaadt. 18% vindt het lastig om met gedigitaliseerde concurrenten te concurreren.

Van Dinther: “Wij merken dat het toekomstige succes van een organisatie in de maakindustrie steeds vaker verweven raakt met de mate van digitalisering. Vooral de opkomst van Internet of Things brengt voor deze bedrijven grote mogelijkheden met zich mee; door apparaten en machines ‘slim’ te maken, is bijvoorbeeld onderhoud beter te voorspellen en stilstand te voorkomen”.

Ondanks dat een aanzienlijk gedeelte zich zorgen maakt over de toekomst van hun organisatie, maken slechts weinig respondenten zich druk over hun eigen functie. Zo is slechts 9% bang dat hun baan zal verdwijnen vanwege digitalisering en automatisering.

Digital Twins

Axians is niet de eerste partij die wijst op het gebrek aan digitale kennis bij managers binnen de maakindustrie. De sector staat volgens ABN AMRO Insights aan de vooravond van een belangrijke ontwikkeling: Digital Twinning. Dit is een verzamelnaam voor toepassingen waarin fysieke objecten worden gekoppeld aan digitale modellen.

Om met Digital Twins aan de slag te gaan is bij veel ondernemers in de maakindustrie echter wel een mentaliteitsverandering nodig. “Veel directeur-grootaandeelhouders van de babyboomgeneratie hebben beperkte kennis van software en willen er daarom nog niet aan. Digital Twinning geeft bovendien een risico, want de toepassing ervan is complex en vergt investeringen in kennis en software”, schrijft ABN AMRO Insights.

Tegelijker noemt de organisatie Digital Twinning ‘nodig om op termijn concurrerend te blijven’. Voor veel ondernemers wordt het omarmen van de ontwikkelings zelfs noodzaak. Zo verwacht ABN AMRO Insights dat veel grote opdrachtgevers van hun leveranciers zullen verwachten dat zij Digital Twins toepassen.

Het onderzoeksrapport van Axians is hier aan te vragen.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Telmastaal viert veertigjarig bestaan op ESEF Maakindustrie 2020

(productnews)
Telmastaal bestaat dit jaar veertig jaar. Een bijzonder jubileum, eentje om niet zomaar voorbij te laten gaan. Het bedrijf...
Telmastaal bestaat dit jaar veertig jaar. Een bijzonder jubileum, eentje om niet zomaar voorbij te laten gaan. Het bedrijf uit ’s-Heerenberg heeft daarom besloten om een deel van de festiviteiten...
Beursnieuws / 21-02-2020
Lees meer

Webinar: Meer goede leads door Outdo

Webinar: Meer goede leads door Outdo

(productnews)
Beursnieuws / 20-02-2020
(productnews)
Je hebt nooit genoeg goede leads. Veel ondernemers in de techniek hebben hetzelfde. En zeker 80% van de gangbare...
Je hebt nooit genoeg goede leads. Veel ondernemers in de techniek hebben hetzelfde. En zeker 80% van de gangbare marketingadviezen werken niet voor producten die complexer zijn dan een blikje...
Beursnieuws / 20-02-2020
Lees meer

Hesling introduceert Alvaro spatbord

Hesling introduceert Alvaro spatbord

(productnews)
Beursnieuws / 20-02-2020
(productnews)
Lichtgewicht kunststof spatbord maakt kabels onzichtbaar Met het Alvaro spatbord is het Hesling gelukt de kabels met...
Lichtgewicht kunststof spatbord maakt kabels onzichtbaar Met het Alvaro spatbord is het Hesling gelukt de kabels met eenvoudige clips onder het spatbord vast te zetten. De positie voor kabeldoorvoer kan...
Beursnieuws / 20-02-2020
Lees meer

ESEF Maakindustrie demonstreert hoe ketens versnellen door digitale koppeling klant en leverancier

(productnews)
Ketenintegratie live Bezoekers van ESEF Maakindustrie 2020 kunnen in Utrecht live zien wat het betekent als de hele keten...
Ketenintegratie live Bezoekers van ESEF Maakindustrie 2020 kunnen in Utrecht live zien wat het betekent als de hele keten digitaal communiceert: gemakkelijkere en snellere orderverwerking; geen risico op fouten door...
Beursnieuws / 19-02-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven