17-20 maart 2020 - Jaarbeurs
Scheepsbouw & Offshore / 28 februari 2019

Elektrische draagvleugelboot als taxi

Door boten te voorzien van draagvleugels kunnen deze als het ware uit het water worden getild en zijn ze veel comfortabeler en efficiënter. Een in Frankrijk ontworpen draagvleugelboot maakt ook nog eens gebruik van elektrische aandrijving en een automatisch zelfstabiliserend systeem. Dat zorgt voor schoon en stil vervoer over water.

De taxi maakt nu ook in Amerika furore, waar deze als eerste wordt ingezet in Miami. De Bubble Taxi heeft vijf zitplaatsen en heeft daarmee veel weg van een auto die over het water vliegt.

Het prototype van de Bubble Taxi heeft twee propellers op een elektrische aandrijving van 20 kW (27 pk). Zodra een snelheid van circa 13 km/u wordt bereikt, ontwikkelen de draagvleugels voldoende opwaartse druk om het uit het water omhoog te komen. Op die manier kan een topsnelheid van 28 km/u worden gehaald. De taxe zweeft daarbij zo’n 40 cm boven het water.

Omdat de romp van de boot uit het water komt, ligt de weerstand zo’n 40 procent lager en kan met de 21,5 kWh-batterij langer worden gevaren. De batterij is goed is voor twee uur gebruik of 40 km; de oplaadtijd bedraagt vijf uur. En omdat er door de draagvleugels ook minder contact is met het wateroppervlak, is het reizen met de Bubble Taxi ook nog eens comfortabel. Deze cijfers gelden volgens producent Seabubbles voor het prototype. Verwacht wordt dat de uiteindelijke uitvoeringen sneller zullen zijn en – met grotere batterijen – ook een grotere actieradius hebben en een laadtijd van slechts 35 minuten.

Heb je het gevoel dat zo’n draagvleugelboot er toch een beetje onstabiel uitziet met drie van de draagvleugels? De Bubble Taxi gebruikt gyroscopische en hoogtesensoren die voortdurend de hellingshoek en rolhoeken meten. De besturing wordt hier direct op aangepast, zodat de boot zich tijdens het varen automatisch corrigeert en stabiliseert.

Alhoewel de Bubble Taxi oogt als een auto, is die met een prijs van rond de 200.000 dollar wel een tikje duurder. Dat wordt deels gecompenseerd door besparingen op brandstof en onderhoud. Maar het allerbelangrijkste blijft toch wel de uitstraling; die is ronduit futuristisch en trendy.

Zien hoe die eruit ziet? Onderstaande video geeft je een indruk.

 

Deel dit artikel

Meer nieuws

Xyall haalt miljoenen euro’s op voor automatisering tumordissecties

(productnews)
Xyall maakt bekend miljoenen euro’s te hebben opgehaald bij investeerders. Het geld is bedoeld voor de ontwikkeling...
Xyall maakt bekend miljoenen euro’s te hebben opgehaald bij investeerders. Het geld is bedoeld voor de ontwikkeling van automatische systemen voor tumordissectie, waarbij monsters worden genomen van tumoren. Tumordissectie is...
Medisch & Zorg / 17-01-2020
Lees meer

Bedrijven laden zich beperkt op voor batterijopslag

Bedrijven laden zich beperkt op voor batterijopslag

(productnews)
Energie / 16-01-2020
(productnews)
Batterij rendeert, maar opbrengsten zijn onzeker De stroomvoorziening van bedrijven wordt veelzijdiger. Vroeger haalden...
Batterij rendeert, maar opbrengsten zijn onzeker De stroomvoorziening van bedrijven wordt veelzijdiger. Vroeger haalden ondernemers alle stroom van het net. Nu wekken steeds meer mkb-bedrijven zelf stroom op met zonnepanelen....
Energie / 16-01-2020
Lees meer

Toyota bouwt ‘Stad van de toekomst’

Toyota bouwt ‘Stad van de toekomst’

(productnews)
High tech / 16-01-2020
(productnews)
Toyota heeft plannen aangekondigd voor het bouwen van een prototype van de ‘stad van de toekomst. Met deze zogenaamde...
Toyota heeft plannen aangekondigd voor het bouwen van een prototype van de ‘stad van de toekomst. Met deze zogenaamde ‘Woven City’ in Japan wil de autofabrikant aantonen welke oplossingen een...
High tech / 16-01-2020
Lees meer

Lightyear produceert goedkopere zonneauto vanaf 2023

Lightyear produceert goedkopere zonneauto vanaf 2023

(productnews)
High tech / 16-01-2020
(productnews)
Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt aan een tweede elektrische auto met zonnepanelen. Het bedrijf wil samenwerkingen...
Het Nederlandse bedrijf Lightyear werkt aan een tweede elektrische auto met zonnepanelen. Het bedrijf wil samenwerkingen aangaan met nieuwe partners, waarmee het in 2023 tienduizenden tot honderdduizenden auto’s per jaar...
High tech / 16-01-2020
Lees meer

Blijf op de hoogte, schrijf je in voor onze nieuwsbrief

Je ontvangt maximaal 1x per week het laatste nieuws per email.
Inschrijven