17-20 maart 2020 - Jaarbeurs
High tech / 16 januari 2020

Lightyear produceert goedkopere zonneauto vanaf 2023

Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt aan een tweede elektrische auto met zonnepanelen. Het bedrijf wil samenwerkingen aangaan met nieuwe partners, waarmee het in 2023 tienduizenden tot honderdduizenden auto’s per jaar wil produceren.

Dit zegt Johan Vos, die onlangs is benoemd tot commercieel directeur bij Lightyear, in een interview met het FD. Vos was eerder werkzaam bij de Amerikaanse fabrikant van elektrische auto’s Tesla. Lightyear is een Brabants bedrijf opgericht door door alumni van Solar Team Eindhoven. Dit team won in 2013, 2015 en 2017 de Bridgestone World Solar Challenge met hun zonneauto.

Sindsdien is het bedrijf erin geslaagd subsidies binnen te halen, prijzen te winnen en financierders aan te trekken. Dit geld is gebruikt om een prototype van een zonneauto te ontwikkelen. Deze auto kan worden opgeladen met behulp van zonne-energie.

Lightyear One

Het bedrijf kondigde dit prototype in juni officieel aan: de Lightyear One. Deze volledig elektrische auto is op zowel zijn dak als motorkap voorzien van zonnepanelen. Het voertuig kan zijn ingebouwde accu’s met behulp van deze panelen tijdens het rijden opladen. Deze laadmethode maakt een bereik tot 725 kilometer mogelijk.

De zonnepanelen zijn een belangrijk onderscheidend kenmerk van de Lightyear One. Waar andere 100% elektrisch aangedreven voertuigen doorgaans opgeladen worden via een stekker, is dit bij de Lightyear One niet noodzakelijk. Dit biedt voordelen: zo zijn laadpalen op dit moment nog niet overal beschikbaar, waardoor elektrische auto’s niet op iedere locatie kunnen worden opgeladen.

Het is overigens ook mogelijk het voertuig via een laadpaal of een traditioneel stopcontact van stroom te voorzien. Via deze laatste optie is het mogelijk in een nacht tot een bereik van 400 kilometer te laden.

Efficiëntie en veiligheid

Bij het ontwerp van de Lightyear One lag de focus op efficiëntie en veiligheid. Lex Hoefsloot, CEO en één van de oprichters van Lightyear, legde eerder uit: “Ons hele team is gespecialiseerd in het optimaliseren van prestaties van een auto. Dat heeft ervoor gezorgd dat we een sterke focus hadden op het optimaliseren van de efficiëntie en veiligheid. Het ontwerp van Lightyear One begon met een leeg tekenvel. We hebben ons dus niet laten leiden door conventies in auto-ontwerp, maar alleen door de natuurwetten.”

De Lightyear One is met een prijskaartje van bijna 150.000 euro echter niet voor iedereen bereikbaar. Desondanks zijn inmiddels ruim honderd exemplaren van het voertuig besteld. Het Brabantse bedrijf werkt momenteel aan een tweede model, dat Lightyear voor een bedrag van 50.000 euro op de markt wil zetten. Van dit model wil het bedrijf ook meer exemplaren produceren; Vos spreekt over productieaantallen van 10.000 tot 100.000 voertuigen per jaar.

Tesla Model 3

In zijn nieuwe functie als commercieel directeur helpt Vos deze ambities te realiseren. Vos was eerder senior director bij Tesla en onder meer betrokken bij de introductie van de Tesla Model 3. Dit instapmodel van Tesla is beschikbaar vanaf 43.500 euro en valt hiermee in dezelfde prijsklasse als het tweede automodel waar Lightyear aan werkt. De Tesla Model 3 was in 2019 de meest verkochte auto van het jaar.

Vos en Tessie Hartjes, marketingdirecteur bij Lightyear, benadrukken dat het bedrijf in Nederland gevestigd wil blijven. “We hebben ons niet voor niets op de automotive campus in Helmond gevestigd. Niet alleen vanwege de nabijheid van de TU Eindhoven, maar hier zijn ook veel technologiebedrijven en kennis aanwezig”, zeggen het tweetal tegen het FD. Waar het bedrijf er eerder nog op mikte zelf alle onderdelen te maken, kiest het bedrijf nu voor een samenwerking met autobouwers en toeleveranciers. In Nederland is onder meer met VDL Nedcar gesproken. “Met de juiste partners kunnen we veel sneller, veel groter denken. We willen vanaf 2023 echt opschalen”, aldus Vos.

Het interview met het FD is hier te vinden.

Auteur: Wouter Hoeffnagel

Deel dit artikel

Meer nieuws

Telmastaal viert veertigjarig bestaan op ESEF Maakindustrie 2020

(productnews)
Telmastaal bestaat dit jaar veertig jaar. Een bijzonder jubileum, eentje om niet zomaar voorbij te laten gaan. Het bedrijf...
Telmastaal bestaat dit jaar veertig jaar. Een bijzonder jubileum, eentje om niet zomaar voorbij te laten gaan. Het bedrijf uit ’s-Heerenberg heeft daarom besloten om een deel van de festiviteiten...
Beursnieuws / 21-02-2020
Lees meer

Webinar: Meer goede leads door Outdo

Webinar: Meer goede leads door Outdo

(productnews)
Beursnieuws / 20-02-2020
(productnews)
Je hebt nooit genoeg goede leads. Veel ondernemers in de techniek hebben hetzelfde. En zeker 80% van de gangbare...
Je hebt nooit genoeg goede leads. Veel ondernemers in de techniek hebben hetzelfde. En zeker 80% van de gangbare marketingadviezen werken niet voor producten die complexer zijn dan een blikje...
Beursnieuws / 20-02-2020
Lees meer

Hesling introduceert Alvaro spatbord

Hesling introduceert Alvaro spatbord

(productnews)
Beursnieuws / 20-02-2020
(productnews)
Lichtgewicht kunststof spatbord maakt kabels onzichtbaar Met het Alvaro spatbord is het Hesling gelukt de kabels met...
Lichtgewicht kunststof spatbord maakt kabels onzichtbaar Met het Alvaro spatbord is het Hesling gelukt de kabels met eenvoudige clips onder het spatbord vast te zetten. De positie voor kabeldoorvoer kan...
Beursnieuws / 20-02-2020
Lees meer

ESEF Maakindustrie demonstreert hoe ketens versnellen door digitale koppeling klant en leverancier

(productnews)
Ketenintegratie live Bezoekers van ESEF Maakindustrie 2020 kunnen in Utrecht live zien wat het betekent als de hele keten...
Ketenintegratie live Bezoekers van ESEF Maakindustrie 2020 kunnen in Utrecht live zien wat het betekent als de hele keten digitaal communiceert: gemakkelijkere en snellere orderverwerking; geen risico op fouten door...
Beursnieuws / 19-02-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven